|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 328 E36 som gått över 30000mil idag. Har en del problem som jag funderar över. Tomgången ligger på runt 500rpm och det skakar lite i bilen. Tänkte att det kanske var lmm som spökade och provade plocka bort kontakten. Resultatet blev att bilen nästan gick bättre utan lmm inkopplad. Betyder det att lmm är trasig? är det likadana lmm på t.ex 325 som 328? Mvh | |
|
Är insugsbälg och slangar hela? 628csi |
|
| Hej. Jag har samma problem med tomgången att den nästan är nere på 500 varv, går de att justera? | |
|
Vad har du för bil linkan? Har du vajer till gasspjället, så kan du justera lite där. |
|
| Jag har en e36 328i-96. Men om spänner vajern kommer väl aldrig tomgångsmotorn aktiveras? | |
|
Låter misstänkt likt tjuvluft pga. sprickor i insugningsbälgarna... Vad säger felkodsavläsning? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| INTE spänna gasvajern, eller ändra "stoppläget"! Spjället är inställt från fabrik med tanke på avgasvärden mm. Spjället skall vila mot dess stoppskruv! Trixar man med spjällets stoppläge kan man få diverse mindre trevliga bekymmer med avgasvärdena. Tomgången går mig veterligen inte att justera, styrs av motorelektroniken. Är den för låg så skulle jag kolla efter tjuvluft eller liknande i första hand. Kontrollera tomgångsmotorn. | |
| Edit: Man kan spänna gasvajern så klart för att kompensera för det ökade "slacket" som blir med tiden. Men man får aldrig spänna vajern i syfte att höja tomgången, ALDRIG. O man bör inte heller mixtra med spjällets stoppskruv, förutsatt att den är "omixtrad". I regel brukar det finnas diverse "vakuumanslutningar" på spjällhuset, dessa styr olika "funktioner". Om man då mixtrar med spjället stoppläge vad tror ni händer med dessa vakuumstyrda "funktioner"? Jo risken är den att de inte fungerar som tänkt, eller snarare inte vid de betingelser de är tänkta att fungera? | |
| de va de jag trodde, vad ska tomgången lika på ungefär när det är rätt? När man varvar till och släpper gasen så går han ner på ca 850 och sjunker sakta ner till 650. Vid luftläcka i insuget brukar väl tomgången pendla? de gör den inte här utan den ligger stadigt på samma | |
|
Vad säger felkodsavläsningen? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Runt 650-750 är normal tomgång! | |
|
LMM som är gammal och börjar visa lite för lite eller tjuvluft skall kompenseras av lambdaregleringen, såvida det inte är ett _stort_ luftläckage men då borde bilen gå dåligt när man kör också. En LMM som lagt av (öppen/kortsluten) används inte av motorstyrningen. Motorn har ett separat ställdon för att reglera tomgången och har det kärvat ihop fungerar det förstås inte. Länk På M54 är tomgången 720rpm, är antagligen samma på M52. Den kan för övrigt justeras i steg om 10rpm men här når ju inte motorn rätt tomgång ens så det är något annat fel. Enklast/bäst kontrollerar man detta med en dator (INPA) så att man kan se om LMM ger rätt värde (11-14kg/h på tomgång CA, beordrad % på tomgångsventilen, är lambdaregleringen igång, hur mycket har lambda justerat blandningen (indikerar luftläcka) arbetar varje cylinder som den ska osv). |
|
| Ja förresten, har styrdonet fattat att den ska reglera tomgång? Dvs fungerar spjällkontakten i spjällhuset. Syns också i INPA. | |
| har inte haft bilen på felkodsläsning. Var ute och provkörde nu, och när den är helt varm så går tomgången ner till 650 och sjunker sakta till 600. är de nåt o bry sig om? | |
| Nja. I största allmänhet är det ju bra att kolla så att allt fungerar som de ska eftersom det kan visa sig efter ett tag att något pajar istället. Är det t.ex. något med bränsleblandningen kan det ju tänkas skada katalysatorerna på lång sikt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.