AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.866

Bmw 328 E36 lambdasond trasig?

Sa
63
Sampyla
Bmw 328 -96
Tjena!

Jo det är så att min 328 har tomgångs problem, och den går lite taskigt känns som att de inte är det draget i den som det borde vara.

Jag har felsökt med dator och fick då felet att båda lambdorna är trasiga, kan det stämma att båda har gått sönder? Eller kan det vara nåt annat som är fel?

Mvh/
Sampyla
Det kan stämma. Hur långt har bilen gått? Räkna ca 15000 mil sen är det mer eller mindre övertid. Kan köpa på Biltema för rimlig peng. De andra tar upp mot 2000:- styck.

Är den sen orolig på tomgångs, så kolla så den inte tar tjuvluft vid insuget.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Sa
63
Sampyla
Bmw 328 -96
Ok, ja den har precis slagit över till 30.000 haha, Jaså kan man köpa lambdasond till den på biltema? De ska jag kolla!

Ja den dör ibland när man trycker ner kopplingen när man ska växla och så, sen när man startar den så går den upp till 2000 varv stannar där en stund sen går den ner till 200 varv och kan ibland även dö.
Hade kollat över dina slangar också till vevhus, insug. Ja lite smått och gott för att se att allt är helt och rent invändigt.

De har både 2, 3 och 4 sladds koppling till lambda, så slå ett öga på vilken du har. Men är mer eller midre säker på att det är 4 sladdar du har på lambdorna.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
lambdan handar du ifrån ebay.se , Orginal Bosch cirka 7-800kr inkl frakt ! 100% bättre
Köpte mina 4:a på biltema för 499:- styck. Kört 3000 mil nu och fungerar klockrent. Blankt genom besiktningen också ang de olika värdena.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Si
359
Sigge019
Bmw 525M touring-07
Bmw 525lim ia-02
Är relativt allergisk mot deras saker iaf sådana saker, men bil schampo o tvätt svamp kan jag handla där ;)..
:)

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Sa
63
Sampyla
Bmw 328 -96
Tack för alla svar!

Köpte startgas idag och spruta runt lite och märkte att de läckte lite överallt.. från undersidan av insuget bla.

Kan det göra så att lambda värdet blir högt och att datorn visar att de är fel på lambdorna?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Läckage från insugningssidan som kommer efter LMM, ställer till det för motorstyrningen eftersom du då får ett luftöverskott (eftersom den luften inte registreras av LMM) vilket i sin tur påverkar avgasernas syreinnehåll - vilket i sin tur leder till att Lambdasonderna registrerar syreöverskottet och i sin tur skickar signaler till motorstyrningen.....

Kort sagt: Ja, läckage på insugningssidan (och avgassidan) kan ge knasiga avgasvärden!

Så börja med att byta de läckande delarna innan du byter lambdasensorer.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Sa
63
Sampyla
Bmw 328 -96
Tack för de! Då ska jag byta insugspackning osv!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.