AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.302

Avlufta kylsystemet på e60

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Har hittat i tis det här:Länk
Ska byta termostat till helgen, men har aldrig luftat kylsystemet på e60.
Som jag förstår så finns det inga avluftningskruvar på bilen eller?
1. Fylla upp behållaren se n låter man locket vara öppen på behållare ( som ej sitter längre på kylare som på e39 utan vid sidan om).
2. Vrida om tändningen utan att starta motorn och välja max temperatur (på båda sidor?)
3. Fläkten på lägsta hasighet.
fylla på långsamt upp till MAX-sträcket i behållaren.
4. Starta motorn med locket öppet i 1 minut. (räcker det 1 minut?)
Fylla på under tiden till MAX nivå.
5. Stänga locket och vänta tills bilen kommit upp i arbets temp och termostaten öppnar sig.
6. Fylla på vid behov när bilen svalnat.
Men när öppnar termostaten? vilken temp? och hur många liter glycol behöver man?
Är det inte svårare än så på e60?
eller har jag missat nåt?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Kom på en grej till, behövs det nån tätningsmedel till termostaten eller räcker det med org. packning?

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Är det nån som vet när orginal termostat ska öppna och i ung. vilken arbetstempska den ligga på?

MvH Bmw 4-ever
si
28
silverlight
525da M-sport Touring -06
325i sedan -92
88 grader har jag läst någonstans härinne!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
tack Silvernight. Hämtade ut termostaten idag och det tog tid innan jag fick svaret från bmw. Men det ska tydligen vara 88-92 någonstans där menade dom.

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Så nu är termostaten bytt. Enklare är nå kommer nog inte att vara. Efter att ha kört ca 2 ml så fick bilen svalna lite. Sen var det bara att plocka bort en elkontakt och de 4st skruvarna på termostaten och små klämmorna som håller båda slangarna. Det kan var lite svårt att få bort slangarna från termostaten speciellt om det har suttit länge.
Montera ny termostat, slangarna och elkontkten.
Öppnade locket på behållaren fylla upp lite till glycol. Stäng ej behållare!
Vrida om tändningen utan att starta motorn och välja max temperatur och fläkthastigheten på det lägsta.
Jag gjorde även så att jag klickade fram mig i det gömda menyerna för att vissa tempen digitalt.
Efter nån minut när jag ej behövde fylla upp mer startade jag motorn men behållaren var fortfarande öppen.
Då kommer du se hur det bubblas lite från behållaren. Efter nån minut stängde jag behållaren och lätt bilen komma upp i abetstemp. ca 89-90 grader.
Körde en liten runda och lätt bilen svalna.
Sen får man kontrollera det närmsta dagarna så att nivån är rätt.
detta gäller e60 med m54.

Kan säga att det blev stort skillnad i arbetstemp. Den ligger stadigt på 93-95grader under körningen. innan under lång körning låg den på ca 83 som max! och tog flera mil för att få den ditt!

MvH Bmw 4-ever
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Satt å surrade me en arbetskamrat ang luftning av kylsystem, jag har bytt en del grejer på kylsystemet osv på mina bilar (e60) och har aldrig luftat eftersom jag har vart rätt säker på att e60 självavluftar (motorn igång ett tag med locket av).

Jag har aldrig haft problem efter att gjort detta nångång, därför dubbelkollar jag:

Visst avluftar kylsystemet i e60 sig själv!?
My
21
Mystery_O
530xd - 08
Lyfter denna tråden,
jag ska byta termostat i helgen och funderar på avluftningen?
Har läst väldigt olika om hur man gör.
Räcker det att ha locket öppet på kärlet & låta bilen stå igång? Eller är det svårare än så??
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Kör på och byt bara.. Jag tömde hela systemet i alpinan i somras och bytte till ny fräsch blå etylenglykol. Den avluftar själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.