AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
7.795

Bästa billiga BMW-verkstad

Sida 1 av 2
Visa användare
15
iBengt
BMW 735 IA -97
Har en BMW 735 -97 som behöver fixas till.
Byta servoslang samt ta reda på varför fläkt/värme inte fungerar.
Sen blir det även en ny AC-kompressor.
Någon ställe i Stockholmsområdet som är riktigt bra på E38 och speciellt elfel?

Geschwind i Järfälla anlitar jag, och tycker de är bra. Det är ingen glassig verkstad med klinkersgolv och dyra material i väggarna, och de är inte billigast. Men de är grymt kunniga på BMW och har rimliga priser.

Min första kontakt med Geschwinds var med en E38 med krånglande fläkt och värme precis som du. Borgs bil hade min bil en hel dag för felsökning, och påstod att fläktmotorn var trasig. De ville ha 10 000 för att reparera felet och jag skulle vara av med bilen i tre dagar, Geschwind tog 200 och fixade det på tio minuter. Det var bara en säkring som behövde bytas - otroligt svagt av mekanikern på Borgs bil att inte hitta det efter sin "felsökning" - och ännu svagare av service-chefen att inte direkt be om ursäkt och betala tillbaks de 500 som felsökningen kostade. Han stod på sig och det tog mig 20 minuter innan jag fick dumfan att be om ursäkt och betala tillbaks pengarna.

Ett extremt tydligt exempel på urusel kundkontakt - såna människor borde inte ha arbeten som har med människor att göra. Även om det förmodligen arbetar många bra och ärliga människor på Borgs så är deras förtroende HELT kört i botten för mig, beroende på den meken och servicechefen. Jag kommer ALDRIG anlita dem igen.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Lasse-SL500:

Har han startat på nytt eller? Ett tag var han borta från marknaden...
Visa användare
15
iBengt
BMW 735 IA -97
Känns ju inte riktigt som de är verksamma.
Hur är det med Bil & Motorteknik i Huddinge? Där Jobbar elelr har Geschwind jobbat tidigare.

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Visst är Geschwind verksamma, men du verkar onekligen ha närmare till Per i Huddinge om du bor i Tumba?

Mvh
Visa användare
15
iBengt
BMW 735 IA -97
Var bara att jag tyckte det var svårt att komma till en fungerande hemsida för Geschwind som gjorde att man kände en viss osäkerhet om de var aktiva eller inte som företag.

ht
37
htrontti
740iA-95
den enda gången jag lämnat in min 740 för undersökning är bo jimmy i mölndal...fläkten funka ej...bo jimmy undersökte...fläkten funkar ej...räkning=1000kr...vad lär vi oss av det här...ingenting
ht
37
htrontti
740iA-95
tur man har tummen vid sidan om så man kan fixa signa egna fel

Angående Geschwind i Järfälla så antar jag att denna info är aktuell?
Länk
Angående Geschwind anknytning hos Bil&Motorteknik i Huddinge så är det väl hans bror, Torbjörn, som jobbar där.
ht
37
htrontti
740iA-95
det finns faktiskt en bra verkstad i mölndal...tyvärr har jag glömt addressen...o dom serva bara merces,,,haha
Bil och Motorteknik (Per Larsson) i Huddinge är inte billigast, men långt ifrån dyrast heller. Och de verkar vädigt seriösa och kunniga, samt att de har tillgång till all (dyr) BMW-utrustning som behövs för att skruva med nya, i hög grad datoriserade bilar.

Jag håller tummarna själv, för jag ska lämna min X5:a till dem på måndag - den har problem med nivåregleringen och lite andra elproblem (kupébelysningen slocknar aldrig o.s.v...) :)
Vad gäller priser så är Bavaria Tjockholm förmodligen prisledande med 1950 kr / timmen för en bilmekaniker.
Bil & Motorteknik är väldigt bra.

Dock så har man väl ingen garanti på att just Perre utför jobbet om man inte uttryckligen ber om det, där är ju några mekaniker till, relativt stor verksamhet på liten yta. Tobbe Geschwind är väl grym han också, de yngre förmågorna hoppas man väl håller måttet.

Möjligtvis att den gode Perre kan glömma någon detalj någon gång. Lite farligt när man säger, vänligen kolla det och det och det och det, då får man väl kanske skylla sig själv? ;-)

Då bör man lämna in ett skriftligt strukturerat dokument och kanske t.o.m. ringa en gång under dagen och fråga/påminna enligt min erfarenhet. Dock aldrig några problem när man kommer ändå, dvs han fixar det.

Känns ibland som Perre blir bombarderad av frågor, telefonsamtal och drive in besök från alla möjliga håll. ;-) Sedan ibland kunder som helst inte vill betala någonting alls, brukar vara underhållande att lyssna på konversationerna. ;-)
Lasse-SL500: Intressant, berätta hur det går. Just hur bra Perre är på elproblem är för mig ett frågetecken. ;-) Möjligt att någon annan anställd tar hand om sådant? På hemsidan står det om en "Mats Smedberg" som ska kunna el.
Har oxo hört att en "Matte" på B&Mt ska vara ovanligt duktig på el. Det hoppas man ju, för BMW själva verkar ju inte vara särskilt vassa öht. Jag menar, vore de det så skulle man ju inte ha så mycket problem med deras bilar? ;)
Nu har jag fått första svaret från Per. Och det var väldigt positivt, att de kunde komma med ett så bra svar så snabbt (däremot blir det nog tyvärr jävligt dyrt att reparera som vanligt) :)

Enligt de är en av de två givarna på bakaxeln trasig, och det finns ett elfel i höger framdörr som orsakats av att det kommit in fukt i kabelstammen och gjort att ledare ärgat. Det är bäst att inte säga hej förrän man är över ån, men om det nu stämmer så är det väldigt skönt att åtminstone få ett svar på vad fasen det är som trasslat så länge nu. Bilens el har ju varit helgalet ett år nu och ingen har kunnat hitta vad det berott på - trots kring 10 000 betalade för att hitta felet....

BRA GJORT B & M-T !!!!

Jag lackade om bilen för 1.5 år sedan, och fick problem med den kille som skulle hjälpa mig att skruva isär/ihop bilen inför/efter lack. Han visade sig vara gravt alkoholiserad, och jag var dumsnäll nog att ge honom förskottsbetalning. Det skulle jag aldirg gjort, för så fort han fick pengarna försvann han med några backar öl och lämnade mig med en inte ihopskruvad bil mitt i vintern. Det är pga den jävla idioten som vattnet tagit sig in. Hans klanteri kostade mig 8000 tidigare, pga en bränd styrbox, och nu ungefär lika mycket till för att reparera skadorna.

Det är fan lika bra att göra det själv, då vet man att det blir riktigt gjort !!

JÄVLA IDIOT !!!!!! (skriker ut min frustration) :)
Säga vad man vill, men den där ärgade sladdjäveln är tydligen enormt dyr att fixa. Man får en flygresa tur och retur till USA för samma pris som denna sladd med 18 ledare....

Det är så dyrt att jag faktiskt inte har lust att göra det, biljäveln har helt enkelt kostat för mycket pengar på sistone - och det är en prioriteringsfråga. Snart är det sommar och jag lägger just nu hellre pengar på en vedeldad badtunna än att reparera en sladd i höger framdörr.
Sladden ska bytas såklart, men vi får vänta till i höst p.g.a utgiftens storlek och att det är mycket annat som kostar också. Våra bilar har kostat närmare 50 tusen i oförutsedda reparationer de senaste månaderna, så nu prioriterar vi annat några månader.

Jag har bara gott att säga om Bil och Motorteknik, jag är imponerad att de hittade felen så fort. Och jag tycker de känns riktigt professionella att ha att göra med. Det känns som om de kan mer om BMW än BMW själva faktiskt. Och till klart bättre priser än BMW själva. Och ett bättre bemötande, faktiskt. Det blir att återkomma i höst.
Lasse: Trist att det blir så dyrt men bra att de hittade felet.

Ja, mitt bestämda intryck är att Bil&Motorteknik är den mest kompetenta BMW verkstaden i Stockholm, åtminstone för lite äldre BMW. Om de är lika duktiga på nyare BMW vet jag inte (typ mellan 0-5 år gamla).

Sedan att det oftast kostar en slant efter ett besök, ja, det är en annan sak. Kostar tyvärr att ha en begagnad BMW och hålla bilen i ett gott skick om man inte gör det själv. :-(
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Bil&motorteknik som gäller enl. mig iaf.
Har gjort en hel del på mina Bmw's och alltid toppklass. Ska in med M5an snart för en service, genomgång och lite allmänt pyssel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.