AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.743

För frysskydd till dörrlister. Gummi pflege finns ej på BMW men det gör Cabrioflo

Sida 1 av 2
Har läst här på forumet om dessa två medel.

Jag ska ha dem till att smörja lister som jämt och ständigt fryser fast. Vad jag förstod så var Gummi pflege bra till detta och dessutom mjukgörande för listerna. Men när jag frågar på BMW så hittar de bara en produkt som heter cabrioflo. Den vet jag att folk har smörjt knarrande lister med. Jag har inte det problemet på min e39a. Men fungerar det lika bra mot att skydda listerna mot att frysa fast?
Jag har länge använt en produkt som heter Lista och säljs på mackar, funkar utmärkt./Nivea.

mrMPOWER
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Cabriopflege är för rengöring eller impregnering av cabben, det gör du bäst i att hålla borta från gummilisterna i alla fall.

/Masten
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
jxw: Cabrioflo är ett bättre medel än gummi pflege, dock lite dyrare.
Men ska vara riktigt bra har jag hört.
Annars har Wurth en liknande som bmws pflege, tror den heter gummivård.

Toomas Pahv: Den du menar innehåller silikon och torkar ut listerna istället för att vårda dom.

Jag har smörjt listerna med cabrioflo men ännu inte provat hur det blev. Hoppas iaf på det bästa. Är det någon idé att smörja på det andra ovanpå då?
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Vilka lister menar du då ?
Dörrlisterna som hela tiden fryser.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Gummipflege går att köpa. Jag köpte det från Tyskland för 5 euro. Dock var det i form av en flaska med påstrykare, förra var en 300ml sprayburk men den verkar inte tillverkas längre.
ma
7.450
marin849
Länk
ma
7.450
marin849
Länk

Jag funderar dock på om den är silikonfri eller ej, och om det i så fall skulle vara något problem.
Har för mig att Würth GummiPflege på sprayburk är silikonfri.
ma
7.450
marin849
Japp.
Köp i närmsta Würth-Butik eller av BMW!
Länk
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Jag har Carbaflo och det funkar prima Dyrt men lär räcka länge. Vill inte få knak i dörrarna pga silikon. Det känns mer som att det går in i gummit och inte bara smörjer som silikonstift (som de på BMW fråga om när jag sa att jag hade lite knakljud).

iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Länk
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ett år senare ?
ma
7.450
marin849
Hae förbrukat 1,5 burk Gummipflege på 3 år. Funkar.
Men det är fusk, rätt är att lägga på ny supertun (som org) filttejp på "knarrlisten". Synd att det inte är så lätt att hitta
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Wurth har en filttejp, men den har dåligt klister, funkar bra men börjar lossna på min nu, går väl att dutta på lite lim alt dubbelhäftande tejp så håller det bättre.
ma
7.450
marin849
Intressant! Hur länge har du haft den?
Antar att det är svåt för klistret om det finns restee av gamla filten kvar på gummit.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Hmm, 1 år kanske, jag har dragit på lite överallt.
Jag har satt på dörrens överkant, där sitter det som berget.
Det är mest i avsluten det kan korva upp sig lite, men sätter man bara en bit eltejp eller något så funkar det, jag har själv varit lat eftersom jag precis fått barn och inte lagt ner mer tanke på att rätta till allt.
Jag rekommenderar dig iaf ett köp !
Köp 2 rullar iaf

Där det har lossnat är i själva dörr-ramen, men där sitter en torr list så det har nog med det att göra.

Wurth har den som sagt, jag vet ej om den heter just filttejp, men det funkar bra iaf och är billigt.

ma
7.450
marin849
Det är ju där det är filtoriginal som gneket uppstår när den gnider mot karossen. Det är väl bara i överkant ytterst. O det blir inte bättre när man rycker upp dörren på vintern med en isblandning mellan filt o kaross.
Får ta o kika på den där tejpen.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag använder vanligt vaselin att smörja listerna med. Det går att köpa på närmaste apotek, kostar en bråkdel av vad undermedlen kostar.

Mats
BMW CS #5847
ma
7.450
marin849
Jag vill slippa smörja, dvs återställa listerna till original med intakt "filt". Stokvis tapes har den exakta produkten, funderar bara på hur köpa. Den ska va typ 0,2mm tunn o ha speciellt klister för EPDM-gummit
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.