|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag lurar på att skaffa mig en x3 av års modell 08. I dag kör jag en xc90 d5, trevlig men väldigt törstig, så jag undrar lite hur utrymmet är i en x3:a Kan man ha en bakåtvänd barnstol fram och en bakom? eller blir det för trångt bak? Och vad kan man förvänta sig för förbrukning både med manuell samt automat? | |
|
Utrymmet i en X3 E83 kan inte på något vis matcha en XC90 utan den är trång i jämförelse men jag tycker att utrymmena räcker till. Barnstolar har jag inga, men uppskattar att dem borde få plats även om den i baksätet troligen kan vara lite knepig att få på plats eftersom öppningen till baksätet inte är gigantisk. I övrigt är det en trevlig och väldigt körglad bil med för biltypen låga driftkostnader och den verkar också vara väldigt driftsäker. Både svensk och tysk bilprovning håller den i topp i sin statistik! Nu har jag den lilla bensinmotorn, men min bil dricker strax över 1L/mil med kortare sträckor och tyngre gasfot, vid blandad mer normal körning är närmre 0.9L/mil inga problem. Som lägst har jag nått 0.88, men det är definitivt ingen siffra att räkna med. Vid längre turer vill den ha allt mellan 0.75-0.95L/mil beroende på fart, det skall erkännas att 0.75 är svårt att nå även vid långsam landsvägskörning men den högre siffran går att hålla även vid 120km/h motorväg plus moms. Alla siffror är mätt över en tank och inte tagna från färddatorn, Men jag antar att du är intresserad utav en diesel? En sådan X3 kan jag tyvärr inte dela några erfarenheter från men jag kan rekommendera den starkaste 3.0SD/35d (Samma motor med två namn), en fruktansvärt kraftig (Twinturbo 286hk/580Nm) motor som trots det inte kräver mycket diesel i gengäld. Lycka till med köpet! //Bjersér |
|
| Vi provade med bakvända Duo Logic i nya X3 med sportstolar och det funkade inget vidare för mig som är 1,78 att sitta framför. (I E83 är det väl också lite sämre med utrymme.) Det går men det är inte bekvämt. I F11 funkar det bättre och X5 är det inga problem alls i. :) | |
| När min son satt i bakåtvänd barnstol i X3:an (bak) fällde jag en tredjedel av baksätet och monterade barnstolen ovanpå det fällda baksätet (med stöd mot framstolens baksida). Fördelen med denna lösning var att pojken kunde sträcka ut benen i bagageutrymmet, och då var man inte så beroende av att skjuta fram stolen framför heller (med dåligt benutrymme fram som följd). Allt eftersom han växte blev det aldrig några problem med att det klagades på att han inte kunde sträcka på benen, vilket gjorde att han satt bakåtvänd längre än många av sina jämnåriga. Utsikten för honom blev dessutom magnifik ;-) Takhöjden i kupén på en X3:a är ju inte begränsande direkt. Det skall tilläggas att jag inte hade en barnstol med ISOFIX. Vår Britax?? fästes in med bilbältet och remmar till framstolens infästning i golvet. Om Du monterar en barnstol bak (enligt mina anvisningar) skall det inte vara några problem med att även ha en barnstol i sätet framför. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.