|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag har en 2011 års 320d som nu gått 680 mil. Efter ca 100 mil uppstod huggande koppling vilket ledde till utbytt koppling samt svänghjul (enligt tråden Länk ). Dock är min växellåda ”kärv” idag, speciellt vid växlingar till 3:an och 4:an. Kärvheten visar sig som att 3:an eller 4:an inte direkt går in, utan det tar tvärstopp och sedan känns det som kuggarna/dreven ”snurrar till sig” och växeln glider in. Jag vet inte om denna kärvhet hör till få körda mil, egenskaper med dieselmotor eller annat. Så min fråga här är om detta är normalt, går att justera eller tyder på något annat som är galet? Mvh E | |
| Så får det inte vara på en ny BMW 2011. | |
|
Hej Remo, trist att höra att din bil strular igen. Jag har en 320d xDrive Touring -10 och fick även jag koppling och dubbelmassesvänghjul utbytta i höstas. Växellådan har inte förändrats i och med bytet utan är lika fint att hantera. Bilen har nu gått ca 3200 mil. Jag tycker att du ska reklamera till BMW igen så fort som möjligt. |
|
| Rent generellt så beror kärv växellåda nästan alltid på att kopplingen inte "frikopplar helt" och kopplings pedalen brukar också känns "svampig". Låt dig inte luras av säljarsnack att lådan inte är inkörd. Det är annars en populär ursäkt från bilförsäljarna. Håller med ovanstående talare att du ska reklamera så fort som möjligt. | |
|
Sorry sen återkoppling, precis landat efter en Helsingforsresa. Hursomhelst, tackar för svaren :-). Jag ska kontakta M-Bilar och be dom kolla upp samt fixa till bilen. Några följdfrågor dock. Hur uppstår detta? Kan det vara relaterat till kopplingsbytet? Och finns det något annat i drivlina/växellåda som kan skapa denna kärvhet? Till sist, ingen annan som kan ge feedback om de råkat ut för detta samt hur de blivit avhjälpta? Mvh E |
|
|
Har hört nått om att kopplingen ska förspännas/justeras innan den monteras, inte bara smackas dit som en äldre normal koppling. Kanske har man misslyckats i det momentet vid monteringen ?? Själva problemet låter dock som den inte kopplar ur helt hundra. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.