|
|
|
|---|---|
|
Kan jag ber er av ren nyfikenhet hur mycket drar era E60 eller E61 550i i stadskörning? Det hade varit mycket intressant att veta det! Jag har redan sökt inlägget på Autopower men tyvärr hittade ingen vettiga svar. Hoppas får ärliga svar:) | |
|
Ska bli intressant att se vad du får för svar. Du går direkt på V8ornas svaga sida, förbrukning i stadskörning. ;-) |
|
| Vill minnas att min 545 låg på runt 1.8-1.9 i stan. Skiljer nog inte speciellt mycket mot 550. | |
|
Jag hoppas med att få in fler svar Mats:-) Tack,Lus! |
|
|
Jag har inte kört tillräckligt mycket stadskörning i en sammanhängande period för att kunna ge en relevant siffra. Pendlar till och från Malmö men det är sällan det blir någon längre sträcka ren stadskörning. Har haft min i snart ett år och ligger väl på drygt 1,2 blandad körning. Tror att Lus siffror väl kan stämma även på 550. Sen kan det ju skilja på stadskörning och stadskörning... ___ //Ulf |
|
| Du får räkna med 1.5 - 1.7 l/mil stadskörning , med riktig motor kommer man aldrig i obehagliga situationer, gasa dig ur det ! | |
|
Tack Ulf! Körde ni ekonomisk (ägg under foten) för att kunna ligga runt 1.8-1.9 i stan? Hoppas det kommer fler svar! :) |
|
| min 545:a skiljer sig inte något mot 528:an 1,2 blandad körning. men det är ju inga problem att få den att dra betydligt mer. | |
| sirus: nej | |
|
Kör ca 10 mil om dagen, hälften motorväg 110-130 och hälften in/ut genom Köpenhamn. ligger på 1.1-1.2. Kör aldrig långsammast men ej heller snabbast/aggressivast. Det är betydligt bättre än vad jag låg med 745'an där det handlade om 1.4-1.6... //PB |
|
|
Vi har ingen 550 men en 545. Enligt färddatorn drog den ca 1.7l/mil i vår "stadskörning"(hem-jobb-dagis med några rödljus och lite kö men mest fri körning) nu på vintern. Vi har även en manuell bil och jag kan tänka mig att en bil med automat drar en hel del till då converten verkar slira mest hela tiden i stadskörning på en sådan. annars har vi ca 1.2l/mil i blandad körning och ca 0,9l/mil på landsväg |
|
|
Sammanfattningen blir väl som vanligt för en V8a. De är törstiga i strikt stadskörning, mellan ca 1,4-2,0 beroende på körstil, antal rödljus osv, men som tur är kör man inte mitt i stadskärnan hela tiden? ;-) Man behöver ju inte gasa så mycket när man har en V8a men det är lite ovant i början, det här med ägg mellan fot och pedal glöms ofta bort. ;-) Jag bor på Södermalm, bruksar min bil året om i vått och torrt, mitt snitt varierar väl beroende på hur ofta jag besöker föräldrarna eller tar en tripp norrut för att åka slalom, typ. ;-) Vid mycket stadstrafik och småturer till Nacka blir väl snittet ca 1,5 för mig sedan sjunker snittet ju mera långturer det blir. Hamnar väl på ca 1,3 - 1,4 på årsbasis i snitt, tror jag. Nu har jag en 540 E39 men tror inte det skiljer så extremt mycket, tror faktiskt inte en 550 E60 är snålare. Sedan beror det en del på om man har manuell eller automat, jag har automat. |
|
|
Tack för era svar! Jag och min fru har nyligen blivit ägare till en 550- 2007 som är svensk såld. Bilen hade bara en ägare och ~7200mil på mätaren:) Bilen bjuder på massor av prestandan och körglädjen;) Jag har inte fått ännu erfarenheter av en v8 motorer men hoppas att vi gjorde ett bra beslut:0) Jag körde rätt snällt (ekonomiskt) då drog bilen i stadskörning 1.9L/mil. Lämnade bilen idag för en ny uppdatering av programvaran samt nollställning av adaptiva styrenheten. Jag ska testa bränsleförbrukningen då kan jag återkomma med mer info. Fler som kör 550!? Det hade varit kul och veta hur många vi är och era upplevelse om den underbara V8 maskinen! |
|
|
mats_epost: jag har ju haft en 540iAT -00 tidigare vilken är ganska jämförbar (dvs kombi + aut) med den 550iAT -08 jag har i dag och jag skulle uppskatta att 540'n var något törstigare, kanske en knapp deciliter/mil blandat. ___ //Ulf |
|
|
Jag måste säga att jag är positivt överraskad av 550 och dess motor. Svårt att definiera stadskörning men jag kör oftast korta sträckor (1-2 mil) och förbrukningen ligger runt 1,2-1,3 normalt. Tilläggas att det inte är ren stadskörning med köer och trafikljusen men ändå en del stopp och rondeller etc. Landsväg i 130 km/h drar den ca 0,9 och det tycker jag är riktigt bra. //Eric |
|
|
Min manuella touring varierar starkt efter körstil. På landsväg får man köra ganska försiktigt för att komma ner i eller under 0,9. (0,85 möjligt) I stan ligger det på ca 1,3 när jag kör. Mer på vintern och kanske något mindre om jag snålar. Gjorde en tur i juli till tyskland på 320 mil med varierande autobahn, lite lite stadskörning och en del åka runt och kolla. Varmt och mycket AC. Tog knappt 1,1 på hela resan. |
|
| Sverige-Frankrike-Sverige för några år sedan: Länk | |
| 17-20l/100 km i stan med lite gasning, landsväg 90-130 km/h så ligger det på 8,5-9.5l/100 km (cruise control). Blandad c:a 12l/100km. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.