|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Dagens I-Drive är betydligt bättre än de första versionerna med DVD-skivor och segt gränssnitt. Där tycker jag Waze på långa vägar är bättre och betydligt snabbare. Enda nackdelen är att GPS'en inte fungerar i tunnlar som den gör på I-drive. Jag kör också en Galaxy SII och hade inte valt Navigator om jag beställt en ny bil. Kostar mer en vad det smakar och funktionen finns ju redan i fickan. CD och Mp3 är ju snart borta i och med Spotify eller liknande. Huvudenheten och högtalare känns viktigare. Hade I-drive i min tidigare E90 samt PCM II nu i Porschen men jag använder fortfarande Waze... |
|
| Helt klart automat. Köp en ipad och använd den som navi. Helt underbart! | |
| Du kan ju jailbreaka ipad 2 nu så.. | |
|
Håller me de andra, automat helt klart. Varför växla,när bilen kan göra det åt en. Navi samma här waze. Lycka till me ditt val. ///dicka |
|
Verdi |
Jag har en Samsung Galaxy Tab också... Men det man vill är väl att slippa lösa enheter och lösa sladdar? Men hur funkar waze? Laddar den ner kartor eller kräver den datatrafik för att fungera? Dvs, kan man använda den utomlands utan att det kostar flis? En riktig GPS kostar ju inte mer än en tusenlapp eller så och i sammanhanget är det ju väldigt lite pengar. Använde faktiskt min navi pro idag. Skulle till Babyproffsen i Västerås. :) Har ju en 2008:a med gamla iDriven och den är rätt seg. Men samtidigt bättre än att behöva pilla med sugkoppar och sladdar som stör sikten och stökar ner. Skulle dock aldrig välja navi om jag skulle speca en bil själv. Tror det var typ andra eller tredje gången jag använde navin på drygt 5 månader. |
Verdi |
ps. För att svara på frågan. Prio 1. Automat 2. xDrive 3. Navi |
Verdi |
heltsonika, Ingen gps fungerar i tunnlar. Däremot försöker vissa system beräkna utifrån hastighet osv var på kartan man är. Fungerar bättre på enheter som kan läsa bilens hastighetsmätare men även min lösa TomTom försöker beräkna var man är i tunnlar utifrån ingångshastigheten. |
|
Om man ska använda en mobil som GPS så är Nokias egna kartor överlägsna. De äger Navteq som levererar kartor till Garmin m.fl. Tjänsten ingår i telefonen och är gratis hela telefonens livslängd. Alltså obegränsade uppdateringar och det gäller i hela världen. Man kan dessutom använda dom offline. Bara att ladda ner till telefonen. Själv kör jag N8:an och då får man också en kamera som är i en klass för sig. I nivå med många kompaktkameror. Om man ska prioritera GPS så är det ju vettigt att välja en modell med större display. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
Verdi: Sant. Självklart når ingen GPS-signal ner i en tunnel men bilens egna GPS beräknar precis som du säger vägen i förhållande till hastigheten och hur du styr/hjulvinklar. I E90'n visste GPS'en i vilken fil jag låg i och vilken avfart jag tog. Det finns nog ingen lös GPS på marknaden som fixar detta. Hur det är med PCM II kommer jag inte ihåg. Åker man utomlands är det naturligtvis smidigt att inte behöva använda sig av datatrafik i telefonen. Men då kör jag hellre bilens egna navigator än att köpa en Nokia ;) |
|
|
Jag tycker automaten till 2-litersdieselns motorkaraktär är ganska, nä mycket, trist. Den rycker till vid uppväxlingar, varvar omotiverat upp och "slår" i vissa växlar. Jag har många gånger undrat om det är något allvarligt fel på min bil. Men jag har insett att kombon med 2-litersdiesel och automat helt enkelt är såhär, eller? Å andra siden är manuell låda till diesel inte så jäkla kul heller, dock kan man själv sköta växlingarna många gånger mycket trevligare än automatlådan. Nästa gång blir det 3-literdiesel med automat, precis som förut, sååå mycket trevligare! |
|
|
Finns såklart för och nackdelar med olika telefoner. SGS II är nog den trevligaste androidluren. Tråkigt att den är så plastig och stor bara. N8:an har blivit mycket bättre de senaste månaderna med belle. Om jag skulle valt en ny lur idag så hade det lutat mycket mot Nokia N9. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
Verdi |
WGN, Varför måste den rycka till vid växlingar, varva omotiverat osv bara för att motorns volym är 2 liter och inte 3? Det vet väl inte växellådan om? ;) Har en 3 liters och tycker den iofs fungerar bra för det mesta men ibland hugger den i ettan vid start från stillastående osv. ps. Äger du alla fem bilarna du har listade? Imponerande isf. :) |
|
Problemet med steptroniclådan till tvåliters dieseln är att den stjäl rätt mycket effekt. Växlingarna i den äldre 6-stegade lådan som finns till E90 är ju inte blixtrande direkt...till en 330d blir denna baksida mindre påträngande pga motorns kompensation. Det märks ganska tydligt - ffa om man direkt efter går över till en manuell som känns betydligt piggare. I den får man dock istället lära sig köra bil igen, dvs hitta dragläget och koppla ur :-) |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Håller med om att lådan är lite seg i E90. Är faktiskt aningen besviken. Funkar väl bra för det mesta men det blir ju lite gummibandseffekt när man ska köra om osv. Fast å andra sidan får man ju det i en manuell också, men då står man själv för fördröjningen så då är det inte lika irriterande. :) Men snor den så mycket effekt verkligen? Automaten är ju i princip lika snabb 0-100 (på min modell skiljer 0,1 sek till den manuellas fördel). Och då växlar automaten inte direkt supersnabbt så nog tror jag effekten finns där. Tror den där känslan man får beror på annat. Förmodligen den rätt sega nedväxlingen man får när man gasar till ordentligt. |
| Ja inte hade jag valt automat om det inte varit ordentligt rabbaterat! | |
|
Verdi: Alla bilarna är i min ägo. Dock kör jag inte alla samtidigt =) Är det samma automatlåda i X5 som i E9X? Jag skiftar just nu mellan en X5 -09, alltså lådan med sex växlar, och en 320xd -10 med automat. Jag tycker det är som natt och dag, X5:ans låda är kanon, medan 320d låda är riktigt jobbig (ryckig, varvar upp, "slår" i växlar). Övriga 3-litersdieslar med automat jag kört genom åren har alla varit betydligt trevligare i växlingarna jämfört med den 320xd jag har nu. Till exempel min gamla 330xd -03 var som en dröm i lådan jämfört. Därav min slutsats att 2-litersdieseln med automat normalt sett är jäkligt är trist. Eller är det bara min bil? Har nämligen inte kört någon annan 2-litersdiesel med automat. |
|
|
WGN: Jag lånade en 320d xDrive med automat i höstas. Den växlade jämnt och fint både i D- och S-läget. Den slog aldrig i växlarna på det sätt du beskriver. Det kunde bli lite ryckigt vid lätta gaspådrag när bilen rullade sakteliga i typ 10 km/h, men den ryckigheten uppstår även vid användning av första växel på en bil med manuell växellåda vid krypkörning. I mina öron låter det som något är skumt med din växellåda. Om den beter sig så måste det vara något fel på den. |
|
|
Till exempel: Man kör i stan på tvåans växel precis så fort att lådan egentligen vill lägga i treans växel. Till slut lägger bilen i treans växel och motorn varvar upp vilket genererar ett "ööh-ande" ljud samtidigt som växeln "slås" i vilket i sin tur genererar ett dunk som både hörs och känns. Om man däremot trampar till ordentligt så funkar växlingarna oftast relativt fint. Det kanske är jag som kör för mesigt, men det tenderar ofta att bli den typen av körning inne i ex. vis stan. Jaja, bilen krånglar på andra sätt också så får väl ändå försöka byta bort den snart. Väntar på nya 3an med xDrive och M-sport, så det dröjer ju ett tag. Till TS: Jag tycker alltså inte automat är ett självklart val till 320d. Ska du pendla mycket och alltså spendera tid i köer etc., då är automatlåda gött att ha oavsett hur den beter sig. Låt beslutet falla efter dina behov. |
|
|
WGN: Sker fenomenet alltid eller bara när motorn är kall? Alla automatlådor har en tendens att slira lite i början för att påskynda uppvärmningen av alla vätskor och komponenter inkl katalysatorn. Sen finns det vissa modeller av lådorna där detta blir mer påtagligt än andra. Har kört en hel del 320dA och även kört ca 80mil i en 330dA samt 325iA (alla LCI) och känner inte igen fenomenet - utom möjligen vid extrema kallstarter. Personligen föredrar jag faktiskt manuell till E90, oavsett motor eller bränsle, men jag tycker samtidigt inte automaten är en dålig option att satsa på. Verdi: Japp, en manuell 320d upplever jag som extremt mycket piggare än en med automat. Möjligen säger siffrorna 0-100 något annat men jag blev ganska besviken på 320dA innan jag köpte min E91 så valet blev enkelt för mig - blev manuellt vilket jag aldrig ångrade faktiskt - å andra sidan körde jag mestadels motorväg med den. |
|
| Automat! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.