|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Se annan tråd. Tänkte best touring 320d med X-drive i morgon. Oklar dock om en del saker. Automat eller lilla navin för 9.900kr? Autom drar vid 2000mil soppa för ca 3000mer per år o skatten är 700kr högre. Men ack så bekvämt. Men ska man snart bli statsanställd ska man väl ha tid att växla? Färg spacegrå med läder sadelbrun. Drag, adaptiv kurvljus, och chrom ext me silverreling. Isofix extra eluttag och skidsäcken. Tänkte också ta parkvärmare för 10000. Tacksam synpunkter, något mer, eller mindre? Glastaket? | |
|
Har haft navi i 2 bilar och aldrig saknat det efter jag sålt bilen. Skulle enbart köpa till navi om jag jobbade som säljare eller liknande och ständigt behövde åka till adresser jag inte kände till. Automat njuter jag av varje gång jag sätter mig i bilen. ------- //Lövet |
|
| Andr... tack för svar. Men om man kör helt privat är det värt det? 4000 per år i kanske 6 år (då det bara är elbilar som gäller?) = 24000tkr! Fast börjar vi snacka värdeminskning så... | |
| Jag är normalt en stor navi förespråkare - men i en 320xd hade jag absolut tagit Automat för den lilla Navin. | |
| Jag hade definitivt valt automat före navi. En vanlig navi funkar alldeles utmärkt de få gånger du behöver det och då kan den dessutom flyttas mellan olika bilar. Automat är ju fruktansvärt skönt och passar motorn väldigt bra! Ska väl tilläggas att jag har manuell i min och tycker det är trevligt på sitt vis men i en vardagsbil är automat att föredra. | |
|
På en 330/335 "ska" det vara navi, men på en 320 skulle jag välja automat framför navi. Dessutom är dom bärbara GPSerna mycket bättre. //Marin |
|
|
Knepigt val - måste du välja eller kan du betala fullpris för den ena? Kör manuell då jag tidigare ansåg att automat var för människor som inte kan köra bil. Men i takt med ålder, kilon, och förmodad vishet har jag svängt helt och tycker motorn passar utmärkt ihop med automatlåda. I synnerhet om du snurrar inne i städerna. Navigation är väl egentligen onödigt men bilen känns modernare med den och iDriven än med BMWs brun / röda displayer som annars är standard. Hade nog trots det satsat på Navin och därefter övervägt automat. |
|
|
Håller med "Marin", de bärbara GPSerna är bättre. BMWs navi är förvånansvärt dålig för att kosta 23000kr, min bärbara för 4000kr är betydligt bättre. BMW har bärbara i sitt sortiment som man kan montera snyggt. |
|
|
Kan man i dealen uppgradera till Navi prof för den vanliga mellanskillnaden mellan Navi business och Navi prof? I så fall är det värt att fundera. Om inte, skulle jag välja automat. Tycker den fungerar väldigt bra. Angående olika navi så tycker jag man tappar för många av fördelarna med inbyggd navi om man väljer business och inte professional. Därför får automaten gå före. |
|
| Automat i bilen och Waze i mobilen. | |
|
Håller med - den vanliga Navi business känns inget vidare och jag tycker automaten går före. Om du nu vill satsa på inbyggd navi är det den stora professional som gäller - som är hårddiskbaserad där man kan lagra musik mm. |
|
|
Absolut automat, ett "måste" till dieseln! |
|
|
TAck för tipsen! Såg dom nu först när jag kommit hem efter att signat hos Herman på BMW Danderyd. Och det blev automaten! Kul att 90 % håller med om det. Håller också med om att BMWs rödbruna siffror i displayerna känns sååå hopplösa. Och den där löjliga visaren som viftar hit o dit för momentan förbrukning känns SAAB 1975 typ. Och vart är tempmätaren? Nu återstår att vänta till nedkomsten v 10! |
|
|
Har du inte momentanförbrukningsmätaren i din 1-serie? Jag har den mätaren i X3 fast den är digital. Detta är ju en BMWklenod som hängt med länge.... Motortemp mätare finns inte i E9X. Grattis till bilen! |
|
| Motortemperaturmätare finns i vissa E9X: 335i samt (alla?) E92? Sitter iaf i min 325i E92 '07. | |
|
Som kuriosa tycker jag om momentanmätaren, men jag tycker du har gjort rätt som valt automatlåda. Visst är navigation och tillhörande Idrive en mycket trevlig finess men automatlåda känns som en mer grundläggande och viktig detalj. Att växla själv är i rätt situation en helt annan sak, men hur ofta kör man på det viset jämfört med hur ofta man kör igenom stan för ett ärende eller liknande? //Bjersér |
|
| Jag säger så här. Automat SKA du ha i en diesel. Navi kan du lägga till om du har stor glädje av den. | |
|
Momentan mätaren e digital i ettan. Och den beh man inte ha framme. Brukar köra med räckvidden i displayen och se hur länge man kan hålla 100 = körda mil + återst räckvidd. Brukar sluta på 78 pga några idiotiska kortkörningar. Automaten kommer väl att dra lite mer? |
|
|
Heltsonika har 100% rätt, sedan waze kom till mobilerna är det inte smart att köpa navi längre.. Waze är gratis och bra. Hållare till mobilen finns från 60:- (Biltema), smidigt! |
|
Verdi |
En riktig lös gps kostar inte många hundralappar heller och är överlägsen mobilen. Större skärm osv... och då har jag ändå en Galaxy SII. |
|
Fast poängen med att köpa en navi är väl att man får ett betydligt bättre användargränssnitt till radio / cd / mp3 spelare med färgdisplay och idrive. Om det är något som känns lite utdaterat så är det väl BMWs brunröda displayer? Med det sagt så är automat ändå ett klokt val. Det passar motorkaraktären fint och med tanke på BMWs kopplingsproblematik (som jag själv varit förskonad ifrån) så slipper man den risken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.