AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
4.016

Prioritera låga mil eller facelift på en e91?

Pe
31
PerP
325iT -09
Hej!

Nu är min gamla BMW såld! Med viss saknad helt klart. Men en ny ska införskaffas och jag har en fundering där jag känner jag behöver råd från er.

Jag är ute efter en 325iT 2008-2009 med rätt utrustning (dvs M-sport eller dynamic), 3-litersmotorn och som helst inte gått mer än 7-8000 mil. Jag sprang på en riktigt fin 2008 på Blocket som finns på Förenade bil i Malmö. Rätt utrustning och hyfsat pris för att vara Förenade bil känns det som.

Länk

Den har enligt annonsen enbart gått 2780 mil vilket ju är väldigt lite för en 4 år gammal bil. (Jag har iofs kollat på Transportstyrelsen och enligt uppgifterna där har den gått ca 3100 mil. Har mailat Förenade bil och bett dem kolla om annonsen möjligtvis är fel)

Det jag går och funderar på är om det är bäst att satsa på en 2008 utan facelift men med låga mil eller en 2009 facelift fast då med lite fler mil om det inte ska bli alltför dyrt. Låga mil är ju alltid bra men man har ju tyvärr en tendens att ibland snöa in sig lite för mycket på hur mycket en bil gått när skicket ofta är viktigare på så pass nya bilar. Facelift brukar vara positivt för andrahandsvärdet men å andra sidan planerar jag att ha bilen några år. Finns det mer än andrahandsvärdet och det rent kosmetiska (tycker själv den är snyggare) som ni tycker talar för en facelift med lite fler mil än en lågmilare utan facelift?

Vad tycker ni? Tack på förhand!
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
Jag hade nog satsat på en Facelift. Det lyfter bilen kraftigt tycker jag. Speciellt på E91. Utan facelift krävs nästan M-Paket för att den ska vara snygg. Men med facelift så är den ju snygg original.
Fick sig ju lite uppdatering på material och så även i interiören.
Flyttade knapparna på elhissarna som satt ganska illa innan facelift bla...

Får väl kanske offra 1500-2000 mil för en årsmodell och facelift.
Men tror absolut det är värt med tanke på andrahandsvärdet och efterfrågan.

Fick inte motorerna sig en uppdatering i samband med facelift?
Eller kanske är uppdateringen 2007 jag tänker på?

Blogg för er med stort bilintresse: Länk
Cr
1.095
Craile
Denna tex: Länk

Cr
1.095
Craile
En med M-Paket. Dock lite mer peng då också.
Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Över 200k för icke-facelift 325 är vansinne. Bara som indikation så gick det en 1200 mil facelift 325iT på KVD idag för 205.000. Visst, kanske ett enstaka tillfälle men rätt pris på malmöbilen är snarare 175-180 nånstans. Om ens det. Jag fick 155' för min 325iAT -08 men den hade å andra sidan gått 13000 mil. Stor skillnad i mätarställning absolut men om några år spelar inte den låga mätarställningen nån roll längre. Hur mycket mer betalt får man för en 8000 mils E46 jämfört med en normalmilare runt 14000? Tja, 10-15 tusen kanske, högt räknat.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag skulle välja LCI med upp till 5000mil mer, än en pre LCI för samma pengar.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
När det gäller E9x och E6x skulle jag endast satsa på LCI-bilar. BMW var nere i en kvalitetssvacka i början på 2000-talet och de bilar som producerades då var inte i topp, varken interiörmässigt med massa billig hårdplast och heller inte elektroniskt - vilket bl.a. ADAC statistik visar.

LCI:n var därför ganska så omfattande på både 3:an och 5:an och det märks också på beg-marknaden där prishoppet är ganska rejält. Men med en anledning.

----
BMW CS #6212
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Med tanke på den som såldes på KVD idag så är 215000 för en -08a ett galet högt pris.
Länk
Den var en sen 2010 (tillverkad i juli) med nybilsgaranti kvar till augusti, Comfort, Dynamic, drag, vinterhjul, delskinn, 1800mil.
Jag skulle nog försöka få tag i en LCI med kanske max 5000mil om du är beredd att betala över 215.000.
Inte fel med en så ny bil som möjligt när det gäller 325 med N53 motorn då det har varit lite problem med pump och spridare.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Narvselius: Vilken plast i inredningen är bytt mellan pre-facelift och facelift E91? Förutom krom på ljusvredet så kan jag inte se märka någon skillnad.

-------
//Lövet
Pe
31
PerP
325iT -09
Oj! Bara att gratulera den som köpte bilen på KVD till ett bra köp.

Mm, det lutar helt klart åt att satsa på en facelift. Håller med om att den är snyggare även om det kosmetiska inte är viktigast. Just när det gäller inredningen så har jag också försökt jämföra men gått bet på var skillnaden egentligen ligger. Det där med knapparna till elhissarna hade jag missat.=) Den lär väl inte falla lika mycket som pre-facelift heller nu när F30 lanseras. Jag är inte i desperat behov av bil för tillfället så jag har inga problem med att sondera terrängen ett par månader.

Ska dock känna mig för var prutmånen på 325:an på Förenade bil ligger. Den har legat ute på Blocket sedan tidigt i höstas (även om de såklart förnyar annonsen då och då) så det borde inte vara omöjligt att få ner den till under 200 000. Beror ju lite på hur gärna de vill bli av med den...

Jag tänkte faktiskt på det där med problemen som vissa haft med N53 motorn. I det fallet känns det nästan som om det kan vara en nackdel med en lågmilare eftersom jag fått för mig att de som råkat ut för problem gjort det vid 4000 mil ungefär. De som gått längre än så lär ha fått pump och spridare utbytta om det var något fel på dem.

Hm... mycket att grubbla på när man letar ny bil. Man vill ju gärna hitta det perfekta exemplaret. Ibland kan jag avundas de som bara köper bil för att ha ett transportmedel för att ta sig från punkt A till punkt B.=)
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Alltid lättare att pruta om man inte kommer dragandes med en inbytesbil.
Jag skulle inte vara rädd för att köpa en äldre E91 utan LCI - har själv haft en 08 och det var en fantastiskt fin bil som gav mig 5000 helt problemfria mil. Håller med om att de första E90 som kom 2005 var lite spinkiga i kvaliteten men det justerades till snabbt from 2006 och framåt.

Om jag vore spekulant på en äldre E9X skulle jag dock absolut välja en med M-sport - det tycker jag lyfter bilen rejält.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Om man letar objekt med bensinmotor är väl snarare precfacelift att föredra i detta sammanhang då n53-motorn verkar va mycket problematisk..!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.