|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Imorse när jag backade ut bilen ur garaget och fällde ut speglarna fortsatte den vänstra spegeln tills den pekade rätt fram mot huven den gick alltså förbi sitt ändläge. När jag sedan fällde in speglarna fortsatte den in mot karossen tills det smällde till i spegeln och det var precis som en överkuggning. Slutade med att jag körde ner rutan och tryckte ut den manuellt och då hade den inget läge alls där den ska vara i sitt "ändläge" backspegeln var helt lealös. Detta störde mig hela dagen och jag fortsatte pilla med detta nu efter jobbet. Testade med att köra ner rutan och fälla ut speglarna, höll då emot spegeln när den åkte ut. Någon gång höll jag emot för hårt så något slags överbelastningsskydd antagligen gick in och det gick inte alls att fälla in och ut speglarna på en stund. Men det ordnade sig till slut. Fortsatte sedan med att hålla emot spegeln lite lätt bara, inte för hårt och då stannade den tillslut i rätt läge efter några försök. Men det var ett litet glapp i backspegelns "ändläge" så jag gjorde om det och då stannade den igen. Fast nu var backspegeln helt stum, precis som det ska vara. Sedan körde jag in o ut (hööhöö) några gånger med perfekt resultat. Får se imorgon bitti hur den beter sig när de ska fällas ut. Någon som vet vad detta beror på eller varit med om detta ? Vet att när jag köpte bilen då hade ägaren tvättat den strax före jag kom och när jag åkte hem med bilen så fällde inte den vänstra backspegeln ut sig alls. Utan fick trycka ut den men då klickade den till i rätt läge "ändläget" och sedan inga problem. Det var även då, nära 0 grader. Tvättade bilen igår och det var -2 grader. Känns precis som om det är ett litet samband här, med biltvättning och kyla då detta endast hänt under dessa förutsättningar. Fäller ut och in backspeglarna varje dag då jag måste för att kunna köra in och ut ur garaget (det är tight att komma in) | |
| Har upplevt samma sak på förra e60'n och även på nuvarande E61'a. Det är tyvärr bara att byta hela speglen, då den inte går att reparera. :( | |
| Då vet jag, bytte du spegel ? Vad kostade det ungefär ? | |
| Imorse när jag körde till jobbet så första gången jag fällde ut backspeglarna så fortsatte den. Men så fällde jag in och ut dom en gång till och då fattade den. | |
|
Det kommer nog komma tillbaka tyvärr. E60'n kostade runt 3.500 dkk (bor i DK). E61'an gick på Europlus garantin. Annars kolla eBay om du kan hitta en motorstyrd spegel. |
|
|
Kommer ihåg den förvånade minen hos säljaren när jag sade att just detta tillbehör ville jag inte ha - trodde aldrig det skulle hålla över tiden (tänker ju behålla min bil i 6 år). ---- BMW CS #6212 |
|
| Narvselius det var kanske ett klokt val verkar det som :) | |
| Detta fenomen har inte uppstått nu när det har blivit varmare ute efter tvätt. Har tvättat kanske 4-5 gånger sedan det har blivit plusgrader på dagarna och nätterna. Kan nästan konstatera att detta uppstår efter tvätt nära nollgradigt eller minusgrader. | |
| Det verkar ju vara glapp eller defekt positions- eller ändlägesgivare? Måste gå att se spegelposition eller positionssignaler med diagnossystem för att se vad som felar? Och sedan riva isär och inspektera innanmätet. "inte går att laga" är ett fult ord. kan iofs vara "inte värt att försöka laga" :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.