|
|
|
|---|---|
|
Hej! Håller på att demontera mitt expansionskärl till kylaren som har spruckit. Undre montering sitter som tusan, ska egentligen bara va att dra av rakt uppåt. Vi har lagt all tänkbar kraft på att dra av det men den sitter stenhårt i sitt nedre fäste, som troligen är en anslutning med en o-ring. Det nedre fästets stora låsclips är borttaget... Så inget håller den vad jag vet... Har ni några förslag på hur man kan lösa detta? Ulf | |
|
Har du hållit in fästet som håller den mellan kärl och kylare.? Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ska försöka förklara tydligare: Nu var det förra vintern som jag bytte mitt för det också hade spruckit. Du lossar plast röret där uppe (oringarna) där uppe och även ner till. Du ska alla fall få loss den så mycket så du kan jucka den fram och tillbaks från kylaren och mot motorn. Är den loss så pass mycket, så underifrån kan du köra upp en mindre skruvmejsel och trycka in låsninger som finns där ca 5 cm upp. Om jag minns rätt så fanns det 2 stycken låsningar. Ett man tog uppifrån och ett nerifrån. Hade ett jäkla problem innan jag hittade den som man fick ta underifrån. Kunde inte se den från början för den sitter så jäkla dumt. När man väl fick av den så kom den med en gång. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Vrider du på kärlet som en kork, så bör du kunna se vart du ska föra upp mejseln till låsningen. Sitter som sagt mellan kärlet och kylaren. Var jäkligt tajt som nämnts innan. Svårt att skriva och förklara tydligt när man har bild klart för sig i huvudet och vet hur och vad som ska loss. Hoppas du fixar det annars hojta till, så får jag försöka fixa en bild där jag kan visa dig tydligare. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Här finns bild. Länk Tittar du på bilden så kan du se på nummer 4. Du följer 4:an c:a 3 cm rakt åt vänster på kärlet. Där kan du se en fyrkantig urgröpning nertill på kärlet. Det är den låsningen som du måste få bort och den kan du komma åt underifrån och det rör sig om c:a 3-5 mm max som du har att spela på. För det är jäkligt tajt när kärlet hålls kvar av låsningen. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Länk Gummit i O-ringen kan klibba ihop med plasten efter alla år - när jag skulle byta exp.kärl satt det fast som bara den. Tog meken 30minuter att lossa det från den nedre anslutningen. Han vågade inte ta i allt för mycket heller med tanke på att det är plast. Så tålamod och lirkande är nog bättre än standardlösningen vid kärvande detaljer: "Vilja, våld och vaselin!"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den låsningen som sitter i fyrkantiga hålet hur öppnar man den? Med Skruvmejsel? Eller hur gör man? Ulf |
|
|
Jag tog en lite skruvmejsel underifrån. Vet inte om du kan nå den ovanifrån med en lång skruvmejsel. För du bör kunna luta lite på expansionskärlet inåt mot motorn så du får c:a 2-3 cm mellanrum uppifrån. Nerifrån är det som jag skrev tidigare enbart c:a 3-5 mm mellanrum. Har du fått av alla O rings kopplingar så de är lösa? Mina satt väldigt hårt /sög sig fast. För min del så när jag väl hittade den låsningen som går in i det fyrkantiga hålet och kom åt dem med mejseln, så gick det relativt lätt sen. Hade mest problemet med att finna var kärlet satt fast för det inte gick att se. Det bör även gå om du har tillgång till en lång smal plåtbit att få loss haken om du kör ner den uppifrån. Jag antar att Bmw verkstäderna har någon sorts special verktyg som de kör ner uppifrån så körs den biten som låser i kärlet undan. Hoppas du förstår vad jag menar. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Det är ju som i Johan B länk, men med årens lopp så kärvar antagligen sakerna ihop sig och plasten blir annorlunda. Jag använde också den länken som Johan länkat till, men den vägrade lossna och på länken ser man inte den låsningen och det står inget i länken om den. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Låsningen som du ska ha undan sitter på nummer 10 Länk Är liksom bara en plast bit från den som sticker ut och in i kärlets fyrkantiga hål. Kör du då ner mejsel eller plåt bit eller något annat platt som du har, så trycks plast biten undan tillbaks till nummer 10 och ut från kärlet. Hoppas du förstår hur det kan tänkas se ut. Du får ursäkta allt skrivandet. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Hej! Jag var precis ute i garaget och tittade. Menar du hålet i kärlet uppifrån? Jag har en skruv på sidan av kärlet till höger då du tittar på kärlet framifrån. Tittar jag ner i det fyrkantiga hålet så ser jag ett fäste som är tudelat. Jag hänger inte riktigt med dig men förstår du mig var jag är? Ulf |
|
|
Tror det. När jag gjorde det, så följde jag skissen som Johan B länkade till och plockade först av alla slangar, så det endast var kärlet kvar. Kunde då lyfta lite på det, så den lilla kroken kom loss som sitter på kärlet ovanför det fyrkantiga hålet. Då kunde jag som skissen säger röra på kärlet bak mot motorn. Jag kunde inte se den här plastbiten som sticker in i kärlets hål uppifrån, men kunde precis se den underifrån och där körde jag bara upp den lilla skruvmejseln (el mejsel) och då trycktes plastbiten undan och kärlet lossnade direkt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Ditt kärl ser ut som det som vi länkat till??? Det ska finnas en annan sorts också om jag minns Bmw verkstaden rätt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har lagt upp bilden på min sida på garaget. Länk Kroken jag skrev om är inringat med Grönt. Urgröpningen som låsningen sitter in i är inringat med Rött. Bara så vi pratar om samma ställe på kärlet. Det är den som du måste få loss och den sitter en bra bit ner om du ska ta det uppifrån. Kärlet är ju endå c:a 25-35 cm långt. (Kom att tänka på det om det kanske kan gå med en linjal uppifrån. De är ju någorlunda hårda och platta.) Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Hej! Jag har nu fått ner expansionstanken. Tänkte berätta till hjälp för andra. Det finns inga clips som låser tanken, men den sitter enorm hårt i bottenkopplingarna. Slutade med att jag fick ta loss elfläkten och ta bort hela monteringsplattan enl TIS position 10. Då allt var loss så gick det att bända loss bottenmonteringarna. En ny är beställd och ny glykol, så nu är det bara att hoppas på en bra och lyckosam montering. Ulf |
|
|
Kanon det löste sig. Lycka till med den nya. Hade ditt också spruckit längs ena lång sidan? Då när jag köpte mitt så sa de på Bmw Hbg att de sålt 12 stycken under året innan jag köpte mitt. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Mitt exp.kärl sprack ungefär mitt på den "långsida" som var lodrät in mot kylaren. Kan iofs berott på att frugan kom upp på garageuppfarten med ett ångmoln från motorrummet pga skuren vattenpump i höstas - då tänkte jag att goda råd var dyra...motorn måste få kylning NU...tog därför vattenslangen och spolade ner kallvatten i exp.kärlet en bra stund. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo det var sidan mot kylaren. En stor öppen spricka ca 2 dm lång. Känns ju inte bra att de är så svaga och känsliga. 830 kr tar de för en sådan tank borde vara betydligt lägre pris då det verkar vara ett systematiskt fel. Skall bli spännande och se hur lätt det är att fylla systemet och lufta det. Ulf |
|
|
Hade inga problem med det. Öppna den lilla luftningsskruven bara. Skönt att det löste sig med själv kärlet. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.