AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.431

Någon som vet något om denna 525a e39?

Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Länk skulle vilja ha lite tips angånde denna 525a någon som vet något om den? mvh Henrik
Fi
401
Filthee
*skrot* 528i Touring -97
*Skrot* 320D Touring -02
*såld* F31 320D xdrive -14
*såld* F11 520D xdrive -17
- F31 320D -14
fin! vart nästan lite sugen men aldrig jag köper automat :P
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ojoj, den där inredningen är ju bara så snygg! Snygga fälgar också!
Nej, vet inget, gör dom vanliga kontrollerna och kolla hur mycket rost det finns. Vid det miltalet fundera särskilt på om bilen verkar "slapp" i väghållningen.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
rikitgt sugen på att åka och kolla på den eftersom min 523 blev innlöst idag... men är det värd 65k vid det miltalet?
ma
7.450
marin849
Beror på. Om bilen har den där slappheten i chassit nej, men om t.ex. stötdämpare och diverse bussningar och länkarmar mm är bytta dvs chassit är fräscht och välmående "känns inte som en gammal bil" så visst om bilen är fin i övrigt!
Har ägaren åkt och puttrat på E4an rullar milen bara på, men E39an består...
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
på min 523a som börja det bli en massa fel vid ungefär de där milen är det mindre vanligt på de nyare modellerna?
ma
7.450
marin849
Nja, slitagefel lär kunna uppstå?
T.ex. paj viskokoppling till fläkt, paj kylare/kylsystem, spännrullar, remspännare, drivremmar etc, fjädrar, dämpare, nivåreglering i förekommande fall, allt i chassit som innehåller gummi, nedsatt funktion katalysatorer mm mm.
Men det hänger mycket ihop med bilens historik och skötsel hur mycket som rasar "samtidigt" tror jag, dvs om man bara gasar tills det rasar eller om man regelbundet ser över konditionen på sånt som är enkelt att kontrollera, t.ex. om kylaren börjat expandera, är kopplingarna murkna, är remmarna spruckna, låter det illa vid kallstart osv osv.
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
såg även idag att bilen är köpt på kredit så det finns en skuld på den så man ska nog akta sig för att köpa den...
16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är bara att lösa ringa finansbolaget och lösa krediten när man köper bilen.

-------
//Lövet
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Är väl inget att akta sig för? Du och köparen gör upp affären inne på banken. Du/ni ser till att lånet blir löst, resten får säljaren kontant. Har köpt bil på det sättet utan problem. Vägrar säljaren gå med på det, så kan jag tycka det är bättre att avstå eftersom banken äger bilen tills lånet är löst. Om jag inte är helt ute och cyklar, så får man inte igenom ett ägarbyte på en bil det är kredit på om lånet inte löses. Kan dock ha fel på den punkten.
16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det går att göra ägarbyte med kredit. Det är ingen spärr som ligger i bilen utan ett äganderättsförbehåll med återtaganderätt om skulden inte betalas.

Värt att veta är att om man betalar in skulden så måste man vara snabb som fan på att göra upp affären (samma dag). Annars skickar transportstyrelsen ut ett nytt regbevis utan äganderättsförbehåll och då kan man inte göra ägarbytet på den första lappen. Alltså snabb som attan, eller vänta in det nya regbeviset ett par dagar senare.

-------
//Lövet
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
okej tack för svar men ska leta vidare lite och försöka hitta någon men mindre mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.