|
|
|
|---|---|
|
Hej. Som rubriken lyder. Jag funderar eventuellt på att köpa en e39a -02a som gått 11000 mil. Den står hos en BMW representant/återförsäljare som har många splitternya bilar på lager, alltså inte någon liten hörnförsäljare. Antar att dom borde kunna kolla upp bilen åt mig innan jag köper den isåfall. Men vad ska jag be om? Vad är det jag vill att dom kollar? Den är svensksåld för övrigt. Ska dom kolla servicehistorik/mätarställning mot sina egna databaser eller ska dom läsa av ljusmodulen eller vad är det som gäller? Det borde ju inte vara något problem för dom eftersom bilen är av "deras eget märke" eller vad man ska säga? | |
|
Du kan maila bilprovningen och fråga om deras besiktningsprotokoll på bilen i fråga. Du kan även be att BMW gör ett utdrag ut deras databas och kontrollera eventuella garantiåtgärder, då miltal kan ha registreras eller normala servicar då de också registrerar miltal. Kolla i serviceboken var och när den servats och ring dessa och verifiera att det stämmer. __________ Mvh Grelle |
|
| Tackar för tipsen. Bilprovningen är redan mailad. Men jag brukar ha med i beräkningarna att om en fifflare ägt bilen sen ny, då kan den vara körd 10-15000 mil under första tre besiktningsfria åren och sen ställd tillbaka till 2-3000 mil innan första besiktningen. Då är det mer eller mindre endast service och liknande som går att kolla upp mot. Men det skadar ju aldrig att kolla besiktningsprotokoll heller. Då får man ju veta om det varit några allvarliga fel på bilen under dess levnadstid :) Tar gärna emot fler tips om någon har några bra ideér. | |
| Om det är en riktig BMW återförsäljare så kan de enkelt kolla ljudmodulen samt mätarställningen i nyckeln. Om de stämmer överrens ska du inte behöva vara orolig. | |
| ljusmodul ska det vara..... | |
|
Helt säkert kan du aldrig vara eftersom det går att komma runt allt! Inte ens BMW kan garantera miltal på en bil som dem har undersökt. Här i Stockholm kan du få en mätarjustering för 2000:- så utbrett är det iaf.... BMW M-POWER |
|
|
p950nlu: Alltid kul att lära sig något nytt, hur menar du? Finns det mätarställning i bilens nyckel lagrad som BMW kan kolla upp? |
|
|
Det finns en givare i ljusmodulen en i nyckeln en i bstolpen och givetvis i instrumentet Ha deT |
|
|
Men för folk som skruvar seriöst så är det mer eller mindre standard att justera även dessa ljusmoduler? Känns annars som ett enkelt sätt att kolla upp tveksamheter, att man åker till BMW och matchar nyckeln mot bilen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det finns inget säkert metod överhuvudtaget, importbilar kan man ju alltid kolla med databasen på, nu ska ju bilen in på service i sverige också, så det går ju att backa mellan varje sådan service och besiktning likaså. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Samtliga tekniska lösningar ovan går att skruva, leta dokumentation är vägen till upplysning :-) | |
|
De som inte kan skruva bytar ut framlampor och massa annan hokus pokus Det allmänna skicket säger mycket och känslan när man provar den för man kan inte till 100% säkerhet säga om den är skruvad Ha deT |
|
| Nä, självklart kan man aldrig säga till 100% om en bil är skruvad eller inte... Men man kan ju göra sitt bästa med att undersöka saken. Stämmer detta med att det även går att läsa av miltal i nyckel samt nån modul i b-stolpen? Har faktiskt aldrig hört det förut... | |
| på E39 finns ingen nyckel eller b-stolps modul iallafall inte på modeller före -01 (kanske kom på slutet)? | |
| Okej. Nu är det en 525iAT -02 jag funderar på. Någon som vet hur det ligger till med nyckel och b-stolpsmodul på dom? Man vill ju vara så noga som möjligt när man ändå slantar upp lite för en bil som är relativt lågmilad... Nu står ju denna bil uppe i norrland och har vad jag har förstått, alltid gått i närheten också... Det drar väl ner risken för mätarfiffel med några procent iallafall... Tror inte det är lika utbrett här som i "huvudstaden" :) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Du kan glömma det där med nyckel och b stolpe är ingen referens värd namnet. Det finns faktiskt exempel på att Norrländsk återförsäljare sålt en skruvat importdiesel utan att kolla historiken, turbo, auromatlåda, generator lagades dessutom på köpgarantin innan tanken slog dom för osannolika fel vid lågt miltal. Bilen återlöstes efter nått år. Köper du en svenskksåld bil av en auktoriserad återförsäljare bör du inte fundera över detta. Det bästa du kan göra är att ta en snack med tidigare ägare istället. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Jo. Men man får ju bara ut tre tidigare ägarna via faxet från transportstyrelsen. Och nu är det så att Han köpte bilen från firman den nu står hos. Alltså är det Firman-Ägaren-Firman, som jag får ut. Förra ägaren hade bilen i två år. Nu vart det så att nivåregleringen rasade ihop på bilen. Verkstaden hade inte tid att ta in bilen förren på två veckor. Ägaren hade inte tid att vänta utan bytte in bilen. På ca en vecka så kommer nivåregleringen att vara åtgärdad och då ska jag och kolla på bilen. Men man tycker ju att en BMW återförsäljare borde kolla upp en bil för sin egen skull, innan dom byter in den? | |
|
Tog ut lite mer info på bilen. Den är besiktad sju gånger sen ny. Alla besiktningar med blankt papper. Borde ju tala för att den inte kan ha gått så mycket mer än vad mätaren säger. Man tycker det borde ha varit någon ombesiktning nånstans om det gått betydligt mer. Jaja, inte mycket mer att göra. Bara försöka kolla noga på bilen innan man bestämmer sig då. Tackar alla som skrivit i tråden med tips och sånt :) |
|
|
Hej! Det är ganska svårt att kolla upp om mätarn är fifflad om man inte börjar plocka bort massor utav saker som är väldigt drygt att göra. Ex. på saker man kan ta bort, Mätarhuset och se om "klistermärket" som håller i glaset och plasten är riven. Kolla om man ser att skruvarna vid Cousen är rörda vilket är väldigt svårt. Cousen sitter på olika ställen på olika BMW och olika Årsmodeller. Annars kan du bara kontakta bilprovningen kolla alla besiktningar som är utförda, kolla bilen invändigt, ratt, växelspak, säten, bälten om dessa är slitna. Även så kan du ringa transportstyrelsen och få reda på vilka som ägt bilen, så kan man slå en signal till dessa personer och säkerställa om de nu kommer ihåg. Det där med nyckeln är svårt att se, såg att någon skrivit att man kan kolla upp nyckeln hos en återförsäljare men det går inte. Så fort man backat miltalen på RÄTT sätt så slår den om nyckeln så fort man stoppar in den i tändningslåset. // Amor |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.