|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har idag en V70 AFV som personalbil via min arbetsgivare. Jag kör ca 1000 mil per år i tjänsten. Nu är jag sugen på att lämna tillbaka Volvon och skaffa en till BMW istället. Ett alternativ är att ta en BMW som personalbil men det blir nog ganska dyrt. Ett annat alternativ är att köpa en 5-serie 2007-2008 privat för ca 180-200 tkr. Är det någon som vet vad som är vettigast rent ekonomiskt att göra? Med vänlig hälsning,/Hans | |
| Hur länge ska du ha bilen? | |
| Vi har ju en e61 525 d touring också så vi borde kunna ha bilen i tre år minst i alla fall. | |
Verdi |
Hur många bilar behöver du? |
| Två | |
Verdi |
Du äger alltså inte längre den 330Xi Touring-07 du har i din profil? :) |
|
Beror lite på löneavdrag mm, men jag har aldrig lyckats räkna hem en tjänstebil. |
|
|
Japp, 330:n är såld :-). Personalbil är ju inte lika fördelaktigt som ren tjänstebil men samtidigt kan det bli dyrt med privat bil också. Svårt att veta vad som är bäst.... |
|
| Utan att göra några stora beräkningar så lönar det sig inte att plocka ut den genom företaget. Om bilen du ska köpa kostar 180-200. | |
|
Hej, Om du kör 1000 mil/år i tjänsten skulle jag säga tvärtom. När jag köpte min bil för ca 7,5 år sedan så räknade jag på detta och kom fram till att jag förlorade ca 5-10kr per mil på att använda bilen i tjänsten. Räkna med att du förlorar ca 25000:-/år i värdeminskning så har du ca 2100:-/mån som bara försvinner. Ta sedan med kostnaden för skatt, försäkring, service, däck och eventuella reparationer så landar du nog på ungefär samma summa som för en tjänstebil. Har du tjänstebil så slipper du tänka på annat än att tanka. Mvh Håkan |
|
Verdi |
Håkan Hsson, Hur räknade du ut hur mycket du förlorade i tjänsten? Ett som jag tror vanligt fel är att man först räknar ut "milkostnaden" på t ex 1500 mil per år. Sen om man ska köra 1000 mil i tjänsten så tar man den milkostnaden ggr 1000. Det blir fel. Milkostnaden blir lägre och lägre ju fler mil man kör. Frågan man får ställa sig är vilka utökade kostnader man får av att köra 1000 mil extra per år. - Något värre värdeminskning - Soppapengarna - Lite dyrare service - Mer slitagedelar En annan vanlig myt verkar vara att man slipper värdeminskning om man tar bilen som förmånsbil. Det är ju inte sant i de allra flesta fall. Man får stå för företagets alla kostnader för bilen. Inklusive värdeminskningen. Och så det sista, man slipper tänka på annat än att tanka. På de två företag jag har varit anställd så har man haft en pott kopplad till bilen där man drar kostnaden för däck, tvättar, reparationer, service osv. Den potten bekostas indirekt med bruttolöneavdrag. Om inte förr så vid avtalstidens slut. Detta innebär att om du krockar med bilen och det blir dyra reparationer så är det trots allt du som får stå för det på ett eller annat sätt. Tanken är att bilen ska vara kostnadsneutral för företaget. Och jag tror inte så många företag är så sugna på att sponsra sina anställda förutom lönen. Lite beroende på befattning och branch men jag har svårt att tro att den breda massan har tillgång till bättre tjänste/förmånsbilsavtal än så. |
|
Jag räknade givetvis på den totala summan av mil som jag kör varje år. Nu kör jag inte så mkt i tjänsten som du gör och det är som du säger att den totala milkostnaden sjunker ngt upp till en viss gräns. Mvh H |
|
Verdi |
Då måste du haft en ganska risig milersättning, alternativt en väldigt dyr bil. När jag hade min 320d så räknade jag ut att varje extramil utöver 1500 privatmil per år kostade mig runt 15kr (ca hälften soppa, hälften övriga kostnader). Jag fick 38,50:-/mil brutto, vilket är ungefär 27:-/mil netto. Dvs jag "tjänade" drygt 10:-/milen på min bil. Var inne på att ta en tjänstebil men är nu superglad att jag inte gjorde det för då hade jag nog tröskeln att säga upp mig och starta eget varit ännu högre. Som egen företagare ser jag inte någon större vits att ta ut någon bil på firman. Kanske skulle tjäna lite på det, men det är inte helt självklart och det gör bokföringen klart mer komplicerad. Föredrar att ha en lite äldre och billigare bil för tillfället iaf. |
|
Bilen jag räknade på är den jag äger idag, dvs 520 -99. Jag hade då ca 28:-/mil brutto i milersättning. /H |
|
| Det verkar som om ni blandar och ger friskt bland begreppen! :D Det finns tjänstebil och förmånsbil men trådskaparen pratar ju om personalbil. Det är något helt annat! | |
| Man måste väl jämför samma bil i de olika lägren inte vad man har för något utan vad som erbjuds på företaget och sedan räkna ut om man själv köper en likadan bil vad det kostar. Det är väl helt klart att om man räknar på en egen gammal bil så blir det billigare än en ny bil, jag tror inte ett företag skulle köpa en 10 år gammal bil och använda som tjänstebil eller personalbil. | |
| De kalkyler jag har sett ger gällande att du tjänar 1500-2000 per månad om du leasar en personalbil jämfört med vad det skulle kosta att köpa samma bil privat. | |
|
De brukar ofta göra kalkylerna på bilar med nedsatt förmånsvärde, gasbilar, hybrid eller etanol (etanol har kanske inte nedsatt förmånsvärde längre?) och då blir det såklart direkt mer förmånligt men om så inte är fallet så skiljer det inte så mycket. Jag hjälpte en bekant att räkna på sin förmånsbil och han sparade 500-700 kr på sin 325dT att ta den via jobbet. Dock hade han ett förmånsavtal så jobbet betalade självrisk på skador och lite andra smågrejer. Alltså inte en personalbil, som väl oftast ska vara helt kostnadsneutral för företaget. __________ Mvh Grelle |
|
|
Tjänar du mindre än 32000 är det inte att tänka på. Pension och SGI blir påverkade. Dessutom får du dra av mindre på dina resor till och från jobbet, tror det är halva beloppet mot om du kör med privat bil. Men tjänar du så mycket att du betalar statlig skatt och till och med "värnskatt" så blir det förmånligare. Precis som Grelle skriver så får du rabatt på förmånsvärdet om det är någon form av miljöbil. En annan, kanske den viktigaste, fördel är att du får ta del av ramavtal som du inte kan som privatperson. Du får kanske 11-12% rabatt istället för 6-7% som du får som privatperson. Om man har förmånen "löneväxling" på sin arbetsplats så brukar man normalt kunna logga in på en portal och där räknas det ut exakt vad det kostar och även en jämförelsekolumn där det står vad motsvarande bil skulle kostat dig privat. Utöver dessa faktorer så tror jag inte det finns några speciella nackdelar eller fördelar med personalbil. En annan möjlig fördel kan ju vara att du får hela din bilkostnad presenterad som en klumpsumma. Det kan ju iofs vara skrämmande!!! :D |
|
|
Som ml99 skriver - det som gör att förmånsbilen blir intresant är möjligheten att få mer i rabatt än som privatperson. Eftersom jag nu återvänder till svensk anställning efter att ha varit "dansk" i många år har jag räknat på vad det skulle innebära med tjänstebil - och kalkylen ger mig ca 1.000:- lägre kostnad med förmånsbil - men detta är rätt preliminärt och jag behöver tillgång till den räknesnurra som ml99 beskriver för en riktig analys. Dessutom frigör ju förmånsbil en avsevärd summa som jag kan göra annat med än lägga som kontantinsats... :o) En fördel med privatköp är ju att bilen kan specas helt enligt egna önskemål, vilket inte alltid låter sig göras när jättar som AutoPlan egentligen äger bilen. ---- BMW CS #6212 |
|
Verdi |
Det som är riktigt surt är att man inte kan ha en begagnad bil på firman utan att behöva betala fullt förmånsvärde. Varför kan inte förmånsvärdet följa bilens reella värde så att man kunde ta en bättre begagnad ist för en helt ny? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.