|
|
|
|---|---|
| Problem nr 1: Har inget garage,men letar förtvivlat efter ett här i närheten! Problem nr 2: Har tyvärr inte kunskapen till detta, men har för de inte tummen mitt i handen! Går ju att lära sig! Problem nr 3: Hitta en fräsh topp som ej har sprickor eller liknande! Eller är de mer värt/lättare att köpa ny motor och skifta? Kollade runt och billigaste firman i stan tar ca 6000Kr för bara arbetet så de kommer absolut inte hända. Dum fråga , men inte måste man väl lyfta ur motorn för att byta topp på m20? Som sagt, har aldrig gjort någon liknande operation själv | |
|
Har inte heller bytat på Bmw, men motorn ska inte behövas tas ut. Kan även ställa din fråga på denna sidan Länk Många Bmw tokiga där också. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
Har inte heller bytt på BMW men på Ford. Det var inte så svårt. Absolut lättare än att byta motor. Här finns lite hjälp dock inte rätt motor men det borde vara lite vägledning i alla fall. Länk |
|
|
Länk |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
TIS-länkarna är för de lite nyare motorerna M52/M54/M56, så de stämmer inte sådär bra överens med din motor. M20-motorn är lättmekat, men du behöver följande för att lyckas - en BRA reparationsmanual (Bentley eller Haynes eller liknande) - gott om tid (eftersom det är första gången så ta den tid du behöver) - lämpligt ställe att vara på (ute på ICA-parkeringen är tex inget bra ställe) Uppfyller du ovanstående (och kompletterar med att söka på nätet och varför inte fråga här på detta forum) så kan du byta toppen själv. Och går man metodiskt tillväga, är noggrann och inte stressar igenom arbetet är det inga problem för en "nybörjare" att byta en topp. Är man osäker på något moment, stanna upp och sök efter råd. Själv hade jag bara bytt hjul, oljefilter och delar i framvagnen när jag lyfte ut min motor och gjorde en totalrenovering. Jag hade aldrig mekat med en motor förut, men jag fick helt enkelt lära mig varefter arbetet fortskred. Man fick söka och läsa på en hel del - men det var inga problem. Ett tips är att ha en billig kompaktkamera och ta massor av bilder och märka upp och skriv ned hur saker och ting sitter ihop. Det räcker med några timmar så är allt inte så uppenbart längre hur det satt. |
|
M20B25´an är ganska snäll om man vill byta topp, inte jätte mycket att hålla reda på vad gäller slangar och kablar. Hade visserligen bytt top innan på en 15 år nyare bil men det tog mig och min kompis ca 3 timmar från det att vi körde in tills dess att vi körde ut. Kan vara bra att vara 2st för att lyfta av huven och av/på toppen. Sen meckade vi på en varsin sida kan man säga så gick det jävligt fort oxå. Har du några frågor så ställ dom här så ska jag försöka kolla in varje dag, har bytet ganska färskt i minnet. Live long and prosper //Zwamp |
|
| Oj stort tack för svaren...har beställt nytt kylar lock m.m och ska börja med att slå i ny glykol och lufta ur den ordentligt och se vad som händer! De blir nog under nästa vecka. Men är rätt säker att topp eller packning är pajj ändå:( Kruxet är ju som sagt att de är i princip en omöjlighet att få garage här. | |
| På Grönalund har vi också ont om verkstäder, när vi behöver jobba med något stort under längre tid bygger vi ett tält runt det. Långt ifrån komforten i ett garage, men under den snöfria delen av året är det helt ok. Dock bör tältet vara stort nog att man kan gå runt det man ska mecka med. | |
| jo tält funkar, men här uppe är de väldigt kort period som är snöfri tyvärr! Men å andra sidan så hade man kunnat fixa en diesel kanon och värma upp tältet när man ska meka! Går ju på nolltid | |
| Vilken glykol ska de vara till bmw gamla 12 v sexor? De finns väl nån som är direkt livsfarlig att blanda i? Orsaken varför jag frågar är för att jag har obegränsad tillgång på glykol! Den innehåller etylen, mer vet jag inte tyvärr | |
Här finns mycket info om glykol Länk Fast svaret på din fråga är att de fungerar fint med både den "vanliga" IAT och "longlife"OAT/HOAT etylenglykoler. Men man ska gärna inte blanda dessa tre om man med säkerhet vet att de fungerar ihop. Speciellt OAT ska man tydligen vara lite extra uppmärksam på. En helt vanlig IAT etylenglykol passar alltså alldeles utmärkt. Köp tex Biltema, den är billig. Vad är det för glykol du har tillgång til? Kan du inte se varumärka/modell/beteckning? Någonting alls? |
| Fick 20 liter av en bekant som jobbar på en panncentral! Så antagligen är glykolen till kylsystemen för pannorna! Kan tillägga att hela firman har denna glykolen i sina bilar så de borde gå bra även i min! Den är i en omärkt dunk, därför jag inte vet! Grönblå aktig | |
| skulle börja lufta, men får inte igång biljäveln:( ska vara hyffsat nytt batteri, men så fort jag drar bort startkablarna så dör bilen omgående! Alltså,kablarna måste vara kopplade till andra bilen för att ens en enda lampa ska lysa...batteriet som är slut, eller är de typ generatorn el nåt sånt? | |
Färgen säger tyvärr ingenting om vilken typ av glykol det är - kan bara ge vissa indikationer men man kan aldrig säga något med säkerhet. Om du ska använda glykolen på dunken (som du inte vet vad det är för något) så töm ditt kylarsystem, spola igenom det ordentligt och sedan kan du hälla i den nya glykolen. Eftersom du inte vet vad det är för glykol så får du använda den glykolen du har (20 liter bör ju räcka ett bra tag). När den är slut och du ska använda en annan glykol så är det bästa att göra om proceduren dvs tömma, spola igenom och fyll på nytt. |
Låter ju som det är något tokigt med batteri och generator. Men har du kollat konditionen på batteriet då? |
|
Såja, har laddat batteriet kring 30 tim med en ctek xs 3600 laddare! Fick igång bilen! Bytte ut mitt gamla kylarlock som för övrigt verkade vara trasigt mot ett nytt! Började me att dra åt en slangklämma till en smal slang som går in i expansionskärlet som satt löst och läkte! Ställde bilen i en lite uppförsbacke och öppnade kylarlocket. Kom luft ett tag där och stängde. Öppnade skruven på termostathuset och luftade tills de var tomt på luft! Körde bilen i typ 45 min på varierande varvtal(Max 4500). Verkade frid och fröjd, tempen gick aldrig över de normala mitt läget! Märkte att bilen började lysa svagt me alla lampor både ute som inne så snabbade mig hem! Slog av den och nu är batteriet dött igen! Och slangen som gick in i expansionskärlet läker igen och de kom luft ur termostat skruven igen! Kollade oljan och kylarvätskan och faktiskt så verkar dom vara bra! Den nedre kylarslangen var kall och den ovanför var ljummen och resten var varma! Fråga 1: Nytt batteri som var nyladdat blir urladdat på 45min, fel på batteriet eller nåt annat? Fråga 2: Slangen som läker igen i expansionskärlet, tar den in luft när den läker vatten? Skumt för jag drog den hårt. Fråga 3: Jag öppnade luftskruven före jag öppnade kylarlocket och de pös bara lite då från locket,vid varm motor ska de ju pysa hårt! De pös hårt typ 10 min före jag provade öppna locket. Sorry för mycke text.. Väldigt tacksam för svar! /Marcus |
|
| En kvart senare så startar bilen hur lätt som helst, fattar ingenting just nu:) Den går i typ 2 minuter sen börjar alla lampor lysa svagt och varven sänks gradvis ner till ca 200rpm, Sen dör den! Skumt, men säkert nån som har varit med om detta förut | |
Det är bara att samla in information, felsöka och pussla ihop pusselbitarna. Vilken vilospänning hade ditt batteri efter det att bilen dog? Vilken spänning ger din generator? Vilken spänning ligger det över batteriet när motorn är igång och generatorn ska ladda det? Har du flyttat batteriet till bagageutrymmet eller sitter det kvar i motorutrymmet? På en 320i sitter det i motorutrymmet och på en 325i sitter det i bagageutrymmet - om jag minns rätt. Även om man kan ladda upp ett batteri så kan det vara i dåligt skick, tex hög självurladdning eller kraftigt nedsatt kapacitet. Jag hade liknande problem med min 323i -85, inte exakt samma, men snarlikt. Jag kunde starta den ett par gånger, men sen gick startmotorn bara långsammare och långsammare vid varje startförsök. Provade att köra en längre runda för att ladda batteriet, men då var batteriet helt tomt. Det hade blivit sämre, inte bättre, under de där 30 minuter som motorn var igång. Tog hem batteriet och laddade upp det. Samma visa igen. Jag började misstänka att generatorn inte laddade korrekt men den gav korrekt spänning. Tog hem batteriet igen och laddade upp det och observerade vilospänningen över en veckas tid. Det var uppenbart att något inte var helt rätt med batteriet, det hade för stor självurladdning - se graf nedan. Länk Pinnade iväg till Biltema och köpte ett 18Ah gelbatteri (80-826). Sen dess har det fungerat klockrent! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.