|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
"Peace och håll undan!" Hmmm... Ja, jag ska hålla undan när Mecklarn kommer farande gränslande över mittlinjen, lita på det. ;-) Har man något val? |
|
|
Mecklarn, jag är helt ok med det. ;-) Jag bara undrade lite över hur du resonerade med att det var värre att ta materiella ting än liv, samt huruvida det inte skulle vara planerat att göra omkörningar som gränslar mittlinjen. För om man kör om så man gränslar mittlinjen när man möter har man ju tagit detta med i beräkningen och hamnar i samma kategori - att "göra jävelskap"... Och det spelar ingen roll om livsfara är något huvudsyfte eller inte, det ingår i processen. Man kan inte plocka russinen ur kakan på det viset när man jämför. Om man inte vill blunda för vissa saker förstås. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Väldigt underligt resonemang måste jag säga. När jag läser det du skriver så verkar det som du tror att det bara handlar om att spöa upp någon som gjort en liten miss. Visst man kan missbedömma omständigheterna men att såna där omkörningar inte är ett "riktigt" problem köper jag inte. Har själv fått en lastbil i min fil en gång och det går j--ligt snabbt, hade jag inte tittat framåt den gången hade jag aldrig hunnit köra ner i diket och inte kunnat skriva det här. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Visst kan det varit någon som gjorde en idiotisk omkörning medvetet, kan också varit någon som missbedömde situationen och blev stressad och gjorde fel beslut att fortsätta omkörningen. Samtidigt förstår jag reaktionen man blir förbannad men har man något innanför pannbenet så rinner det av efter sen stund. Tyvärr kommer det begås misstag, medvetna eller omedvetna, även framöver. Enda sättet att minska eller minimera situationerna är att bygga bort dem (i detta fall tex motorväg). Det kostar pengar och det är inte alltid människoliv är värt det... Sen är det ganska dumt att jämföra brott, har någon blivit utsatt för bostadsinbrott så vet de att känslan efteråt inte är rolig (många har svårt att känna sig trygg efteråt bla). Sen är ju problemet i just i skåne sådant att många ska visa hur andra ska köra, vilket ju leder till ännu farligare situationer! |
|
Ekin |
Alla har vi väl missbedömt en omkörning nån gång? eller? iaf jag, flera ggr. det jag blir förbannad på såna ggr är om den som kommer emot inte går åt sidan en cm, utan ska visa "att jag har nog minsann rätt". en annan sak ja undrar, "höll bra avstånd, klart väder och torrt väglag" hur kunde de gå så nära att ni nästan krockade? var du okoncentrerad eller vägrade du att väja undan? Det skulle vara kul att få höra den andres version också... |
|
Mats: Du behöver inte vara ett dugg orolig för det.., håll koll i backspegeln bara...:)! JA, dumt av mig... Men står fast vid att det är dumt att vidta så mkt mer åtgärder än att hjälpa till om ngn gör fel. Glöm det där med inbrott.., var bara en liknelse för att få fram hur jag ser på det. Kör lugnt och var glada! |
|
| Håller med Ekin... | |
|
Ekin: När det hände körde jag bakom en stor skåpbil som skymde sikten framåt trots att jag hade tillräckligt avstånd och om jag hade förflyttat mitt fordon mot mittlinjen sekunden innan jag såg den mötande bilen hade en kollision varit oundviklig. Om jag hade legat bakom någon av de personbilar som körde framför skåpbilen hade jag sett den mötande bilen och kunnat gå ut mot vägrenen. Jag var inte okoncentrerad och hade inte hunnit väja undan om jag varit närmare mittlinjen. Den mötande bilen låg med halva fordonsbredden på fel sida om mittlinjen. Det finns ingen tvekan om vems felet var i denna situationen. |
|
|
Man slutar aldrig förvånas över vissa beteenden. Igår körde jag på motorväg, och låg i vänsterfilen tillsammans med några andra bilar både framför och bakom. Det var normala eller till och med långa avstånd mellan fordonen, allt flöt på bra, hastigheten var den skyltade plus moms. Vi gled om en del fordon i högerfilen lugnt och fint, allt var frid och fröjd, då verkar djävulen flugit föraren av i bilen bakom mig. Jag har som alltid god koll i backspegeln, och jag ser hur han närmar sig och plötsligt trampar järnet (nåja, asiatiskt dussinbil) och vräker sig om till höger. Plats fanns, inget större problem, men hastigheten bör ha legat runt 150 eller så, han vräker sedan bilen åt vänster igen tätt framför mig och kör om nästa bil osv. Därefter lägger han sig i högerfilen och hamnar bakom ett antal bilar, och blir omkörd av de han nyss kört om. Han viker därefter av från motorvägen utan större brådska. Varför? Hade han t.ex extermt bråttom till sjukhuset som helt riktigt denna avfart bl.a leder till så hade han enkelt och riskfritt kunnat köra om 3-4 bilar till och ändå hunnit in på avfarten.. Men så var uppenbarligen inte fallet... FP |
|
|
Sen alla självmordsaspiranter som helt obekymrat svänger in på motorvägen från påfartsleden i maklig hastighet även då det är full trafik på motorvägen. Är det ingen som har någon självbevarelsedrift? Tror alla att det är lämna företräde mot påfartslederna? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ni som marginaliserar problemet med nära döden-upplevelser i trafiken, har ni tänkt på att folk kan dö?? Och framförallt de oskyldiga som har otur... Att förvänta sig att mötande trafik ska hålla undan vid idiotmanövrar det är idioti det! Självklart skall var och en bidra till att undvika olyckor, men den som kallt räknar med att andra flyttar på sig och sedan kastar sig ut har jag inget till övers för. |
|
Ekin |
varje gång jag sätter mig vid ratten brukar jag tänka, idag kan jag dö.... |
| Har inte heller mkt till övers för de som vållar farliga situationer men skulle aldrig komma på tanken att försvåra och göra det värre på ngt sätt. Då kan det bli riktigt farligt, så jag ger lika lite för "privatpoliser" som ska mästra och hävda sin rätt. Än mindre skulle jag ge mig på att ta till våld för detta. Däremot håller jag till höger så mkt det går under landsvägskörning för att höja säkerhetsmarginalen ifall ngn mötande kör med halva bilen i mitt körfält. Problem solved och inte varit särskilt nära än trots en hel del mil på E20 med 3 bilar i bredd för det mesta ngn gång under färden. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.