AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
6.578

Detta var alldeles för j-vla nära!

Sida 1 av 2
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Först vill jag be om ursäkt för kommande språkbruk och om någon här har svagt hjärta kanske ni ska sluta läsa här. Jag hoppas att Mod inte tar bort tråden då det gäller en mycket allvarlig trafiksituation som jag tyvärr tror är ganska vanlig och någon därute kanske kan få sig en rejäl tankeställare.

Jag körde mellan Kristianstad och Hässleholm idag kl 12.15 och var med om en situation som med en halv sekunds ouppmärksamhet eller otur kunde blivit min död. Nu klarade jag mig som tur var och kan skriva om det här.
På sträckan mellan Önnestad och Vinslöv där det är vanlig tvåfilig väg utan mitträcke med hastighetsbegränsning 90 km/h och mycket trafik låg jag bakom en vit skåpbil, jag höll bra avstånd men sikten skymdes naturligtvis av skåpbilen ändå. Hastigheten var mellan 90 och 100 på mätaren, torrt väglag och klart väder. Jag ser att det kommer två lastbilar från mötande håll och plötsligt möts jag av en vit BMW E91 som låg med halva bilen över mittlinjen och körde om de två lastbilarna trots all mötande trafik.
Det var inte många centimeter från en kollision och om jag just i det ögonblicket hade varit lite närmare mittlinjen eller kanske tittat på stereon eller hastighetsmätaren hade en frontalkrock förmodligen varit ett faktum.
Föraren av BMW:n var en man, inget eller kort hår, inget skägg, inga glasögon. Jag tror inte heller att det fanns några passagerare i BMW:n.

Om du som körde BMW:n mot förmodan läser här och känner igen dig ska du vara medveten om att jag önskar dig evig olycka mer än något annat just nu.
Hade det inte varit för att jag var på väg för att hämta min sambo i Hässleholm hade jag vänt bilen och kört efter dig sen hade du fan fått spendera resten av veckan på sjukhus, din jävel. Sådana som du ska fan inte köra bil om du är beredd att riskera både ditt eget och andras liv!

Jag hoppas att du läser det här och tar det på allvar och ändrar ditt beteende. Om du läser det kan du PM:a mig ditt namn och din adress så kan du och jag träffas och se om du är beredd att försvara ditt beteende man mot man.
Om du vågar.
Pe
111
Pelle_530
530 XI Touring-06
Pegeout 307 cab
Idioter finns det över allt i detta land, fruktastvärt upplevelse.
Men att hota löser inget.Åka efter? seriöst!!
Om man skulle uppfostra alla som kör illa här i gbg skulle man ha ett heltidsjobb.Det är polisens jobb.

Bara att göra som du gjorde och hålla koll på dig själv och din bil.
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Usch! Tur att detta inte resulterade i någon olycka. Och bra att du var uppmärksam på mötande trafik. Vissa människor borde fasiken inte köra bil när de utsätter andra medtrafikanter för sådan fara!

Har pendlat en del på e4:an mellan JKPG och Stockholm med min gamle e34:a. Jag ser varje gång situationer som kan resultera i olyckor, förare som svänger ut och påbörjar omkörning när de blir ikappkörda, kort avstånd till framförvarande etc. Nästan så man blir mörkrädd.

Men jag är inne på Pelle_530:s resonemang. Menar du att du skulle vänt, och åka efter honom och gjort något du kanske senare ångrat? Tror inte det skulle vara en bra idé.

Det där är inte direkt ovanligt speciellt inte på den sträckan. Kommer ihåg en händelse på samma sträcka men hållet Vinslöv-Önnestad två norskreggade bilar varav den ena drogs av den första i lite högre fart än tillåtet säg 70-80km/h. Den bakre bilen har för mig det var en Ford Mondeo av första generationen är så pass trasig att den har någon ström. Mondeon får sladd och är på mötande körbanas vägren och klipper nästan de mötande men klarar det hela med mycket liten marginal.

Jättebra att dra i 70-80km/h med strömlös bil... Det är inte första gången någon tränger sig på den sträckan och knappast sista heller.

Det är bättre om du anmäler och möjligen skriver ett surt brev och ifrågasätter körsättet än det lika galna jaga efter och klå ner föraren gör du något sådant kommer myndigheterna gå mycket hårda fram mot dig.

Mvh Stephan
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
Skulle du göra vad du skriver att du vill göra så är du ännu dummare än personen som körde...
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag kan förstå att man i stundens hetta blir arg och skriver som TS skriver.
Men förhoppningsvis är det bara det, arga ord i stundens hetta..
För övrigt så får jag hålla med. Den vägen är inte rolig att köra på i rusningstrafiken.
Visa användare
1.589
bag
BMW CS #08225

E36 316i Compact -99
E34 520i Touring -94
E46 320iM STCC Edition Sedan -04
tar det som att han behövde skriva av sig lite. bättre det än alternativet... finns mycket idioter där ute. blir inte förvånad längre.

BMW - Allt annat orsakar illamående.
Visa användare
288
Cab-Ingemar
120d cab -09
320d xdr touring 2012
Golf cab 1980
R1200c Independent
Ändå skönt att skriva av sej antar jag. Men inte värt att bli kurrad för en idiots skull!
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Cab-Ingemar: Du har rätt, han är inte värd det.

Jag är naturligtvis medveten om att en ev. konfrontation inte löser något och förmodligen hade inneburit oönskade konsekvenser för bägge parter.

Gårdagens upplevelse var en av två trafiksituationer jag varit med om de senaste 10 åren där jag varit nära att frontalkrocka med mötande idioter till förare som tar sig rätten att köra mot trafiken på fel sida av vägen och där det varit så nära att det enbart är slumpen och några centimeter som gjort att ingen blivit allvarligt skadad eller dödad.
Hur många liknande situationer tror ni att vissa utsätter sina medtrafikanter för varje dag, året runt, och för vad? Att hinna i tid till ett möte eller en lunch?

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Det är nog inte så avancerat att de har bråttom. De vill helt enkelt leka racingförare. Man ju t.o.m. läsa här att en del tycker att det är kul att skita i trafikreglerna och köra som man vill, och kallar det "inspirerad" körning.

Det är inte speciellt få gånger om dagen som man får en bil så nära bakom sig att man kan se i backspegeln om förarens läppar rör sig eller inte. Och det spelar ingen roll vad det är för hastighet heller. Jag undrar om de skulle kalla påkörningen för "olycka" om man blir tvungen att tvärnita...

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ko
44
Kornströhm
520dA Touring -10 Msport
B2L

Förstår att du blir förbannad-

Men två ggr på 10 år låter ändå som en lugn väg mot "min" väg av samma beskaffenhet. Tvåfilig väg mellan två orter som tidigare var en 90-väg men som sänktes till 80 för några år sedan och som hastighetsövervakas av fartkameror.
Sträckan är 3 mil lång och i stort sett varje gång ser jag incidenter av varierande allvarlig art i samband med omkörningar i backkrön, kurvor och även mot mötande trafik. Totalt livsfarligt beteende.

Varför har det blivit så här?
Min gissning är hastighetsbegränsningen. De som körde 100-110 när det var 90 kör fortf 100-110 men ett anatal har sänkt från 95 till 85. Detta har lett till fler omkörningar. Avsaknaden av poliser gör att det är lugnt att köra för fort på sträckorna där det inte finns kameror...
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Håll mer till höger i ditt körfält så borde det finnas mer plats ifall ngn "grenslar" mittlinjen... Hjärtsnurp och dom för misshandel är inget att rekommendera här, spar det till "riktiga" problem...:)!
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Varför hetsa upp sig Idioter
Det tar för mycket energi med vilken du kan göra roliga saker

Ha deT
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Mecklarn:
Så du tycker inte att en sån sak är ett "riktigt" problem?
Det räcker ju med en sekunds ouppmärksamhet eller rent av ett par nysningar så kan det sluta riktigt illa. Blir det en krock i de där hastigheterna är det bara smul av bilarna oavsett bilmodell.

///BMW - Was sonst!
Ekin
herregud, inte behöver man väl hetsa upp sig och börja hota nån över en sån sak.. ja tycker de låter som en person som inte legat mycket på vägarna om man varit med om en sån situation 2 ggr på 10 år. håller med Mecklarn
ja du skulle fan kört efter eller jag så tycker jag nämligen.

att du ska ta fullt på bilen grejor. och leta efter han och alla med som samma namn efternam, och göra kaos klippa öra klippa tung o lämna till bolisen utan huvuden, hehehehe skojar,,

men förstår mycket idioter som inte ska ha körkort men ändå har det och respekterar inte andra bilister,, mvh
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
JohanE: Folk kör för fort, kör mot rött, kör om i krön, kör för fort fram i korsningar, ligger för nära osv... Tycker man får inse att alla är inte perfekta utan man får räkna med det mesta i trafiken... Så nej, inget att hota eller spöa upp ngn för i min värld... Bättre att underlätta så mkt man kan i trafiken och spara knogarna till inbrottstjuven eller ngn annan som jävlas ordentligt... (om man nu prompt ska vålda). De flesta är nog inte beredda på vilka konsekvenser det kan få heller för övrigt, så man bör nog tänka sig för ordentligt innan.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så någon som snor materiella ting är värre än någon som utsätter sina medtrafikanter för livsfara?

_
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Jaja.., ut och slåss bara... Hoppas ni tycker det är lika ok om ngn gör det samma när er fru eller flickvän "råkar" missa en cyklist skymd av A-stolpen... Alla gör misstag... "Trafikmarodören" har inte som huvudsyfte att köra ihjäl ngn utan tex försöka sig på en omkörning på samma sätt som många andra gör hela tiden längs våra landsvägar. Men inbrottstjuven gör det överlagt och medvetet.., det tycker jag är en stor skillnad...
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så omkörningar är inte överlagda?

_
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Jo men alltså.., huvudsyftet är att göra en omkörning och inte att medvetet utsätta ngn chickenrace... Gör ngn jävelskap med mening är det lite annorlunda tycker jag... Sen att konsekvenserna blir mer allvarliga vid omkörning som går fel är ju en annan sak. Men inte så att man ska spöa den dåliga föraren för det. Vi närmar oss "favoritämnet" känner jag,så kanske bäst om vi släpper värderingarna där om det är ok för dig Esadh...:)?

Peace och håll undan!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.