AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.979

Vilka fälgar har jag? Värde? 540 e39

Tjena!

Har sommarfälgar till bilen som är RIKTIGT kantstötta... Går det att få det renoverat tror ni, och isf om det är ekonomiskt försvarbart?
Länk

Någon som har koll på ett ungefär hur mycket de kan vara värda?

Mvh
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej.

Ser ut som Bmw fälgar modell Krysseker II Styling 42 ----->Länk

Jag hade en uppsättning sådana i 17 tum. De använde jag som vinter fälgar men insåg efter en säsong att de inte lämpade sig för det. Anledningen är den polerade fälg kanten som ganska lätt fick små sår efter grus vilket ledde till att aluminiumet började oxidera kraftigt. Fick lite uppgifter mellan tumme och pekfinger att det skulle kosta 4-5000 sek att fixa till dem. Valde istället att sälja dem billigt, tror jag fick 2,500 sek för dem i det skicket, efter lite prutning.

Tycker det är riktigt trevliga original fälgar men valde original M5 fälgar istället till min 540.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ajemän de är det!

Okej, det var inte så mycket de var värda då... Jag har 18x9 bak och 18x8 fram. Var det priset för att renovera alla fälgar? Jag trodde det kostade mer, fast det beror väl på skadorna kanske.

Någon som vet nypriset på de ungefär? Jag hittar de inte någonstans!
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej Adam.

Bläddrade i min gamla katalog som jag hämtade på Bmw när jag köpt min 540 2005. Enligt den beskrivs denna fälg såhär: Krysseker-Split II, styling 42. Tvådelad med titanskruvar och blanksvarvad fälgbana Gjut-/valsteknik. Pris: 8x17 tum 4750 kr. 9x17 tum 5000 kr. 8x18 tum 5100 kr. 9x18 tum 5300 kr. De bredare fälgarna avser fälgar bak. Priserna anges som C:a priser ink.moms. och avser styckpris för endast fälg (ej däck).

Måste vara så att jag minns fel angående priset för renovering av fälgarna. Tittade på vad jag betalade för renoveringen av mina M5 fälgar och det kostade 6000 kr. Då vet jag att de sa ( Fälgfixarna) att renoveringen av tvådelade fälgar var dyrare.

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Tack för infon! Ska höra med bland annat Fälgfixarna och se hur mycket de ska ha för tvådelade då :)
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Jag tycker du ska satsa på att renovera fälgarna då jag sett dessa på blocket för ca 10-12 tusen i fint skick och då har dessa försvunnit efter ganska kort tid. Då talar jag om modellen i 18 tum. Har själv dessafälgarna på min 540 och jag har renovera dom själv. Dock är dom pulverlackade utan polerad kant pga allvarliga kantstötningar. Lycka till
Okej är det priset med ller utan däck? :)

Du har lackat om de själv, men hoppat över kantstötningarna eller? mina ser ju ganska dåliga ut så det är nog inget jag försöker mig på själv iaf ^^
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

10-12' låter mycket. När jag 2005 hade köpt min 530 E39 så köpte jag en uppsättning 8x18" med Hankook K104 där både däck och fälg endast hade rullat 100 mil, dvs inte ett märke på fälgarna. Gav då 13' om jag inte minns fel.

Att renovera kostar säkert kring det belopp grodan kermit anger och det kan det vara värt om du själv gillar fälgarna och tänker använda dom men jag tror inte det höjer värdet på fälgarna lika mycket som det kostar att renovera dom.

___
//Ulf
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Dom fälgar jag såg ute var med däck. Ne jag lämnade inte kantstötningarNa. Dom flesta gick att slipa börjar samt dom grövsta fick man lägga i med svets. Blev faktiskt skitbra
Visa användare
251
Jorsten
540ia M sport -01
Dom fälgar jag såg ute var med däck. Ne jag lämnade inte kantstötningarNa. Dom flesta gick att slipa börjar samt dom grövsta fick man lägga i med svets. Blev faktiskt skitbra
Ok. Väntar på svar från några företag för prisuppgift, återkommer med resultat senare
Polering kant kostar 1250:- st. Fälgcentrum kostar 1000:- st för renovering.

Det var en hel del tycker jag, fälgcentrum går bort, men kanske att kanterna får fixas till...
Visa användare
376
Alleexs
M3 competition G81 -24
M6 E63 -07
540it e39 m-sport -01
Audi S8 V10 -07
Fanns två uppsättningar med sådana fälgar till salu här i Stockholm i somras, ena uppsättningen kostade 5k och den andra 5.5k har jag för mig. Båda va med däck och 18" 8"+9"
Tror att det blir extremt svårt att få ut 10-12k för dem.
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Adam: Ingick reparation av fälgkanterna i de priset? Annars hamnar nog slutnotan på c:a 9500-10000 sek för totalreparation. Det är nästa halva nypriset......i saftigaste laget tycker jag. Men som sagt style 42 modellen är en riktigt snygg original fälg, så det kan faktiskt vara värt det :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Ch
60
ChrisG
325 1992
Hej och ursäkta att jag bryter in,men jag står inför samma dilemma fast med 18" rondell Y 10" bak 8.5" fram.Klarlack defekt samt lite kantstötta.Värde på dom samt någon ide att fixa till?
5k bara, lät billigt tycker jag.

yes då ingick uppsvetsning. Ja snygga är dom! :)

Hej Chris, till mig rekommenderade de att inte använda klarlack då kanterna har varit oxiderade
Står nu inför valet att antingen renovera kanterna på bakfälgarna och slänga på nya däck bak, eller möjligtvis renovera fram också oh byta ut Nankang-däcken mot lite bättre grejer. Är det värt att slänga på tex. GY Eagle F1 Asymmetric 2?

Ps, de kommer inte lägga på lack på fälgarna vid ev. renovering, kommer det ser konstigt ut?

Detta kommer kosta en del pengar givetvis, har hört att nya style 42 inte ska vara så dyr om de fortfarande säljs? Vet någon hur billigt man kan få dem?
Har laddat upp lite mer bilder, vad tycker ni, är det värt att renovera dom? 1250kr / fälgkant och 1000kr / fälgcentrum... Pratade som sagt med fälgfixarna och de rekommenderade att inte lägga på klarlack, vilket resultat kan man förvänta sig då tror ni? vill ju inte lägga massa pengar och bli missnöjd...

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Fälgkanterna är ju det primära och det kommer ju att göra stor skillnad att få dessa vidgjorda. Om det är värt ytterligare 5000kr för fälgcentrum är ju mer tveksamt...

Här är en bild på likadana i näst intill nyskick Länk

___
//Ulf
Sant som du säger! Tror dock det skulle kunna bli grymt snyggt att lägga på någon aning mörkare lack i fälgcentrum, men det kostar ju lite.. ^^
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.