|
|
|
|---|---|
rsarits |
Bytte igår vevhusventilation på 530:n. Jag hade inte stopp i mina slangar, men membranet kan vara skadat, jag skall kolla detta senare "Burken" och alla slangarna gick på 1250:- med BMW CS rabatt Bytet gick smärtfritt, man behöver inte ta bort insuget men luftburk, insugningsslangar, gasspjäll, justerspjäll och oljesticksrör Det tog en och en halv timme att riva, 45 minuter att återmontera. De nya grejorna är isolerade, vilket inte de gamla var, trots att bilen är svensksåld. (den övre slangen var isolerad) Man kan tycka att BMW borde byta detta på goodwill om de har ansett att det måste finnas isolering. Nu borde allt vara frid & fröjd Dock kvarstår oljeläckan, det ser ut som om det läcker från oljefilterhusets infästning, någon som haft liknande? |
|
rsarits, Det förkommer att packningen mellan filterhus och block ger upp. Se exempelvis: Länk mvh/ Anders |
|
rsarits |
Tack för hjälpen, skall kolla packningen och banjobulten |
|
Gjorde detta en gång på e39 530och det var krångligt tyckte jag. Speciellt när man skulle tillbaks med den nya isolerade "klockan" där membranet sitter. Kollade lite på mi nuvarande e60 530 och med samma motorn ser det lite annorlunda ut liksom mer "space" runt om "klockan". kan det vara så? MvH Bmw 4-ever |
|
rsarits |
Möjligt, jag vet inte hur det ser ut på E39, det är väl exakt samma motor, men det kan ju skilja på insug eventuellt. Det är inte så fantastiskt gott om plats på E60:n, men det var inga större problem att montera grejorna. Nu är jag van att meka med bilar, med en mer ovan mekaniker kanske det upplevs som krångligare |
|
Jag hade stora problem att få dit min "klocka" med isoleringen på. I alla fall med mitt insugsrör... Fick slita bort lite isolering till slut för att få dit den och samtidigt kunna dra de två skruvarna som håller den. Sen hade jag också problem med läckage mellan oljefilterhus och motorblocket. Köpte ny packning på BMW och använde även Loctite flänstätning (finns hos Mekonomen) då packningen såg ut att få aldeles för lite kompremering för att kunna täta av. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Lite OT. På min X5 var det överdjävligt utan att ta bort insug. Fick "prega" dit slangarna i blindo med skruvmejslar (för så gör visst BMW). "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
rsarits |
Jag vet inte om det skiljer på insug mellan E39, E60/61 och X5. Jag demonterade luftfilterhus, luftmassemätare, slangar till insug, spjällhus, justerspjäll, tomgångsmotor och oljesticksrör. Efter detta var det ganska tomt under insuget. Slangen till ventilkåpan och oljestickan monterade jag med huset halvt på plats, slangen från insugets ovansida monterade jag sist, det gick utmärkt att se och komma åt genom hålet där den skall in. Den slangen fick man trä in från ovansidan av insuget. Det var däremot svårt att ta bort de gamla slangarna, jag fick skära av de flesta, jag lyckades inte lossa spärrarna. Nu gjorde det ju inget eftersom jag hade allt nytt |
|
rsarits: kollde du oljesticksröret inte var täppt? Det ska finnas oljesticksrör som är modifierad men kommer ej ihåg artnr. Har diskuterats på forumet ang detta! MvH Bmw 4-ever |
|
| Ja, kolla oljesticksröret! Mitt var helt igenrostat så det fick bli ett nytt orginal hos BMW. Vet inte om det är det nya uppgraderade, men behövde få ordning på bilen fort så det var bara att bita i det sura äpplet. Att ett litet bockat rör kunde kosta så mycket hade jag aldrig kunnat gissa... | |
| Glömde säga att jag även isolerade oljesticksröret med rörisolering från Biltema för att förhindra att oljan fryser på vägen ner. | |
|
Olja fryser inte, men den rinner ju lättare som varm. Brukar nog vara lite vatten just vid ytan längst ner i röret som kondenserat, men normalt ska det rinna olja ner i returen till tråget. Isoleringen hjälper ju upp värmen i oljesticksröret. |
|
rsarits |
Jodå jag kollade oljesticksröret. Mitt var varken rostigt eller igentäppt, men bilen hade bara gått 9000 mil när jag köpte den (13000+ nu) jag kör mest långkörning, så risken för kondens är förmodligen försvinnande liten i mitt fall. Troligen bytte jag allt i onödan :-( Däremot konstaterade jag att oljeläckaget, som jag trodde kom från vevhusvent. troligen är packningen vid oljefilterhuset, det jag blev tipsad om tidigare i denna tråd. |
| Har fått min vevhusvent bytt föra v. Men upplever att värmen i coupen blev sämre efter bytet. Tar längre tid innan värmen kommer också. Tycker de verkar konstigt då de inte hänger ihop.. Nån annan som råkat ut för samma fenomen? Eller tips på vad de kan vara för fel. Ja, bilen e en 530 e60 | |
rsarits |
Jag märkte ingen skillnad, nån kabel som inte är återmonterad? Jag Var tvungen att koppla ur en givarkabel i framkant av toppen. Verkstaden kanske kopplade ur batteriet och du behöver ställa in värmefordelning i i-drive igen? Micke |
|
Vill minas i min 530 som Anders påpekade var en trasig packning nr 6 Länk mellan filterhus och motorblock som orsakade läckaget. Det är rätt lurig stället i mitt fall eftersom motor fläkten blåste bort oljan längre in i motorrummet då var svårt att hitta felet. |
|
|
Parakos: vad betalade du för ojesticksröret eftersom det var så himla dyrt? har för mig att jag betalade typ 400kr till e39 år 2010 MvH Bmw 4-ever |
|
| Peter, jag betalade 418kr till min e39 år 2011 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.