|
|
|
|---|---|
|
Ursäkta den knepiga rubriken, men jag kunde inte komma på nåt bättre sätt att skriva den. Vi sitter ju idag med 17" modell 161 fälgar på våran BMW 325T -07 där dimensionerna är 255/40 R17 bak och 225/45 R17 fram. Nu sitter vi i sitsen att vi måste köpa nya däck till dessa och vi känner inte behov av att ha så breda däck i bak. Då såg jag att från årsmodell -08 > så bytte ju BMW även till 225/45 R17 bak, något vi känner skulle ju vara rätt trevligt att byta till istället. Har ni några bra idéer om vart man ska vända sig till att hitta nån själ som kanske vill ha lite fetare mackor i bak? Fälgarna är i nyskick helt utan några repor och skavanker. Tack på förhand! | |
| Det är fullt möjligt att montera 225/45-17 på de bredare bakfälgarna. Annars kan du nog hitta två framfälgar hos någon bildemonteringsfirma om du kollar runt llite. | |
|
Det går alltså? Hmm...BMW sa att det inte skulle gå, utan att 245or nog var det smalaste:S |
|
Ja 153 Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002 BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010 |
Kör 225-50-17 vinterhjul runt om på mamma och pappas 335a och den har breda fälgarna bak, dock blir det lite stretch. Fungerar klockrent och den är sänkt med lowtechfjädrar. |
| Allting går men det kommer sticka ut fälgkant! Hur snyggt är det? Ska vi byta jag vill hemskt gärna ha 255 bakor itsället för fjunis 225or. | |
| Gaspo, är det samma fälg du har? | |
Skillnaden i pris är ju knapp så varför inte köra originaldimmentionen? Fälgen är ju trots allt 1" bredare än fram. |
| Äh, vill väl få bort spårigheten lite också. Sen skillde det nästan 2000kr vid däckköp. BMW själva bytte ju till smalare däck i bak på årsmodellen efter. | |
På vissa modeller ja, men de flesta tillvalsfälgar har bredare däck bak. BMW själva skulle aldrig montera lika breda däck på olika breda fälgar, då du egentligen får fel rullomkrets. Spårigheten känns väl dock mest av fram? Din bakbredd är ju standardbredd fram på vissa modeller, så breda är dom ju inte i 2012års katalog. ;) |
|
Tror du missförstår mej Jakob. Vad jag menade är att från 2008 och framåt så fixade BMW till fälgbredden till "Dynamic" paketet så fälgbredden blev densamma både fram och bak. På våran 2007 så är det inte så. Däcken har då dimensionen 225/45 R17 både fram och bak. Det är detta jag vill komma åt istället för att behöva köpa 225/45 R17 fram och dyrare 255/40 R17 bak. Alltså, jag vill byta mina bakfälgar mot 2008ans smalare. |
|
Verdi |
KennethS, Nej, fälgbredden beror på fälgmodell och inte årsmodell. Hade själv bredare bak på fälgarna som följde med min 320d -08. På min nuvarande har jag också bredare bak men jag vet inte om det är fälgarna den hade när den rullade ut från fabriken... |
| Ok..Men hur kommer det sig då att 2012 års modell med Dynamic paket och min fälgmodell 161 kommer med 225/45 runt om? BMW sa till mej att mina fälgar inte kunde ha mycket mindre än 245 och att 2008 -> hade annan bredd på min fälgmodell. | |
|
Jakobenkvist: Det skiljer enbart 0,5" mellan fram- och bakfälgarna. |
|
| Släng på 225 runt om du vill spara pengar, det fungerar utan problem. Jag har det på mina vinterhjul där det original sitter 255:or bak. | |
|
Grandy: SÅ det skulle fungera? Kommer det inte se tokigt ut? |
|
|
Jag testade själv i december med nya vinterdäck 225:or bak på fälg 161 där jag haft 255 sommardäck. Visst går det, men det ser inte speciellt bra ut! Det sträcker en hel del och ser väl mer eller mindre ut som man krängt på en falukorv! Mitt tips är att ta dina bakfälgar och kör ner till däckfirman du tänkt köpa däck av och be dem sätta på ett 225-vinterdäck på en bakfälg så du får se med eget öga och kan samtidigt jmf med din andra bakfälg med 255. Du ska ju lägga några tusen på nya vinterdäck och villl däckfirman sälja däck så får de väl kränga på och ev. av ett 225-däck utan kostnad så du kan få en uppfattning om hur det ser ut! |
|
|
@KennethS Ja det fungerar utmärkt. Så här ser det ut på min 194M-fälgar Länk , det är precis samma mått och ET som dina 161:or Och så farlig stretch är det inte. Ingen förändrad väghållning eller konstiga beteenden heller. |
|
| Hmmm...Annars blir det bara att bita i sura åpplet och lägga upp för 255or i bak | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.