AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
472

Ryggstöd bak på 4d E30 -88?

da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Jag har nyligen köpt en 320i -88 med 4d-kaross. Jag upptäckte dagen efter köpet att ryggdynan bak inte sitter upphängd på den ena "kroken" ordentligt.
Jag försökte häkta på ryggdynan på kroken lite snabbt fast utan framgång. Nu har jag dessutom ett par hyllgavlar att transportera och undrar helt enkelt om det är svårt att demontera ryggdynan och i så fall hur, vilka verktyg som behövs och om det helt enkelt är möjligt att bara lägga dynan ner. Ryggstödet är ju egentligen in fällbart, men det ska ju ändå hängas på kroken förr eller senare.
Svara gärna snabbt då jag behöver veta innan jag slutar jobbet vid 17-snåret (då ska jag eventuellt transportera hyllgavlarna).
ma
272
marbjo
325cab-91
på min sitter det med 10:ans hylsa du måste ta bort sittdynan för att komma åt dom 2 små bultarna vid närmare eftertanke så sitter nog ditt ryggstöd fast vid bälteshållarna i mitten alltså sitter med 16 el 17?? sittdynan rycker du bara rakt upp lycka till!!
da
111
davidvpt
BMW 320ik -88
Ajdå... och jag som inte har en ordentlig hylsnyckelsats... blir kanske till att skippa transporten av hyllgavlarna tills vidare.
Nåja, tack för ett snabbt svar!
Lo
87
Low
E30 325i touring -90
E30 320i -83
För att sätta fast ryggdynan tar du först loss sittdynan genom att rycka upp den i framkant och sedan lyfta ut den. Under sittdynan kommer du att hitta damm, småpengar och även nederdelen av ryggdynan. Den sitter kanske skruvad med 2st 10mm skruvar längst ner i kanterna på dynan, men ofta hoppar folk över att skruva fast detta. När dessa väl är borta lyfter du dynan aningen uppåt så att den lossnar från krokarna och kan sedan ta ut den. När du sätter tillbaka den igen så kan man se på baksidan av dynan vart krokarna skall skall vara, sätt dit dynan och tryck den mot krokarna och nedåt. Känn sedan så att den har hängts ordentligt fast. Sittdynan lägger du bara på plats, trycker den lite bakåt och sätter dig på den ungefär bakom respektive framstol så att du känner att det klickar till.
Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.