AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.580

BMW 525i -94 - Laddar 14,7 vid start och går sedan ner till under 11.

Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Hej!
Jag har stött på ett litet problem med bilen; den laddar 14,7 när jag mäter precis efter start på ett fulladdat batteri (sedan tidigare) för att sedan vid varmkörning falla till ca. 10.9. Jag kan sedan köra blandad körning på detta batteri i ett par dagar innan bilen dör helt plöttsligt.

Det har skett ett par gånger nu så jag har uppfattat detta mönster:
1. Cupefläkten slutar fungera ca. 30 sekunder innan stopp
2. ABS lampan börjar lysa ca 15 sekunder innan stopp
3. Varvtalsmätaren dör samt tempmätaren ca 10 sekunder innan stopp
4. När motorn tar sina sista varv börjar generatorlampan lysa (ca. 3 sekunder innan stopp)

Jag har bytt batteri utan någon skillnad. Vad jag kan tänka mig och fått tips och förslag på hittills är: laddningsregulator, kolen i generatorn och eventuellt kabelfel. Det konstiga är att generatorlampan inte lyser förrän batteriet är tomt.

Tänkte bara kolla om det är någon här som haft samma problem?
MvH
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Laddningsregulator / kol brukar vara ihop byggda skulle tippa på det för bilen laddar helt tydligt inte den skall ligga på typ 14,5 volt nästan hela tiden annars tar batteriet slut som du märker
Kolla generatorn först sen sladdar mm.

Ha deT
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Laddningsregulator / kol brukar vara ihop byggda skulle tippa på det för bilen laddar helt tydligt inte den skall ligga på typ 14,5 volt nästan hela tiden annars tar batteriet slut som du märker
Kolla generatorn först sen sladdar mm.

Ha deT
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Beter sig nästan exakt likadant som när generatorn på mercedesen gav upp.

Troligen var det laddregulatorn/kolen i min generator som var dåliga efter dryga 35000mil med originalgeneratorn. Hittade dock en fabriksrenoverad (Bosch-utbytes) generator för halva normalpriset så jag kom undan med 1250kr inkl. frakt. Så jag brydde mig aldrig om att plocka ut laddregulatorn/kolen för kontroll - den gamla generatorn skulle returneras och jag ville inte riskera att de gnällde på att jag varit och skruvat i den...

När min generator började lägga av på allvar började det med att bilens elsystem la av ett efter ett och till sist dog motorn och bilen blev ståendes, som tur var kunde jag precis rulla in till en parkeringsficka på en 2-1väg med vajerräcke (jag körde naturligtvis på den enfiliga sidan när detta hände!). Detta var under en 20-milatripp där ca 5 mil återstod till hemmet och naturligtvis var det mörkt och regnade...efter att bilen stått still en halvtimme provade jag att starta och då orkade kvarvarande kraft i batteriet precis dra runt motorn två varv och det räckte för att den skulle hoppa igång. De sista fem milen gick sedan utan dramatik som om inget hade hänt.

Dagarna som följde hade jag koll på generatorn genom att koppla in två elsladdar på batteripolerna (säkring på plusledningen!) och vidare in i kupén där jag hade en multimeter och kunde följa exakt vad som hände. Generatorn la av att ladda när den blev varm och höll två dagar i ca en timme om man höll varvet över 2000varv, innan den dippade. Följande dagar blev den allt sämre och till slut laddade den bara i någon minut efter start för att sedan börja dra ur batteriet.

Efter generatorbytet går bilen bättre än någonsin - tror att det varit för låg spänning ibland utan att jag vetat om det, då bilen hade lite "lynnigt" elsystem (intervalltorkaren ville inte alltid, lyset i kupén kunde göra lite som det ville - ibland ville det inte tända och ibland ville det inte släcka, motorn kunde ibland "sega ner sig" i några sekunder för att vakna till liv när jag varvade upp etc.).

Min batterilampa tändes aldrig när generatorn slutade fungera (tändes dock vid start då alla varningslampor tänds innan motorn startar).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fi
44
Figgy
735i -95 (E38)
525i -94 (E34)
Tack för svar, jag har nu beställt en ny generator och håller tummarna på att det är det som var problemet!

MvH
me
128
mekkhn
320i Touring -07
323i -86
525i Touring -93 såld
520iM -01 Imola
Honda 1100 blackbird
Volvo V70 2,4t
Ett tips att spara pengar och
bekymmer är att dem. och kontrollera
längden på kolen när milen rullar på.
Byt laddningsregulator vid behov.
Men problem med generatorn behöver
inte alltid bero på kolen. Tyvärr
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.