|
|
|
|---|---|
|
Tjenare, har haft lite problem med bmw Har märkt nyligen att när det blir kallt ute så känns det som att bmw läcker kylarvatten, brydde mig inte så mycket, fyllde på lite ibland men nu har det börja rassla som in i helvete, starta bilen och åkte 3 min utan någoting, sen när jag skulle hem och startade bilen började de rassla som in i helvete, låter som att det kommer från fläkten eller någoting längst fram vid motorn/på motorn Kan det bara vattenpumpen som börjar ge upp? Bilen har gått 26000 mil | |
| Verkar vara ett vattenpumpshaveri. Läcker kylvätskan ut därifrån? | |
|
Med största sannolikhet är det pumpen som håller på att totalhaverara - byt genast! Det är inte kul när lagret skär - jag vet..... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hur mycket kostar det att byta? enkelt att göra själv? |
|
|
Hej Hasso har en väldigt utförlig guide på det hela: Länk Testa den! |
|
|
Japp, får ta och fixa det, måste beställa lite delar först Vilka delar rekommenderas att byta samtidigt samt vilka delar ska jag köpa? |
|
|
Lossa remmarna och känn på spännrullarna - om de glappar eller är rassliga: byt dem med. Är de bra eller bara lite lätt ljudliga, kan du lossa dem och pilla upp tätningen och göra rent från gammalt fett och sedan återfetta dem med nytt fräscht kullagerfett. Remmarna kan vara läge att byta samtidigt - kolla efter torrsprickor i spåren, om det finns sådana - byt remmarna också. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Länk där kan du köpa de delar du behöver | |
|
Det är väl rätt vanligt att kamkedjan blir dålig på dessa. Kolla så att det inte är den som låter. Men troligast är kanske vattenpump om det kommit i samband med värmeproblem |
|
|
Det läcker inte kylarvatten vid pumpen verkar det som, inte vad jag ser iallefall. det gnisslar högt, hur kan man kolla att det verkligen är pumpen som e paj? prova röra remhjulet där pumpen sitter i sidled men den satt som sten (svårt att komma åt och remmen satt på) |
|
| Det är väldigt enkelt att byta vattenpump, låter väldigt mycket krångligare i Hassos mektips än vad det var i verkligheten. Min vän gav mig ett tips jag inte sett här faktiskt. Att om den inte skulle lossa av vattentrycket, så har den gängor för M6 som du skruvar i och på så sätt puttar ut vattenpumpen | |
|
Hur vet jag vilken rem jag ska ha? finns två olika på schmiedmann som "passar" min bil Länk |
|
|
Rem vattenpump/generator 7K X 1629 Produktnummer: 11287833264 |
|
|
...om det är en 99:a borde 1635 vara den korrekta! Kolla på RealOem och knappa in ditt chassinummer, så bör du få upp rätt alternativ: Länk Priset mot lokal reservdelsfirma lär inte skilja många kronor. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| kontakta dem så berättar de vilka delar du ska ha det gjorde jag! | |
| enligt ramnummret och realoem så var det 11287833264 jag skulle ha. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.