|
|
|
|---|---|
OlleA |
Har ett irriterande missljud i bilen som jag inte vet var det kommer ifrån. Ljudet är som vinande och malande i karaktären och märks främst i hastigheter mellan 60-110 och mellan 1500-2000 varv. När man kopplar ur så minskar ljudet en hel del även om man håller ner gasen så man ligger på samma varvtal som innan man trycker ner kopplingen. Ljudet märks också lite mer när man motorbromsar än om man håller en konstant fart. Är det någon som har nån teori om vad det kan bero på? Bilen i fråga är en 118d -06 med snart 17000 mil på mätaren. |
| Om det är manuell låda så låter det som uttrampningslagret. | |
OlleA |
Jo det är en manuell men borde det inte låta mer när jag trycker ned kopplingen om det är urtrampningslagret, eller är jag ute och cyklar? |
|
Har för mig att det blir tystare när man trycker ned kopplingen om det är lagret. Men jag är iofs bättre på att trimma mopeder ; ) |
|
| Ur inte ut : ) | |
| Ett hjullager kanske? Inte helt osannolikt efter 17000 mil. Låter det värre om du svänger åt något håll samtidigt som du håller lite fart, t.ex. i en lite skarpare kurva på en 70-väg? | |
OlleA |
Ljudet påverkas inte av att man svänger, inte vad jag har märkt iaf. Finns det något smidigt sätt att kontrollera lagren? |
|
Enkelt kollat. Hissa upp så hjulet inte tar i marken. Håll ett finger på fjädern fram. Snurra på hjulet med andra handen och känn om vibrationer/malande känns i fjädern. Vibrationer från hjullager fortplantar sig väldigt lätt till just framfjädrarna. Denna metod funkar av förklarliga skäl inte på drivhjul. ---- Magnus M, BMWcs NORD 4047 ---- |
|
|
Om det är urtrampningslagret som splitvision kom som förslag så märks detta när bilen står stilla med motorn igång. Räcker med att trampa på kopplingspedalen för att höra om det låter och tystnar beroende på läget på pedalen. Om det inte hörs något så är det något annat som spökar? |
|
OlleA |
Ok Magnus, ska testa det. Det finns inget annat sätt att kolla lagren i bak då? Alex84: När bilen står still märks inget ljud oavsett om jag har kopplingen nedtryckt eller om jag har friläget i och gasar, det är först när man kommer upp i lite hastigheter som det börjar, så det är nog nått annat... Har själv funderat på om det kan vara någon vakuumslang eller liknande som har ett hål i sig som blir större/mindre beroende på hur mycket motorn rör sig när man kör, men det är kanske långsökt. |
|
OlleA: Åker Du mycket på E4an? Tänkte bara om det kan vara däcken på Din bil som spökar? Nu är det förvisso vinter och dito däck på bilen,men vissa sommardäck kan råka ut för sk "klack-resning" med liknande störande ljud som Du har beskrivit. Jag köpte för några år sedan nya Maxxis däck till min förra 525a. Trodde lagren i bakaxeln givit upp,men det visade sej att det var däcken som lät istället pga "klackresningen" i mönstret. Kanske värt att kolla upp? Har Du någon som kan låna dej ett annat par snurror bara som test? |
|
OlleA |
Hm inte omöjligt att det kan vara däcken då. Tyvärr har jag inga andra vinterdäck att testbyta med. Ska felsöka lite mer till helgen och kolla hjullagren iaf. |
| Väcker tråden lite: Fick du ordning på det? Jag har samma fenomen på min 118d. Också sen 06:a. | |
OlleA |
Tyvärr visade det sig att det var diffen i bakaxeln som var slut. Det blev ett kostsamt byte men sedan fungerade allt bra utan missljud. Bmw verkstan jag var till kunde ganska snabbt konstatera vad felet var så kan ju vara värt att lämna in och be dom titta på den. |
| Ok. Tackar. Kollar upp detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.