|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en 523iA, årsmodell 2000 (E39), och funderar på om det går att byta till en automatiskt avbländbar innerbackspegel. Är det någon som har gjort detta eller vet om det går, och i så fall vad man måste tänka på? | |
| Du måste dra en pluskabel och en minuskabel och en kabel till ljusmodulen för att få den att fungera, sen måste kanske bilen programeras. | |
|
Är det alltså tre kablar som ska dras från backspegeln? Är det ljusmodulen innanför/framför dörren höger fram som du menar? Var på ljusmodulen ska kabeln anslutas? |
|
|
Jag bytte på min förra bil, en -98 E39. Det vara bara plus och minus som behövdes, all elektronik sitter i spegeln. Matning snodde jag från sminkbelysningen. Om det nu är omgjort på senare så ljusmodulen är inblandad, så leta efter en äldre spegel på skroten, den är bara att klappa dit. |
|
|
Tack Peter! Jag ska leta på skroten. |
|
|
Ja det är 3 kablar som ska dras från spegeln, ALLA electrochrome speglar har de 3 kablarna. Kabeln från ljusmodulen är en backsignal så att spegeln ska veta av att du backar och inte bländar av för dina egna backningsljus. Jo ljusmodulen sitter framför höger framdörr nära golvet. |
|
|
Hassur, jag har en sån spegel till övers. Du får köpa den av mig om du vill. /U. |
|
|
Ja, just ja. Nu minns jag också att jag läst nåt om det där med backsignalen. Men jag anser att den är helt onödig, vem tittar i innerspegeln när man backar? Jag använder i alla fall ytterspeglarna till 100% vid backning. En hastig titt över axeln att ingen står bakom bilen, sen är det sidospeglarna som gäller. Spegeln funkar precis lika bra utan den tredje kabeln. |
|
|
Hej "Onestorm"! Är spegeln i bra skick? Vad ska du ha för den? Du kan hitta mig på mailadress hassur@telia.com. |
|
|
Daniel: Finns det hitta någon beskrivning på vilken kabel som ska anslutas till vilket ställe på spegeln, och var på ljusmodulen som anslutning ska göras av den kabeln? |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Skulle någon kunna länka till eller lägga upp en bild på en aut. avbländbar innerbackspegel med 3 kablar (antar att det är den äldre modellen som lätt kan ersätta min manuella). Behöver även larmdiod så dräför undrar jag var denna är placerad då min nuvarande manuella har den röda vridbara ratten längst ner. Även förklaring går bra. Om det är endast två kablar hur får man då en blinkande led till larmet? Eller funkar dessa endast till bilar utan larm? |
|
Jag har nu monterat spegeln, och den fungerar klockrent. Tänk på att det finns två typer av spegelarmar, beroende på om bilen har regnsensor eller inte. Självklart fick jag tag på en med "fel" arm, men det gick med lite möda att byta arm på spegeln. Den automatiska spegeln har, om jag minns rätt, nio kablar totalt. Du behöver, förutom de två till larmlampan, ansluta två kablar, röd till plus och brun till jord. Sen tipsar vissa om grå kabel, som åstadkommer att spegeln inte mörknar, men den har jag inte anslutit och inte heller saknat. Övriga kablar kan du lämna därhän, de används om man också har automatiska ytterspeglar. Du behöver alltså ansluta röd och brun kabel i kontaktstycket som kommer från taket till spegeln. Ström tar du från innerbelysningen. Självklart måste du kolla att spegeln har larmlampa. Den sitter på samma ställe, underkant av spegeln. |
|
Tack Hassur! Har du bild på hur fel arm ser ut? Så du har en spegel med nio kablar? Kan du ta en bild på den? |
|
Detta är "fel" arm: Länk , om du har regnsensor där spegelarmen är dold inuti ett plasthölje. Plasthöljet delas i en vänster- och en högerdel för att få fram armen. Detta är "rätt" arm: Länk , med de förutsättningar jag skrev om ovan. Obs att dessa två speglar inte har automatisk avbländning, jag hittade dem bara för att visa armarna. Som jag också skrev om tidigare går det att yta arm om du får fel. Bild på kablarna är värre, nu är spegeln monterad. Från spegeln kommer ett kabelstycke med nio kontaktstift (hanar) inuti. Detta ska anslutas till det kontaktstycke som kommer ner från taket och förmodligen har två kontaktstift (honor) för larmet. Du behöver köpa kablar (finns på BMW) med kontaktstift och stoppa in i kontaktstycket som kommer från taket. Plus ska till nr 3, jord till nr 10. Om du tänker ansluta till ljusmodulen för att ge impuls när backen ligger i ska du ansluta denna kabel till nr 1. |
|
Hassur jag tror att jag förstår vad du menar men jag kan plugga in min kontakt med 2 stift direkt och koppla mig mellan kontaktstyckena och själva spegeln på röd och brun kabel med kabelklämmor (eventuellt skarva kabel och löda). Du menar om jag vill ha alla stift inne i kontakten så bör jag köpa dessa stift på bmw? Tror inte det spelar någon roll sålänge det är isolerat och kopplat korrekt. Vet du vilka färger larmkablarna har vid spegeln? Tack igen för detaljerad info! |
|
Kommer inte ihåg vilken färg larmkablarna hade, men det är som jag ser det det minsta problemet. Dessa kablar är de enda du har i dag, så du kan kolla på det sättet. Dessutom sitter de på samma plats i det nya kontaktstycket som den automatiska spegeln har, så där behöver du inte göra något. Om du känner att det är enklare att prata än att skriva om detta kan du skicka ett mail till hassur@telia.com, så skickar jag mina telefonuppgifter. |
|
Hassur jag hör av mig när jag köper rätt spegel och börjar riva i saker o ting. Tack igen för hjälpen. Riktigt skysst! |
| Hassur, jag har en fundering, jag har kopplat in en sån spegel nyligen i min bil men på något sätt så blev speglarna gula med nån gul flytande väska på spelgel ytan. Vad kan det berör på? har din spegel samma gulaktig färg eller jag har kopplat fel nånstans? | |
Jag har också installerat spegeln och den tonar ner och blir mörkgrön. Det kan vara så att din spegel är sönder och har läckt vätska. |
| På min bil är det högra spegelglaset gulaktigt även dagtid fast det tonar ner sig ännu mer vid behov. Det har varit så sen jag köpte bilen. Nya spegelglas är ju inte direkt gratis så det får vara just nu. | |
|
Det verkar som om tricky92, bmwe392001 och 520iA har problem med ytterspeglarna när jag läser inläggen. Jag har inte automatiska ytterspeglar, så jag vet inte hur de brukar bete sig. Automatiska ytterspeglar styrs av de anslutningar i innerspegeln som jag inte har brytt mig om eftersom jag inte har sådana ytterspeglar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.