AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.895

Z3 Vattenpump

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Hur ser det här forumet på frågan om vattenpump som en svag länk på Z3? På Bimmerfest tex verkar den allmänna meningen vara att man bör byta den för att undvika dyrbara ras. Vad har ni för erfarenheter?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ju samma motor som sitter i många E46:or och E39:or mm, så Z3:an har varken mer eller mindre problem med den...

Många hävdar att man bör byta vid ca 20 000mil eller så - E46:ans pump höll ca 33000mil innan den totalhaverarade med skuret lager. Då hade det å andra sidan låtit lite "gnissligt" från främre delen av motorn i ett år eller så - inte mycket men ändå hörbart. Kan ha varit antingen pumpen eller en spännrulle som gav ljud ifrån sig (bytte en rulle och smorde upp de andra med nytt fräscht fett).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Kornknarr
fick byta min pump vid 4-5000 mil p.g.a. rassel i främre delen av motorn, hade blivit skrämd att ljudet kunde härröra från vanos, men så var ej fallet.

Men byta vid så kort körsträcka, faktiskt omedelbart efter mitt köp så började höras speciellt på tomgång så bytet skedde omedelbart.

Jag plockade ner den den gamla pumpen och förmodligen hade den nog gått en tid för fettet var grått och glykolblandat så kylvätska hade säkert trängt in genom någon tätning så lagren hade tagit skada, därav oljudet så min föregående ägare hade kanske fått bytet på reklamation men en tjej kanske inte lyssnar så, i ditt fall skulle jag kolla ofta med kylvätska, lyssna på oljud, kolla efter läckage, även tempmätaren under körning, du kanske kan köra länge än, men å andra sidan är ett byte inte så omfattande kostnad och då vet man att det håller ett bra tag.

En annan sak man kan tänka på är att skoveln är av plast och driven på axeln och det är väl där skadan sker att skovelhjulet går sönder av värmen, detta hände mig med ett annat märke på bruksbilen, skoveln föll i två halvor från axeln,därför kollar jag ofta på kylvätskan e.t.c.
mvh Uffe/bildock
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om/när du byter, se till att få en vattenpump med metallskovelhjul av den anledningen som bildock tar upp - det finns, även om de flesta fabrikat brukar ha hjul av plast!

Jag köpte en pump av fabrikatet "Valeo" som är originalleverantör till många bilmärken. Jag bad uttryckligen om en pump med metallhjul och reservdelsfirman (BDS-kedjan) där jag köpte den hade pratat med leverantören som gick ut på lagret och letade tills de hittade en med metallhjul...de hade tydligen även pumpar som hade plasthjul.

Tyvärr kan pumparna haverera utan tydlig förvarning, de har tyvärr inget "skvallerhål" som börjar läcka kylarvatten när tätningen mot lagret börjar ge sig - så i värsta fall får man ingen förvarning alls.
Lite dumt - på Mercan var det ett skvallerhål som började läcka, så man kunde byta den innan den totalhavererade (bättre lösning tycker jag!) - den pumpen gav upp vid ca 35000mil...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Jag läste här på forumet om en annan Z ägare som också beskrev det här med vattenpump och hade erfarenhet med plast skovelhjulet och han monterade en pump med metallskovel dock ett piratmärke , vilket, det vet jag ej men dess kvalité var så dålig att han fick byta igen då han fick haveri med skador som följd och jag tror det blev en BMW original för honom igen.

Jag vet jag tyckte då att det var skönt att jag valde original, men det ska sägas att jag var inne på precis samma linje som Johan B att en metallpump skulle jag ha men eftersom BMW fick göra jobbet så fanns inte några sådana och tillgå och därmed har jag en plastpump igen
mvh Uffe/bildock
Visa användare
331
riwa
318iT -04
Z3 3.0R -00
Jag tror att bmw själva tog bort modellen med plastimpeller ur sortimentet för några år sedan. När min pump gav sig vid 9000 mil på m54 ersattes den med orginalpump med metallimpeller enligt bmw.

Riwa
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Tack för alla svar. Jag har fått en lite bättre bild. Jag ska hålla koll och kanske byta nästa år. /per

mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Kompisens 330 gick upp i temp och det visade sig att det fanns i princip inga skovlar kvar på "propellern" och den hade bara gått 13000mil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.