|
|
|
|---|---|
| Övertrycks slang gissar jag? Antagligen topphaveri...kul haft bilen i 1 dag! trycker inte vatten ut i oljan eller olja ut i vattnet iaf! | |
| Samtidigt så vart batteriet dåligt som bilen började trycka vatten..Kan de ha nåt samband med historien i förra inlägget kanske? | |
|
Om det blir övertryck i kylsystem så kan väl en orsak iaf vara att packningen har gett med sig dvs att den trycker ut kompress.... i någon kylarkanal. Luktar/smakar vattnet någon bensin/avgaser? Med tanke på att den hade en del "godsaker" så är de inte omöjligt att bilen har fått gå hårt. |
|
| Ja hårt har väl i princip alla såna bilar gått...fick den billigt och av att döma när jag provkörde den så var de inget med toppen att göra. ska gå ut och lukta på vattnet på en stund, vad kan de annars vara om de inte är nåt med toppen/packningen? | |
|
Har du fått den billigt så kanske de säger allt? Man får ganska bra för en e30 idag med 6a, speciellt om den är bessad och inte allt för rostig också. Spricka i toppen kan väl också tendera till övertryck. Just m20b25 toppen är mer känsliga än b20 toppen.. |
|
| Såg att du hade en tråd till. Extraktor grenrör ger nog mer ball status än hästkrafter. Hade vi snackat eftermarknas sprut också så hade du nog kunnat få ut några 10-15hästar till i samband med e85 bränsle. | |
| oljan var kanske en tendens till att den var utblandad, alltså den var mörk som den ska, men tyckte den var ganska lättflytande. har nån en bild på hur oljan ser ut vid topphaveri? | |
|
När packningen gick på min så var oljan iallafall duktigt blandad. Ett tips för att se om toppen är "hel". Ta av ventilkåpan. Skruva loss avluftnings nipplen på termorstathuset och blås med tryckluft in där samtidigt som du tittar under/i Kamlagerhållarna ("hålet" där kammen snurrar i ) bubblar de där så är toppen sprucken. |
|
| Frågan är ju alltså då om topp/packning kan vara hel eftersom olja är tunn, men som du säger så brukar man verkligen se på oljan eller glykolen om den är trasig | |
| Vad kan man göra utan att kosta på bilen nåt? Tänkte nåt i stil med att fylla på glykol och prova lufta systemet ordentligt? Annars är de väl bara att riva toppen och kika? Enda kruxet, har inget garage och inte så duktig på bilmek:( har inte tummen mitt i handen iallafall så lite klarar man av:) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.