|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte mig en fin beemer i juli månad och allt var frid och fröjd, men sen vid sommarslutet märkte jag ett tjutande/visslande ljud som kommer frammifrån(låter lite som ljudet kommer från en tjutande/visslande burk eller behållare kan inte riktigt förklara), det påverkas inte av varvtalet, enbart vid rullning över 40km/h och uppåt ju fortare ju kraftigare blir ljudet. Det verkar påverkas av hur kallt det är också, ju kallare det är ju mera låter det vid start. Detta låter enbart när bilen stått ett tag i kylan, märkte inte av det så mkt när det var varmare men nu när det är minus grader är ljudet vansinnigt högt. Ljudet avtar ganska mkt när man kört bilen kanske någon timme, men tycker mig höra något väldigt svagt gobbel ljud(kalkon) lite smått då och då ist. Ja jag vet inte hur jag ska förklara ljuden, men jag hoppas någon vet eller hört talas om detta lustiga problem:P Trodde det var något med acn först men har testat att stänga av den helt osv, kollat att alla slangar och rör är hela samt sitter där dem ska osv är och bytt alla slitna vakuum slangar. Verkar iaf inte vara något som påverkar prestandan. Mvh Fredrik | |
| Har inte kolalt grundligt om insugsbälgen är 100% hel, läst att en dålig sådan kan orsaka en hel del lustiga ljud. | |
|
Låter det om du stänger av motorn och rullar? (Jag är inne på hjullager) /Ola |
|
| Tänkte på hjullager med, fast det är väl mera metalliskt skavande ljud? | |
| Brukar brumma i hela bilen. Prova att rulla med avstängd motor så vet du om det sitter i motorn eller inte. | |
|
Själv råkade jag ut för många olika ljud när jag satte på större fälgar på bilen.Bilen lät ibland som en fåel ibland som en vissla.Detta uppkom oftast efter det att jag svängt.Kom senare på att småstenar flög av från däcket,studsade i innerskärmen och lade sig mellan oket och bromsskivan...:) Breda däck altså och sämre avskärmning från flygande stenar i fälgen var orsaken! Kom sedan på att jag bara behövde backa lite så försvann ljudet... Kör man för fort så hinner ingen se bilen;) |
|
| Hmmm det där ska jag kolla upp, ljudet dök faktiskt upp direkt efter jag bytte till nya Hakka däck + fälg. Kan vara en tillfällighet men värt att kolla upp iaf:) | |
| Du beskriver vad jag har för ljud på min manuella 540, om det nu är samma. Tror att det kommer från drivlinan, hörs utanför bilen, endast vid rullning, med eller utan växel ilagd. Kalkonljudet upplevde jag som att det dök upp samtidigt som förstnämnda, det verkar däremot komma nånstans från bakom instrumentbrädan & hörs ofta vid långsam körning/parkering. Har inte hunnit kolla upp detta än. | |
| Och jag trodde åxå först att det var en gnisslande kupéfläkt, samt låter det mer vid kyla. | |
| Skönt att man inte är helt ensam om lustiga oljud, har själv inte hunnit kolla något än men till helgen hoppas jag på att hitta någon lösning då bilen ska hissas upp i polarens garage. | |
|
Svugg hur har de gått? Jag har ett vinande ljud som har uppstått dom senaste dagarna, Nästan som generator vin men kommer utifrån och endast vid drift ej på tomgång eller uppvarvning, har en 525ia 02a med snart 18000 mil tyskimport. Jag har nyligen bytt vevhusventilationen men tror inte det har med det att göra. Detta har uppkommit då den senaste köldknäppen. Någon som har någon susning vad det kan vara? Mvh Andreas |
|
|
Hej Har inte haft så mkt tid att kolla upp bilen då den stått över 1 månad i garaget, men jag hittade en film snutt där han har ganska lika ljud som mig, fast mitt ljud avtar vid högre hastighet. Men det låter rätt lika, värre ju kallare det är ute(vid kallstart) mindre ju varmare det är ute och har avtagit ganska mkt när man värmt upp bilen. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.