AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.275

Vad anser ni om e39 på vintern?

Sida 1 av 2
Har kört en hel del bilar och då även framhjulsdrivna...
Åker just nu på dubbade kumho (helt nya) på e39an, abs+antisladd är lagad sedan förra vintern...

Förra vintern så åkte jag på halvdåliga allvädersdäck plus att absen och antisladden inte funkade som den skulle så jag fick väl lite fel uppfattning ett tag... Men vad anser ni om e39 på vintern? Om man jämför med typ en volvo v70 exempelvis...

Är det antisladden som räddar den på vintern? Är det viktigare med bra däck på en bakhjulsdriven bil? Någon skildnad på touringen och sedanen i sladdbenägenhet?

På motorväg kör jag ganska fort nu när det är runt 0an på termometern då det oftast är saltat.. Däremot på mindre landsvägar så tar jag det väldigt lugnt, har egentligen aldrig fått något riktigt kast med den (iaf avsiktligt kast) förutom en gång när jag åkte på en mindre väg en vinter och hade allvädersdäck (då fungerade dessutom antispinnen)

ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har åkt med Hakka 4 or som vart halvbra senaste 2 vintarna, har funkat ok, lite halvlätt att köra fast ibland bara.

I år har jag sprillans nya hakka 7or som är dubbade, har inte ens kännt att det vart halt, och väldigt svårt att provocera sladd, så jag tror däcken gör mycket den ligger verkligen bra på vägen.

Det jag är lite rädd för är snösträngar osv som ger ett mer dramatiskt intryck med en bakhjulsdriven bil, men å andra sidan så kan man ju faktiskt styra en bakkhjulsdriven dit man vill med sladd medans en framhjulsdriven bara glider det tycker jag är värre och mer frustrerande.
Hade en 523 -99 för några år sedan och tyckte det var en riktigt bra vinterbil med stabila och säkra egenskaper.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Däcken det handlar som, hade slitna hockeypuckar förra vintern och jag kom inte ur pfickorna när det var plogade snökanter. NU kör jag på nya bra. Visst stänger man av ASC så blir den som en sedvanlig pråm och det släpper i kurvorna.
Körde ca 30 mil i minus 13 grader igår, visst funkar E39 som vinter bil men visst är den halare än en framhjulsdriven bil.
ACS blinkar stup i ett tycker jag fast jag har helt nya Michelin dubbdäck.
Men bilen känns trygg och den gör aldrig några konstiga överraskningar....
Annat att klaga lite på är defroster utsläppen inte går längre ut åt sidorna så det drar kallt från vindrutan mot vänster axel.
Klima är väl inte helt perfekt i auto läge så jag ställer inte manuellt.

Och sen till den ompratade vevhus ventilationen som jag har koll på, långkörning igår i ca minus 13 grader, njurarna igentäckta med liggunderlags isolering samt alla rören och hade koll på motor tempen genom displayen som pendla mellan 94-96 grader. Kom hem och kollade oljelocket inne i garaget och en tendens till gult klägg finns på locket. Måste dra in för mycket kallluft på vissa delar på motorn ? Aldrig haft detta problem på någon av mina andra bilar så BMW måste ha gjort en tillverknings miss i det avseendet, eller så ska dom rulla i varmare länder ?
Men som landsvägs lok är bilen helt ok :-)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
528an med analog ASC-T och automat + bra Good year Ultar G500 var en utmärk vinterbil. tom 4hjulsdrivna "Usatruckar" blev efter vid trafikljusen.
528an reglerade bara och tuggade på fint i drivet.
540 är också stabil vinterbil, nu kör jag ju inte så mycket men, E36 med mekanisk ASC går fint också. Har alltid föredragit bakhjulsdrivet vintertid utom möjligen på små motorsvaga" tvålkoppar".

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Åkte ca 5 mil i snöovädret nu med de nya däcken gick riktigt fint, provocerade bilen inne på en parkering också och antispinnen fungerade klockrent denna verkar vara A och O för att bilen ska fungera bra på vintern... Kör dubbat nu för första gången på denna bil sedan jag köpte den 2005..

Ett problem jag upplever är dock när jag kör upp för väldigt branta backar och antispinnen börjar jobba... När man har väldigt låg hastighet precis när man kommit över krönet så dör bilen detta är väl pga antispinnen stryper bränslet för mycket eller? Brukar köra upp på 1ans växel då vi har en brant backe upp till huset som oftast inte är plogad (nu låg det nog 1 dm nysnö dör och halt under) jag höll på att ramla när jag gick där så riktigt halt var det...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har också ganska brant upp till kåken, det gäller att ha bra däck...hjälper liksom inte om man som jag just nu har dubbdäck monterat som är några år gamla och rejält slitna(har tänkt byta däcken i veckan faktiskt).

Annars är E39 en hyfsad vinterbil, dock är den "lite låg" så det får ju inte vara för mycket snö för att t.ex ta sig fram på oplogade vägar med någon decimeter snö eller så..
"Frontgummiläpparna" under har en tendens att fara illa i t.ex djupsnö eller snöklumpar utspridda.

En annan "klassiker" är att man får se upp när vägarna är dåligt snöröjda och man t.ex ska ner för någon "kant" då finns risken att trösklarna slår i med bucklor som följd i värsta fall.
Finns x-antal E39:or med skador på trösklar har man ju sett..

Mvh Janne.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag har DSC inte ASC, nu vet jag inte skillnaden, är det att det är elektroniskt ist för mekaniskt ?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

ASC+T är BMW´s system för antispinn och "traction", DSC är ju ett förbättrat system och är ett renodlat antisladdsystem där jag tror att rattens position inverkar(styrutslag) och det ingår ett gyro för att "hjälpa upp" bilen i en sladdsituation(bilen "känner av" att det börjar barka åt h-vete) med hjälp av bromsarna mm...t.ex.

Nu är jag inte helt uppkopplad i hur detta fungerar till 100%(DSC), men ett antisladdsystem är det iaf :)

Finns säkert att läsa om i tidigare inlägg.. eller "googla" vet jag :)

Mvh Janne.
Min bil som är en -00a... vad har den för system?
Står det på den där knappen där man stänger av/på ?
Nåväl jag kom upp i backen och den var brant, parkerade där uppe och stod och kikade när andra bilar försökte komma upp... Detta var var en japan och en volvo v70... ingen av dessa hade dubbar och fick vända och börja backa...

16.555
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Jag hade en V70II förra vintern, den var inte ett dugg bättre än vare sig min nuvarande E61 eller min gamla E39. Nästan allt sitter i däcken.

-------
//Lövet
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Har kört e39 tre vintrar. 523iA -00. Samma däck alla vintrar. Dom var nya första vintern. Dubbade så klart. Finns inget annat för mig oavsett bil. Upplevde faktiskt bilen nästan likadan alla tre vintrar. Det enda som vart betydligt sämre då däcken slets tyckte jag var från stillastående och ut i korsningar. Men jag tycker DSC på e39 annars är helt jävla klockren. Omkörningar i muddsträng och sånt, inga problem. Pedalen i botten, kickdown, DSC sköter resten. Bara att hålla i botten och styra. Totalt klockren. Aldrig en tendens till att kasta ut bakändan eller liknande. Så förutom att den är lite långsam ut i korsningar tycker jag det är en suverän vinterbil. "Hundbilen" en 855a GLT. Iofs utan antispinn och antisladd. Den är obehaglig jämfört med e39an, i omkörningar genom mittsträng trots att den är framhjulsdriven. Jag har till och med kört ca 90-100 efter e4an och hållit på att kasta ratten fram och tillbaka och försökt provocera DSC´n ordentligt men jag tycker den hanterar det galant. Skulle man måste panikväja för en älg så tror jag DSC´n kan ha räddat många liv.
Johan_e39

Instämmer till fullo att DSC funkar klockrent och har nog räddat både mig o andras liv eller en JÄVLA sladd ;- ) vid tex blixthalka....

Tryck ur den och återkom när du har haft full gas vid omkörning över snö slasken där en framhjuls driven bara spinner till och inget händer igentligen medans din bakhjulsdrivna bil har snurrat 23 varv ;-)

Folk lär sig inte köra bakhjuls drivet pga DSC, rätta mig om jag fel ?
Fast det är förbannat roligt om man har koll på hjulen ;-)
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Jag kopplar ur min ibland så man inte lever i falsk trygghet :)
Angående olika typer av antispinn så står det ASC på min knapp.. Då är det enbart ASC i den bilen antar jag?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
ASC-T. har du då.
ASC-T jobbar när problemet upptår.
DSC jobbar förebyggande och griper in innan problem uppstår

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
E39 är en dålig vinterbil i hastigheter under 10km/h och djup snö pga låg markfrigång, särskilt med sportchassi. Bilen lägger sig på underredet.

Har man väl lyckats ta sig iväg och kommer upp i fart tycker jag den är exemplarisk, även med antispinn och antisladd avstängt! Självklart sladdar det om man gasar på i kurvor utan antispinn aktivt, men bilen hittar aldrig på några dumheter på egen hand, t.ex. börjar kasa över framhjulen eller släpper med bakhjulen utan förvarning om man släpper gasen i en kurva. Mycket tryggt och förutsägbart beteende. Kör man i en svag kurva och börjar öka hastigheten lite för mycket (utan att tokgasa så att det blir bredställ) märker man hur bilen börjar "sväva" på alla fyra hjul samtidigt (perfekt!) innan det uppstår en sladd. Bara att släppa lite på gasen och greppet är tillbaka.

DSC är fantastiskt, just att det kan hantera både över- och understyrning och inte bara bromsar ner hastigheten som vissa andra system verkar bygga på. ASC griper in så direkt att sladd aldrig uppstår även om man plötsligt trycker gasen i botten i en snäv hal kurva.
Det som är dåligt är den "elektroniska diffbromsen", dvs att vid start bromsas det spinnande hjulet för att skicka kraften till det andra. Det är för grovt, för långsamt och ger väldigt liten effekt. Helt kasst jämfört med en riktig diffbroms.

Jag har något högre däcktryck fram än vad manualen säger. Det verkar göra bilen med neutralstyrd.
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
redpower:

Självklart kör man inte på samma sätt om man inte har antispinn/sladd :) Volvon kör jag ju med lätt drag genom mittsträngen för att inte få sladd, men den känns ändå lömsk ute i mittsträngen. Det gör aldrig en e39a oavsett om man stänger av DSC´n.

Som marin849 säger, man känner när en e39a är på väg att släppa. Man kan själv stoppa det innan den ens har släppt. Sen tycker jag att om du kopplar bort DSC´n och tar ut en e39a på ställ, oavsett om det går 40 eller 120, så strävar alltid bilen själv efter att räta ut stället. Det känns som att den istället är lite svår att hålla långt på ställ för att bilen själv vill gå rakt. Svårt att förklara... En Volvo 740 t.ex vill ju bara ställa ut bredare och bredare hela tiden. En e39a vill liksom arbeta in sig och börja gå rakt igen av sin natur typ :)
Däremot håller jag helt med om att den är jobbig under 10 km/h eller från stillastående. Har det kommit 15-20 cm snö under natten så är det bara att koppla ur DSC´n innan man ens funderar på att börja backa. Annars låter det bara tjuggatjuggatjugga så står man nergrävd :) Bättre att själv lirka sig iväg innan den börjar gräva.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag har provat en del längre ställ (men jag är amatör i sammanhanget), min slutsats var att med mycket varvtal och brutalitet (t.ex. 5000rpm på tvåan) kan man hålla E39 på ställ länge. Men det är svårare på lägre varv/hög växel då varje skillnad i bakvagnens grepp tar tag och försöker minska stället och hela övningen blir ganska ryckig och kämpig.

Men denna reflektion gäller nog alla bilar, förutom dom där grepp i bakvagnen saknas....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.