AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.464

328i luktar bränd olja

ka
15
kaninen
ALPINA B3 3,3 -00
328i -00
Jag har en 328i -00 som luktar bränd olja när man stannar men även ibland när man kör sakta kan man känna "oset". Lukten är PÅTAGLIG! Jag har kollat efter läckage under bilen men den är torr och fin. Kan inte se något i motorutrymme heller. Det går inte heller åt någon olja. Drar ca 1L/10000 km. Det är mycket irriterande. Har funderat på om det kan vara ventilkåpspackningen? Bytte vevhusventilationen men det blev ingen skillnad. Någon som vet?

Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Du menar 1L/100 mil gissar jag?

Kolla tändstiftsbrunnarna så att det inte är olja där som ligger och förångas av värmen.

Färg på avgaserna?

Kolla gärna så att den nya vhvn funkar (över/undertryck med avtaget oljelock).
Jag hade liknande problem på min E46 330Ci (03). Problemet var packningen. Mitt problem var att de droppade små droppar olja på avgasröret när bilen stod still eller när man körde sakta. Därav inget spår utav oljeläckage under bilen.

Skruva bort plastkåpan som sitter på motorn och känn med fingrarna längst bak på motorn om det finns spår utav olja! Vad försiktig så du inte bränner dina fingrar!
ka
15
kaninen
ALPINA B3 3,3 -00
328i -00
Tack för svaren. Jag menar 1 L på 1000 mil vilket väl får anses som att den drar lite olja.

Det är ganska vanligt på lite äldre BMW att det läcker från ventilkåpspackningen och då gärna ner på grenröret. BMW´s packningar blir som hårdplast efter några år och håller självklart inte helt tätt då.
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Gör så att du kollar ventilkåpspackningen. Jag bytte den på min bil i våras då packningen som ovan nämnts stelnat rejält och två tändstiftsbrunnar var fyllda med olja.
Min bil luktade dock inte bränd olja och även den drar väldigt lite olja, mindre än 1l/1000 mil.

Vad gäller själva bytet fixar du det troligtvis ganska lätt om du har lite vana att mecka, och även om du är ganska ovan bör detta jobb gå att utföra utan större problem.
ka
15
kaninen
ALPINA B3 3,3 -00
328i -00
Har bytt ventilkåpspackningen och kört ca 100 mil. Det verkar som det var den som var problemet. Har inte känt någon lukt på sista tiden. Tack för tipsen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.