|
|
|
|---|---|
|
Jag håller på och byter jobb och som det ser ut nu får jag inte med mig min X3:a, även om det wheelas och dealas på den fronten fortfarande. Jag håller därför på och undersöker ett antal "plan b" om det inte går i lås. Förutom att kanske beställa någon form av ny bil så tittar jag efter andra alternativ. Jag har blivit erbjuden en X5 35d med det mesta i utrustningsväg. Komfortstolar, heads-up, värmare, nav pro, logic 7, m-sport osv, osv. Välutrustad helt enkelt. Men, bilen är nog en av de sista bilarna som tillverkades innan faceliften. Hur mycket kommer jag störa mig på det? Jag tänker på saker som "gamla" i-Drive när man är van vid den nya versionen från X3:an. Vad skiljer rent estetiskt? Förhållandevis lite verkar det som, men finns det något att tänka på? Tillsist vad är en sådan bil värd. Den har rullat strax under 5 000 mil. Hur mycket mer skulle man betala för att få en facelift? Och vad bör man värdera? Högre mil? Mindre utrustning? Andra alternativ är Audi Q7 och RR Sport, men BMW känns "bäst". 35d motorn är ju minst sagt trevlig. | |
|
Först: Q7 är en bra kärra. Modellen kanske hängt med lite väl länge nu och borde vara helt ny på g. Men den har bra komfort och lastar bättre än X5. Enligt mig inte lika sportig som X5 och inte heller lika bra motorer. Skulle säga bättre på komfort men mindre körglad mot X5. RR Sport skulle jag undvika. De jag känner som haft eller har en verkar haft lite väl mycket strul med bilarna. Status ja. Inte alls lika bra som en Audi eller BMW. Bra komfort och status. Vad skiljer en X5 och en LCI? Utvändigt är det framförallt det vita LED som syns. Är det en M-Sport eller? Om du har en innan LCI med m-sport så är det svårt att se skillnaden förutom den vita LED. Invändigt finns det lite fler val tex BMW Apps etc. Men mycket av utrustningen är inte lika uppdaterad som i nya X3. tex färg HUD etc. Om du inte bryr dig om BMW apps så spelar det mindre roll om du frågar mig. BT, nav, USB är bra för telefon och musik. Sedan skulle jag kolla efter komfortstolar! De är enligt mig den stora fördelen mot X3 inne i bilen. Klart sköna! I övrigt är den stora skillnaden mellan X5 3.5d och X5 LCI 4.0d motorn! Den är lite snålare och starkare. 4.0d är en grymt trevlig motor. Så motorer, vita LED och små detaljer inne i bilen skulle jag sammanfatta det som. Om det är värt lite eller mycket vet bara du. Jag skulle säga att det inte spelar så stor roll. Mest väldigt kunniga som ser skillnaden. |
|
| För övrigt verkar du ha en trevlig X3 med rätt motor och m-sport. Så jag skulle som du försöka behålla den. | |
|
Tack hybris! Det är precis så mina tankar går, tyvärr så är min bil momssmittad vilket ställer till det lite för mig just nu när det ska bytas bolag. Jag jobbar på det! Håller med dig ang Q7 och RR Sport. En bekant fick stå 1,5 timme under viadukt när takluckan helt plötsligt öppnade sig, och vägrade stänga, mitt under ett rejält regnoväder. Jag åkte och tittade på en bil utan LCI idag för att bilda mig en uppfattning. CCC iDiven, istället för CIC, kändes som skillnaden mellan en modern och ny LED-TV och en gammal tjock-tv. Dålig upplösning på skärmen, "gammalt" interface på iDriven och allmänt bökigt. I övrigt kändes inte modellen gammal (däremot var X5:an på som står på Callisma inte i något vidare skick). Komfortstolarna är riktigt sköna, och för mig som kör ganska mycket (3000 mil / år) är interiörintrycket väldigt viktigt. Därför kommer jag nog kika på en LCI med komfortstolar. Som det ser ut nu så står det mellan att fortsätta försöka behålla X3:an, köpa en ny X3:a eller hitta en lämplig LCI X5:a. Tack för input Hybris! |
|
|
Låter som en bra plan! Det kommer en X6 LCI till våren. 5.0d sägs det. En sådan i vit med performance delar i svart! Mumma! Har du inte stort behov av bagage är en ny 5-sitsig X6a LCI en bil jag skulle gilla! Klurade på en sådan själv faktiskt men det vart en 1M och behåller min nuvarande X5. Ryktas om en helt ny X5 till 2013. Kan vara värt att ta med i klurandet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.