AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.113

BMW 523I 1996 Vanos - Blockpackningen gått?

bm
28
bmwvolvo
BMW 523I 1996 E39
Hej!

Köpte mig en BMW 523I 1996 Vanos för 2 månader sedan, när jag köpte bilen så har alltid tempen varit låg på den, och det blåst ganska kallt inne i cupén. Nu idag så hade jag bilen på tomgång ganska länge, och när bilen står på tomgång har den alltid kommit upp till normal temp och värmen i cupén blivit bra.

Idag var det - 11 grader ute så det var kallt, efter att bilen stog på tomgång åkte jag iväg, hann och köra ungefär 1 km tills jag märkte att tempen började stiga för långt, jag stängde genast av motorn och öppnade huven och inspekterade, slangarna var stenhårda, och öppna kylarvätskelocket gick inte så bra då det forsade över.

Lät bilen stå ett tag och körde in den till min verkstad och började felsöka, såg att glykolhalten var på endast -14 grader, så då började jag tänka att kylarsystemet kunde ha frysit, lät bilen stå i 4h i verkstan där det är +20 grader inne, undertiden så spolade jag varmt vatten genom kylaren och det fungerade som det ska, så inge is där inte! Hade även en ny termostat i bilen så jag började och skruva bort den gamla, förvånades över att det satt ingen termostat där.. Nog med det, satte i den nya och allt var frid o fröjd!

Tog nu och testa om bilen skulle kunna fungera, men icke, tomgångskörning verkar bilen fungera bra på, men såfort man varvar den så går den upp i temp.

När man öppnar luftskruven så kommer det bara varm ånga, luktar inte avgaser utav det. har även checkat oljan, oljelocket var lite vitt, oljan annars var bra.

Så vad tror ni? blockpackning som kan ha gått? elller vattenpump som kan vara trasig?

MVH Emil
Trasig pump ligger nära till hands.
Du har luftat noga tills det bara kommer vätska utan bubblor?

FP
bm
28
bmwvolvo
BMW 523I 1996 E39
Hej!

tack för svaret, går inte och lufta det kommer inget vatten. bara ånga somsagt.
Emil
Du skall börja lufta innan motorn kommer upp i temp, då kan det knappast komma ånga.

FP
bm
28
bmwvolvo
BMW 523I 1996 E39
Jag har provat det med.. det kommer inget vatten! Är det lätt och skruva bort vattenpumpen på denna modellen?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se mektips i GDS avdelningen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Även utan kylvätskepumpens funktion bör det ju komma ut kylvätska när du fyller på ända upp i expansionskärlet, annars är det nåt mystiskt fel. Men utan cirkulation så kommer det relativt snabbt att bildas hotspots i kylkanalerna, speciellt i topplockets kanaler, och då kan det nog komma ut ånga.
Kör inget med bilen förrän du kollat upp pumpen.

FP
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Kolla kylaren också! Hur ser elementet ut?
Systemet måste vara helt fullt med vatten innan du startar!
Förmodligen har förre ägaren haft problem och plockat bort termostaten pga dålig cirkulation...
Kan också vara lagad med kylarcement så kylaren ger dålig kylning...
Men största sannolikhet är nog att pumpvingarna är uitslitna av kavitation(små luftbubblor)som bildas runt alla typer av impellrar och rotorer.
bm
28
bmwvolvo
BMW 523I 1996 E39
Ska idag ut och försöka lufta igen.. fått lite nya tips! funkar inte det blir det och kolla vattenpumpen! Hur ser man om vattenpumpen är trasig ex om den nu skulle vara det?
bm
28
bmwvolvo
BMW 523I 1996 E39
Kylaren ser bra ut, har spolat rent den och det verkar flöda på bra.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
En kylarpums rotor brukar vara helt uppäten om den är så dålig att den inte ger någon cirkulation och detta är lätt att se om man tittar in i en kanal till pumpen.Kan inte din bilmodell specifikt men på många bilar kan man lossa en slang och lysa in med ficklampa eller titta med en kamera.Då ser man om bladen på rotorn är förvanskade och uppslitna.Kolla möjligheten att inspektera innan du river en massa. Ibland kan man peta in ett finger i en kanal om den är svår att se med ögat och känna att rotorn inte har några skovelblad kvar,utan bara en skrovlig odefinierbar yta,
Visa användare
556
Henrikkarlsson90
530 IA Touring - 02
316 E21 - 76
Länk kan du köpa vatten pump till bra pris.. Mvh Henrik
bm
28
bmwvolvo
BMW 523I 1996 E39
Tack för alla svar! nu är det löst..

Pallade upp bilen fram så den lutade endel, sedan startade jag motorn och lät den bli varm, fyllde upp vatten i behållaren, på med fläkten för fullt, det syndes att vattnet började och sjunka så efterfyllde hela tiden, sedan öppnde jag luftskruven och vipps nu kom det äntligen vatten ur där och inge ånga!

Efter detta funkar bilen perfekt, och det blåsar varmt. Att det skulle ta 1h och lufta som endel säger gör de då inte ialf, för mig tog det ungefär 20min med allt.
ra
44
rafal
523i -97
Hej!!
Fick samma problem när jag bytte termostat housinging på min 523 97 försökte lufta systemet på samma sätt som du gjorde men det fungerar inte men provade ett annat metod och det är att öppna både luft skruven och börja lägg i vatten och sedan blås in med munnen genom att göra så cirkusleras vatten i systemet tills det kommer ut från luft skruv i termostat housing sen fortsätt till vattnet kommer ut från luft skruv i vatten behållaren.
Lycka till :)
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Honda Civic -03
Att ha en slang med vatten kopplad till kylsystemet brukar också funka på vissa bilar.Detta driver ut luften.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Och varför har du fått in luft i kylssystemet bmwvolvo ? Du har löst problemet temporärt genom luftning men har du en läcka så kommer problemet tillbaka. Det kan ta så lång tid som ett halvår innan du ser fenomenet igen om läckan är tillräckligt liten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.