AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.591

Strypt insug i 528 ?

Hittade en gammal tråd på garaget och läste att insuget på 528orna är strypt och att man får ut ungefär 210-220hk om man byter insug till ett från 525an (m50)
Stämmer detta `??
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Det stämmer nog ganska bra. Sök här på forumet "M50 Insug" så har du läsning för hela helgen, inte bara ikväll!

Har själv gjort denna operation på en 528a och det blir en stor skillnad. Rensade även luftburken på den som också var "strypt".
Tack för tipset ! :)
ska bli intressant och läsa :)

Jasså ? va den med strypt ? på va sätt ?
då kanske man kan sätta dit ett öppet filter ? och då menar jag inte "vanligt" öppet filer som man sätter på en jädra volvo får att få lite insugsljud, uten ett redigt som passar i luftburken :)
Länka gärna bild där den är strypt :) eller dylikt :)

MVH
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
PM
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

"Ett redigt luftfilter som passar i luftburken?"

Alla "sportluftfilter" öppna som insats är ren skit vad det beträffar prestanda. Det kan finnas några bilar som kanske får lite mer pulver än majoriteten. De flesta kan vittna på att de inte blir någon som helst kännbar effektskillnad med ett "sportluftfilter"

Strypningen på en 328/528/728 är i form av ett insug med smala runners, detta har man gjort för att motorn ska få ett lägre och lugnare effektregister, bieffekten blir att motorn tappar effekt på högre varv.
Sportluftfilter är väl ändå mera hållbara slitstarka än original ?
En kompis till mig lämnade i väg sin 325 på chipning, och då satte dom även dit ett sportluftfilter ?

Men jag har tänkt att mappa om bilen med de "nya" insuget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.