|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
När min gick runt 70-75 grader så drog den inga mängder mer bränlse. Låter som du har ytterligare problem. När byttes luftfilter och dieselfilter senast? Mvh Kristian |
|
|
Dieselfiltret samt en givare byttes på verkstad för 2 veckor sedan, de gav felkoder. Enligt den mekonomenverkstaden :( Luftfiltret ska ja titta på i veckan. |
|
|
Jag har liknande problem på min 530D automat -05. Den där oljekylaren/värmeväxlaren... Om syftet är att kyla oljan så borde inte motortempen gå ner. Eller är den till för att värma vxl låds oljan? Hur som helst så är det intressant att strypa och se vad som händer -bara inget tar stryk? |
|
|
Den kyler ju oljan ja. Men säg att kylarvattenflödet står öppet i transmissionskylaren. Då är det ju flöde i en krets som går till vanliga kylaren och tillbaka när det egentligen ska vara stängt för att få upp motor tempen. Har svårt att tro att du pajar nånting genom att klämma den slangen. Undvik att dra tung husvagn i fjällen bara! ;-) |
|
|
Att klämma slangen är ingen fara. Det blir samma fenomen som att termostaten är stängd. Det är en bra metod att testa om det verkligen är den som är kass. Kommer motorn upp i temp när slangen är klämd så får man ju svaret. Den har funktionen att värma upp växellådsoljan också när den är kall. Precis som värmeväxlaren på motorn har. Dom strävar ju efter att hålla samma temp som kylarvätskan. |
|
|
Att klämma slangen kan innebära fara TROR jag. Det som händer är att oljan i växellådan INTE kyls. Och oljan blir fööööör varm. Att klämma slangen under en kort period kan man göra. Men det som händer är att växellådsoljan inte får någon kylning alls ... Kylarvätskan får ja ingen chans att rinna igenom oljekylaren. |
|
|
Man skall naturligtvis inte köra runt med slangen nypt. Det är provkörning i en mil som gäller. Då har man hunnit konstatera om det är felet. Mvh Kristian |
|
| Väcker liv i denna tråd! Många riktiga termostat professorer var det i tråden. Ulf tex som verkar vara termostat guru nummer ett. Kan du svara på varför min bil efter tre byten av huvudtermostat fortfarande e lika jävla seg på o få upp i "drifttemp"? Första termostaten var ett måndags ex ska tillägas. Min bil är en 320dA -09. Det sitter EN termostat på denna bil. Skulle gärna vilja ha förklarat för mig varför min temp tar en evighet att få upp. Fullständigt osannolikt att alla tre skulle vara måndags ex. BMW original sista bytet! Min driftemp efter lång tids körning är 87-88 grader grader vid 100kmh. Kan gå upp någon grad vid uppförsbacke och dippar några grader vid nerförsbacke. Inte många gånger jag fått bilen att hålla dessa 87-88 grader när jag saktar ner heller. Då dippar det några grader. Jag mottager gärna förslag på vad det kan vara för fel. Men termostaten är det inget fel på trots denna sjukt simpla 30 tals konstruktion. Borde vara elektroniskt styrda termostater! | |
|
Nej det kan jag inte svara på. Men allt som du beskriver tyder på att termostaten inte fungerar som avsett och/elelr att någonting i kylsystemet inte fungerar som avsett. Gick bilen upp i rätt temperatur när den var ny? Om ja, vad har då ändrat sig sedan dess? Är termostaten rätt monterad? Kan det läcka förbi på något sätt? Den temperatur som du kan läsa av i bilen, stämmer den? Om du vill få upp temperaturen, skärma av en del av front/kylare. (Men på eget ansvar, håll koll på temperaturen). Även om jag skulle kunna kallas termostat-guru eller något liknande så har jag under 35 år väldigt ofta skärmat av front/kylare på väldigt många olika bilar. |
|
|
Ingen aning om bilen gick upp i rätt temp som ny. Köpte den två gammal o har nu haft den i 5 år nu. Hade inte tänkt på detta med kyltemp förrän i början av vintern. Då jag fick nys om att man kunde kolla tempen via "hemliga" menyn. Hade väll egentligen inget fel på bilen som skulle tyda på dålig temp. Iofs hög bränslekonsumption. Tycker den drar ännu mer bränsle nu efter byte "skumt"Men detta beror nog snarare på körsätt. Men som skrivet fick nys om denna meny. O märkte då att det tog lång tid för bilen att komma upp i temp. Blev lite "manisk" :-) o kolla denna meny titt som tätt. Har nu som sagt bytt termostat flera gånger. Men detta har inte hjälpt. Ibland så efter lång körning så håller sig tempen uppe vid 87-88 grader även vid tomgång. Men oftast varierande. Jag testade att slå av klimatanläggningen vid 87 grader på tomgång. Efter 5-10min tomgångskörning så stiger tempen sakteliga uppåt var uppe i 93 grader. Övre o undre kylarslangar väldigt varma. När jag sedan slår på klimatanläggningen igen så droppar graderna sakteliga. Märkte också att när bilen regenerade så steg tempen upp till dryga 91 grader. Stannade o kände på undre kylarslang o den var rejält varm då. Annars så när jag kört o fått upp bilen i 87-88 grader så är undre kylarslang kall. Står jag dock på tomgång o jag har tyr att den håller 87-88 grader så slår fläkten på då och då. Blir inte klok på min bil :-)) Jo termostaten är rätt monterad. Får väll ta o byta vattenpump också? |
|
|
Eller inte titta i menyn, fortsätta köra och vara glad. Är väl ändå förbränningstemperaturen som är det intressanta. Att dieselmotor med hög verkningsgrad inte genererar särdeles mycket överskottsvärme på låg belastning (normal körning) som behöver kylas bort är ju ingen nyhet. Motorn kyles mer än tillräckligt genom att värma kupeluften när det är kallt ute, och det exakt det du beskriver. värme på, kylvätxetemperaturen sjunker värme av, temperaturen ökar. svårare är det inte. Du har faktiskt två kylare i bilen, en i värmepaketet som du styr via hur varmt du vill ha i bilen och den "vanliga" som styrs av termostaten. Den fungerar ju precis som den skall. |
|
| GoC:Får nog sluta glo där jepp :-) Tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.