|
Sida 7 av 8
|
|
|---|---|
|
Ja bytte endast egr-termostatet, men nu innan jag hunnit byta huvudternostatet så kom ju tempen upp. Hur kommer det sig är min fråga. Ja självklart byter jag huvudtermostatet när den väl kommer :) |
|
|
Det som hände var att din bil körde en aktiv rening av partikelfiltret. Då ökar tempen drastiskt. Mvh Kristian |
|
| Aha, tack 170KJ för upplysningen . :) | |
|
Jag har felkod på alla mina 6 glödstift vilket teoretiskt sett betyder att Glömdstiftreläet måste bytan. frågan är: styr Glödstiftsreläet El-värmaren som som värmer motorn vid lägre temperaturer? - Då kan detta vara en till bov förutom huvudtermostat? reläet är iaf beställt nu. |
|
| Vi har väl mer eller mindre kommit fram till att det inte finns någon elvärme på E6x. Det finns åtminstone ingen som kan bevisa det och jag har gjort flertal test som motbevisar att det skulle finnas någon elvärme. | |
|
@henrik 77 kan säga att huvudtermostatet är bytt. nu fastnar den på 77-78 grader och stannar där. MEN kör jag i tät trafik typ sthlm city så kan tempen gå upp till 81 grader. men bilen klunkar diesel som om den aldrig druckit diesel förr. har pratat med BMW idag som säger att man kan göra en reservdelsreklamation men då måste bilen in till BMW. och hittar BMW inte felet så får ja en saftig nota. med erfarenhet från bmw så kommer det säkert skylla den låga tempen på att "halvljuslampan snart måste bytas" så deras "reklamation" går jag tyvärr inte på. litar inte på bmw ett enda dugg. tar hellre kostnaden för nya termostat och ytterligare termostatbyten. |
|
|
Kan vara thermostaten till växellådan som fastnat i öppet läge. |
|
| Har du ngt artnr till den @hp28z? | |
|
Länk Den är intergrerad med värmeväxlaren 17217803830. |
|
thekinglives |
Kostar runt 2k. Ta väck den och kontrollera den, lossas med fördel på växellådan, observera två små oringar. lite olja rinner ut, skaffa ngn liter och fyll på vad som kommer ut. |
|
Hur ofta sker egentligen denna rengöring av partikelfiltret? Jag har aldrig lyckats märka eller höra det tror jag. Har nya termostater och når snabbt temp på 90-92 grader. Idag efter ca 1.5 mils körning så tycker jag att den höll kvar längre på växlarna. Men vet ej om alla kriterier för regeringen är uppfyllda efter så kort sträcka? |
|
|
Hade en diskussion med service på Bavaria solna. de hävdar att det tar jättelång tid för en diesel att bli varm och om bilen inte larmar om fel eller lämnar felkoder så står allt rätt till. *BULL* men de var väldigt snabba med att berätta att de tar 1875:-/h i felsökningskostnad. just nu kommer jag iaf endast 17mil på 17liter diesel.. såhär är scenariot: -1) bilen blåser varmluft redan vid 49grader i kupen- BRA! (ca 5km körning, förbrukning 1l/mil) -2) tempen går upp till 69grader väldigt snabbt -BRA (ytterligare 5km körning, förbrukning 1l/mil) -3) tempen fastnar på 69grader en bra stund - Dåligt!(5km körning, förbrukning 1l/mil) -4) tempen går upp till 74grader och fastnar där en braaaa stund(7km körning, förbrukning 1l/mil) -5) tempen går upp till 77-78 grader och fastnar där.... , förbrukning 1l/mil -6) MEN och OM ja börjar köra i tättrafik i solna eller sthlm city så kan tempen gå upp till 80-81 grader men om ja fortsätter på motorväg så stannar den på 77-78 grader.. de gångerna då bilen tvingar till sig en regenerering på dpf så går ju tempen upp till 94grader och jag kan höra regereringen dra igång så sjunker dieselförbrukningen från 1l/mil till ca 0,7l/mil. .. DÄRFÖR anar jag att motortempen är boven till förbrukningen på min bil. jag älskar min bil och vill verkligen att det ska fixa sig, känner hopplösheten närma sig. under mars månad har jag pyntat för huvudtermostat, egr termostat, glödrelä, glödstift, nytt batteri, soppa filter och ändå kvarstår felen. allt jobb har skett på auktoriserad verkstad. bilen har även kontrollerats för momentomvandlaren men den var tydligen i toppskick enligt josef på mekonomen häggvik som sysslar med momentomvandlare och växellådor. hur stor är chansen att det är värmeväxlaren som är boven? -Bavaria solna säger att det är extremt ovanligt att värmeväxlaren felar, bavaria vällingby säger att "det är extremt ovanligt att de byter värmeväxlaren på e61 men å andra sidan så har e6x idag 10år på nacken" |
|
|
@hp28z, har pratat med attraco i norrköping som säger att 17217803830 är fel del och passar ej min bil. de hänvisar till: 11427788462. vad är rätt? i usa har de som bytt på sina 530d e61or använt artnumret som du angac dvs 17217803830. |
|
| Reningen av dpf inträffar minst en gång per tank diesel. Det står beskrivet här någonstans. Ca var 30-50 mil inträffar det. Det märks inte om man kör motorväg. Men kör du stadskörning och reningen hår igång märks det direkt på dom sena uppväxlingarna. | |
|
Regenerering sker på min bil efter ca 80 mil. Byt värmeväxlaren till automatlådan och dina problem är lösta. Om du vill verifiera att problemet ligger där kan du strypa flödet på en av skangarna som går till värmeväxlaren och provköra. För att nypa flödet kan du använda tex en svetstång eller en bromsslangstång. Kommer bilen upp i temp sitter felet där. När du löst problemet tycker jag du skall kräva pengar tillbaka för arbetstid och delar som inte varit något fel på. Jag var ute för samma scenario att en BMW verkstad inte hittade felet. De bytte delar på måfå efter att jag låg på och ville få upp tempen. Min bil drog dock normalt med bränsle. De hävdade därefter att bilen skulle gå med 70 graders temp och att de hade fått det verifierat av deras support på BMW i Tyskland. Jag kollade igenom diagram på kylsystemet och kom på såvis fram till värmeväxlaren. Den är nu bytt och bilen ligger på 91-92 grader. BMW fick inte en spänn av mig och jag rådde dem till att ta förnuftet i beaktande ibland och inte enbart lita blint på felkoder och att de fick se detta som läropengar för deras del. Mvh Kristian |
|
| Pratade med Eddy på schmiedmann idag och han sa exakt samma sak som du skrev nu. Jag ska testa klämma slangen som sitter på kylaren (passagerarsida) ca 15-20cm ner från kylarens ovansida. Är det rätt kylarslang ATt klämma för att testa värmeväxlare. ? | |
|
Det är korrekt slang. Ta bort skyddet under motorn så kommer du enkelt åt slangen på undersidan. Mvh Kristian |
|
|
Länk |
|
|
@hp28z @KJ170 Mitt problem ligger i att bilen drar 1-1,1l/mil .. Min temp. Ligger på 77-78 grader . Påverkar verkligen dessa 13-14 saknade grader den höga förbrukningen så pass mkt ? |
|
| Nä, det påverkar inte förbrukningen så mycket. Absolut inte. Det är möjligtvis några få cl som knappt är mätbart. Har du kopplat upp bilen? Att den drar 1 liter milen i stan är inte onormalt. Det gör min med om man bara kör stadskörning. Men något problem har du. Och det är inte för att du inte får upp tempen dom sista graderna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.