|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
@Janne Har din pärla M-paket eller inte? |
|
| Blueberry Nej inte fullt M-paket endast M-sänkning orginal och paddlar på ratten comfort säten osv men tyvärr inte kofångare o sidokjolar | |
|
Aha Verkar som att bilarna med M-front inte begåvats med jalusiet, synd det verkar ju vara en riktigt bra ide. Man vill ju inte stå med en kokande bil på E6:an... Undrar varför egentligen? När man kollar på realOEM el motsv så ser det ju ut som att det skulle passa även under en m-front. |
|
| Jag har en 530d 2009 med Mpaket. Den har heller ingen jalusi. Konstigt att dom inte fixat till det. Behövs det på bilar utan Mfront behövs det ju även på bilar med M front. Är det något elektriskt jalusi? | |
|
Har bytt båda termostaterna på min 530Da -05. ligger oftast på 68grader ändå. Har dieselvärmare, hör att partikelfiltret rengörs ändå. Vad gör man, dags att byta tempgivare? enkelt? En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke |
|
|
Ja de kontrolleras med en solenoid Här följer ett utdrag ur WDS knyckt från en annan sida på nätet: Länk Radiator shutter The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine. When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier. Components Radiator shutter Solenoid switch Function With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening. When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated. Coolant temperature > 90°C Gearbox fluid temperature > 110°C Engine oil temperature > 130°C Power to map thermostat > 90% (only DME) Electric fan active Fault code memory entries If there is an electrical fault in the assembly, the radiator blind lock is deactivated. The radiator shutter lock is also deactivated if a defect is detected at the coolant-temperature sensor or electric fan Jag tycker ju att det verkar vara en fullständigt genial lösning som tyvärr INTE verkar finnas på bilar med M-front! //H |
|
| Visst är det smart. Skumt bara att det inte finns på M fronten precis som du säger. | |
| Det förklarar att jag aldrig sett jalusiet öppet. Fartvinden öppnar de små luckorna om de är upplåsta. | |
|
Blueberry m fl, Skärma av M-fronten, så här skrev jag tidigare: Jag personligen kommer som vanligt skärma av grill/intercooler/kylare vid sträng kyla. Vid ca -10°C och kallare täcker jag ca 85%. Vid ca -20°C och kallare så försöker jag täcka ca 98% (har då bara ett litet hål öppet vid utetemp-givaren...). Att skärma av kylluften har jag självklart testat, mycket och under lång tid. Trots att jag alltså har fräscha termostater så skärmar jag av grillen vid sträng kyla. Det gör mycket stor skillnad! Den kommer mycket snabbare upp i driftstemp, värmen i kupén kommer mycket snabbare och det blir mycket varmare sas stadigvarande, den håller också mycket jämnare temp i utförsbackar, t ex vid 50-områden och om den står på tomgång. Jag vet dessutom att det inte alls är bra att intercoolern/insugsluften blir så extremt kall. Jag har flera gånger kört när det varit kallare än -30°C. Om jag minns rätt så är det kallaste hittills med E61:an -37°C. På bilar med M-front kommer nog minst 80% av kylluften in genom nedre öppningen. Att bara täcka njurarna vid sträng kyla gör vare sig till eller från. Jag tycker det är viktigt även att skärma av intercoolern vid sträng kyla. OBS: Att skärma av är mitt eget beslut som bygger på min erfarenhet. Verkstadspersonal m fl "experter" påstår dock ofta att man inte får skärma av och Vi Bilägare påstår ju att jag bara inbillar mig och sprider en skröna... Jag tar ju en risk med att täcka nästan helt för det skulle kunna bli varmgång, om man glömmer sig när det blir mycket varmare utetemp eller om man hänger på husvagnen och kör hårt. Men det finns ju larm som varnar vid hög temp. Som någorlunda erfaren/intresserad/uppmärksam känner jag på temperaturen i kupén, hör om kylarfläkten startar och känner på lukten etc, om den skulle gå varm. Det har hittills aldrig hänt. Jag skulle absolut önska mig kylargardin på moderna diesler (och på alla fordon...). År 2014 kanske det inte behövde vara en manuell "badkars-kedja" att dra i utan det kunde ju skötas med lite mera finess... |
|
|
Ulf Hur har du skärmat av grillen? Utifrån eller inifrån? Kanske man kunde prova att skära till ett liggunderlag eller motsv och dra fast med kattstrypare för att skärma av intercoolern till att börja med. //H |
|
|
Verkar som att vissa lyckats att eftermontera kylarjalusiet! Länk |
|
| Blueberry kolla bilskrotarna och köp ett komplett kitt så är problemet löst med jalusierna. du kan ju höra med dem om du får lämna tillbaka om det inte passar janne | |
|
Jag använder enklast möjlig metod; svart vävtape på utsidan! (typ silvertape men svart...) På tio meters håll ser det bara ut som jag har svarta ribbor i njurarna och nere i M-fronten syns det just inte alls. Från början hade jag tänkt vara ambitiös, klippa mallar och figursåga plastskivor, svarta med en matt lite mönstrad yta. De skulle behöva formas/böjas lite med varmluftpistol för att få perfekt passform. Då skulle det räcka att fästa dem på utsidan med ett litet buntband genom två små hål i skivan och runt två ribbor. Men, men.., mitt från början tillfälliga test med vävtape har visat sig fungera så pass bra så latheten tog överhanden så det verkar ha blivit min permanenta lösning... En fördel med denna lösning är att det är väldigt enkelt för mig att justera önskad öppning för ökad eller minskad kylning, beroende av utetemperaturen. Njurarna har jag permanent helt täckta under hela vintern. Då kan jag en gång skära kanterna snyggt med en vass modellkniv. Justerar insläpp för önskad mängd kylluft gör jag genom att ta bort, eller sätta dit, en bit tape nere i M-fronten. Riktiga skräddarsydda och snygga täckskivor får det väl bli när jag byter till en F11. Vid bilbyte brukar ju motivationen återigen vara på topp för lite småfix... |
|
|
Jag testade skärma av min E91 320D, först enbart njurarna. Men det var lika givande som att pissa och hålla för, så jag skar till ett cellplast/liggunderlag till intercoolerns luftintag och det blev en jäkla skillnad. Både på hur bra den håller tempen men självklart även på hur fort den blir varm. Sen tog jag och bytte huvudtermostaten då den som satt inte verkade reglera så bra.. 80-85 graders drifttemp men när den var skärmad så blev den lätt väldigt varm om man plågade den lite. Med ny huvudtermostat och helt tätt skärmad håller den 86-89 graders driftstemp, i princip oberoende av hur hårt den belastas, och tempen faller inte som en sten ifall man står stilla trots att den blåser värme i kupen. Helt skärmad och ca 0 grader ute så när man kör i stad så vill den på att börja gå upp lite i temp, men håller sig kring 95-96 grader. Så vid 0 eller plusgrader kanske det inte är optimalt med helt tätt skärmat men allt under -5 så kommer jag då i fortsättningen att ha helt skärmat Att det skulle vara skadligt för bilen att bli avskärmad faller ju på sin egen orimlighet, så vitt jag vet säljer man bilar även i länder som har mer extremt klimat än sverige.. Kan ju utan problem hitta ställen i europa där man kan gå från +30 och ner till -10 på 1500m höjd på bara några mils körning. Och att något skulle bli för varmt känns inte heller det rimligt då det även säljs bilar i länder som har 40-50 grader varmt och de fungerar där oxå. |
|
|
Ja har under 3 veckor analyserat kyltempen när ja åker , den har alltid legat på 70grader.. Så ja bytte egr-ventilen men utan resultat. Detta var för en vecka SEB. Ja kör väldigt mycket varje dag, minst 4 mil. När ja kör i tät trafik så kan tempen gå till 77grader. Men kör ja upp på e4an när bilen är kall så går den Max upp till 70 grader. Så ja beställde det andra termostater som sitter jobbigt till och får den nu i dagarna under kommande vecka. Idag när ja körde 3 mil t/r hem-city-hem utan att stänga av motorn mellan stoppen så låg den på Max 70 grader.. Senare ikväll kom ett breakthrough.. Tempen gick till 92-93 och låg mellan 87-92 hela tiden. Vad kan ha hänt ?? |
|
| PS. Glömde tillägga att bilen drar exakt 1l/mil. Bilen är en 530d-04 e61.. | |
| Skumt. Köpte du original termostater? Finns mycket pirat skit att få tag i. | |
| Ja, orginaltermostat, ca 500kr med ny o ring samt att ja va tvungen att fylla på lite kylarvätska (BMW orginal 128kr koncentrerad)då det rann ut ca 6dl när ja tog bort gamla termostatet. | |
| Har du bara bytt den ena termostaten då? Den som var lätt åtkomlig fram ovanpå toppen? Du har alltså inte bytt huvudtermostaten? Så fall är det inte så konstigt om den inte blir varm. | |
| Ser nu när jag läser dina tidigare inlägg att du även beställt den andra termostaten. Byt den så ska du se att den kommer upp i temp. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.