AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
38.273

Motortemperatur 530D 2006 ca 85 grader, räcker det

Sida 5 av 8
thekinglives
ulf 530: Verkar som mitt alias väcker anstöt då du verkar fått onda ögat till mig.
Om du tolkade mitt förra inlägg som om jag bjöd in dig till munhuggeri kring
trim mm så tolkade du mitt inlägg helt fel.
Jag förklarade tydligt tidigare att jag ej var intresserad av just det, det jag efterfrågade från dig var om du ville vara vänlig att dela med dig av dina kunskaper vad gällde temperatur på i synnerhet bmw:s sexcylindriga dieslar samt därtill relevanta ämnen såsom agr, turbos,termostater samtliga 3, tempgivare, kylare, tillsatsvärmare i alla dess former som berör trådens grundkärna.

Jag kan inte tvinga dig att dela med dig av din kunskap, men jag kan tycka att du kan skriva det rakt ut isåfall ?

Då du avslutar ditt senaste inlägg med en mening som antyder att optimera är samma som att förstöra bilen och ett frågetecken så ber jag dig förklara vad du menar med detta, om du sitter på någon information så vore även detta värdefullt att få ta del av, då vi inte ska fördärva denna tråd kan du kanske redogöra för det i en ny tråd?

Blå525:Tack för svaret...
Hur och när jobbar dieseltillsatsvärmaren? Kan det vara så att den höjer tempen något när du snålkör och motorn inte når avsedd temp?

Intressant det du skrev om jalusi, att det är standard på lci på 525d, undrar varför just denna modell fick det och inte storasyskonen?

Hur ser du på diagnosen om agr funkar....? har tillgång till BMW egna diagnos och skulle vilja ha mer koll på systemet därav min fråga.

tack på förhand.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Thekinglives. Du får gärna förklara för mig var den tredje termostaten sitter.
Svar:
"Hur och när jobbar dieseltillsatsvärmaren? Kan det vara så att den höjer tempen något när du snålkör och motorn inte når avsedd temp?"
- Ja. Den är hela tiden igång när tempen är för låg.
Under uppvärmingsfas efter kallstart håller den i till ca 70 grader, och vid sjunkande temp t.ex. på tomgång i kyla så aktiveras den om tempen sjunker under ca 70.

"Intressant det du skrev om jalusi, att det är standard på lci på 525d, undrar varför just denna modell fick det och inte storasyskonen?"
- Jaså? Har inte dom övriga det? Kanske 525an är optimerad för att vara BMW:s bränslesnåla 6-cyl modell? För den är förvånansvärt bränslesnål!

"Hur ser du på diagnosen om agr funkar....? har tillgång till BMW egna diagnos och skulle vilja ha mer koll på systemet därav min fråga."
- Jag ser bl.a. avgasåterföring i procent under körning och om och hur mycket AGRen är aktiverad. (Tastverhältnis AGR Endstufesteuerung)
Kollar mest bara för att ha koll på hur den stänger under regenereringsfaserna.

**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Jag har inget jalusi, vad jag har sett ialf, på min 525 lci. Kan det ha tillkommit efter hand då jag har en tidig årgång.

Henrik77: det sitter en termostat till automatlådans oljekylare, måste vara den "kungen" menar.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Förresten kan jag tillägga att min håller sig över 90grader för det mesta. Båda termostaterna bytta förra vintern, ingen dieselvärmare som hjälper till.
-Stefan
När det är runt -20 ute, vid snålkörning och med lite tomgång så lär du inte se några 90 grader på kylvätskan. ;)

thekinglives
Henrik 77: Det är den Stefan påpekar jag avsåg med tredje termo.

Blå 525: Vilken sorts diagnos körde du?
Är det möjligt med ditt instrument att "handköra" den vakumstyrda ventilen?

Bytte för ett par år sedan agrtermostaten och motortermostaten på min 535d lci eftersom jag tyckte den låg lågt i temp, läste även då på nätet att den skulle upp i närmare 90 grader för att vara ok. Min låg på mellan 78 och 89, mestadels i de lägre regionerna.
Efter bytet blev det inte varmare och värmen kom heller ej fortare.
Jag fick då för mig att det var fel på någon av de nya termostaterna, agr en var ju lätt att ta väck och provkoka, naturligtvis var det inget fel på den, inte på den gamla heller, så jag köpte en ny motortermostat och bytte den i tron om att det var garanterat fel på den då. Kokade den ny innan bytet denna gång och den skulle vara ok.
Efter bytet blev det återigen oförändrad temp.

Fortsatte då att luska i ämnet men utan större framgång BMW verkstäderna som jag var i kontakt med visste inte eller drog till med gissningar, för att få mig sluta jaga dem på svar så hänvisade de till teknikspecen i TIS vilken de snällt lånade ut på CD skiva.
Jag orkade just då inte grotta ned mig i detta, utan det var först som jag skrev i några inlägg ovanför när jag började intressera mig för att "chippa" bilen jag började läsa in mig på detta som stod i TIS.
Dock verkar det som jag inte förstått innebörden av vad jag läst,För det är väl föga troligt att en 535d skulle avvika från sina mindre syskon?

Jag har dock ingen dieselvärmare som skjuter till värme, och till skillnad till vad man kan läsa sig till här på AP så verkar min sakna tillsatsvärmare modell elektrisk vilket enligt detta forum skulle vara standard på bilar utan dieselvärmare.
Jag har som sagt tidigare inte något jalusi.

Jag hade ju lagt ned mitt sökande efter fel i systemet då jag tyckte jag hittat i TIS att detta skulle vara normalt, men nu efter att blivit avhyvlad här ska erkännas att jag börjat spekulera i tänkbara fel.
Några förslag?

Kan det vara så enkelt att tempgivaren är paj, inte helt ovanligt att PT100givare havererar, men min erfarenhet är då att de slutar att mäta helt.....

Ok det vart lång text detta, får räcka för ikväll
Jag kör med BMWhat. Jag kan läsa av värden men tyvärr inte tvångsstyra funktioner manuellt.
En 535d skiljer sig inte något i temperaturspecifikationer mot syskonen, börjar tempen mestadels krypa ner mot 78-80 är det definitivt något fel.
Har du nya termostater men ingen förbättring skulle jag börja snegla på termostaten till låd-lylaren som orsak. Det KAN eventuellt vara tempgivaren också, att den fungerar men ger felaktigt värde är ingen omöjlighet..
Att du inte har någon dieselvärmare ska inte göra någon skillnad alls på vad motorn uppnår för slutlig driftstemp, då värmaren hur som helst bara går till runt 70 grader. Det tar bara längre tid för dig att uppnå full temp i kyla.

Problematiken med BMWs termostater är ofta diskuterat på Tyska forum där många har samma problem.
Under 75 grader kan inte den aktiva regenereringen av filtret sätta igång, och runt 80 grader så får även den passiva regereringen svårare att bränna ur filtret, så en bra driftstemp är viktig.

Runt 80-83 grader så växlar motorstyrningen även till en annan bränslemappning vid normal körning, ligger man under den tempen så får motorn en fetare blandning. Har man ett känsligt öra så kan man höra att spridar och förbränningsljudet förändras en aning vid den temperaturen.

Jag hade precis samma temperaturproblem, men när jag bytte motor och AGR-termostat blev det bättre. (ta i trä)... Nu har jag stabilt över 90 vid landsvägskörning, men vid snål gubbkörning så kan den krypa ner nästan 10 grader.

Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Kan nämna att när jag bytte termostater på min 525d lci så köpte jag först pirat motortermostat i tron att den var identisk med original. Det var den inte och den var tillochmed defekt. Vi första provkörningen fungerade det bra, men nästa gång stod den vidöppen hela tiden. Jag fick köpa en ny original och sedan dess myser den runt med 88-92 grader C.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
"theking"; jag har ju redan delat med mig av mina erfarenheter och min kunskap, i denna tråden och i andra trådar, den som söker skall finna...
Ditt svar blev då "skitsnack"...
Jag delar med mig av mina erfarenheter och jag står för vad jag har sagt. Men jag tvingar ingen att tycka lika som jag och jag undviker påstå inte att den som har en annan uppfattning snackar skit.
Jag är rätt säker på att jag redan har besvarat alla dina frågor. Det känns nog som det mesta jag kan dela med mig bara blir en upprepning och det är ju rätt svårt att i en sådan här tråd delge mer än 30 års samlad erfarenhet...

Jag tycker att BMW:s utvecklingsavdelning gör ett gott jobb. Inte 100% och alls inte perfekt, men jag inbillar mig inte att jag själv eller någon annan liten firma som sysslar med chiptrimning skulle göra det bättre. Jag har som sagt egna erfarenheter från fordonsutveckling och på denna grundar jag min uppfattning.
Men självklart måste jag som bilägare ta ett eget ansvar för att min gamla bil fungerar på samma sätt som den ursprungligen var tänkt att fungera, alltså att motverka följderna av förslitning och försämring. (Det gör jag inte genom chiptrimning/"optimering".)
Det finns hundra tusen (eller så...) aspekter att ta hänsyn till vid utveckling.
Självklart kan någon som koncentrerar sig enbart på en enda aspekt (t ex effektökning) spöa BMW:s tekniker på just den detaljen, men vad får det då för konsekvenser för alla andra tusentals aspekter?
T ex så kan man i detta forum och i många andra forum läsa sida upp och sida ned om olika problem som följd av s k "optimering".
Bl a därav mitt aktiva val.
(De som säljer chiptrimning/"optimering" har självklart en annan uppfattning. Förvånad någon?)

Min bil ligger på ca 90°, eller nära, även vid utetemp -20° och vid lågbelastad körning, men det beror på att jag väljer att skärma av kylluften (och att jag har friska termostater).
Jag strävar efter att alltid har rätt drifttemperatur, oavsett yttre omständigheter.
Jag har (tyvärr...) ingen dieselvärmare men de elektriska doppvärmarna fungerar (dock skulle jag önska högre effekt från dessa).
Men dieselvärmare, eller annan tillsatsvärme, kan inte ersätta friska termostater!

PS: Ditt alias väcker ingen anstöt, jag fattar det där med Elvis. Det var ditt tidigare ordval och din attityd som s a s satte nivån.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Den här elektriska värmen, var sitter den? Jag har försökt leta upp dessa på både sprängskisser och på bilen utan lycka. Har förstått att det finns elekriska element som värmer kupéluften men i motorn har jag faktiskt aldrig sett.
He
437
Henrik 77
Wheelie82. Det har jag också försökt få reda på. Se den andra tråden. Många säger att det finns men ingen kan bevisa det.
17
45
170KJ
535d -08
thekinglives:

Hissa bilen, ta bort skyddet under motorn, sätt en klämma på den lilla slangen som går från kylets högra sida till värmeväxlaren till automatlådan så vattenflödet stoppas. Sätt tillbaka skyddet och kör en testrunda. Får du upp den i 90-93 grader men klämd slang sitter felet i värmeväxlaren. Den innehåller en tredje termostat. Är denna paj "kortsluts" en slinga som då strömmar kontinuerligt genom kylet.
Värmeväxlaren kostar ca 2200kr på BMW.

Hoppas detta löser dina problem.
Th
26
Thelemorf
328i Touring -96
-27 idag, upp till 67-68 grader gick det hyfsat fort, sen gick det tungt trots att kupen var förvärmd med kupevärmare och fläkten på 2 pluppar samt värmen på 20 grader. Foten på bromsen och fuyllgas på femman en stund så gick den upp till 85 grader och sen pendlade den mellan 75 och 80 grader vid 100km/h beroende på vad hur fort jag tillät kupefläkten att snurra.
När jag kom in i stan sjönk den till 65-68 grader trots rätt hårdgasande mellan korsningarna för att hålla uppe tempen.

Måste få bytt termostatjäkeln...
He
437
Henrik 77
Jag har varit i Sälen i veckan. Har nya termostater. När vi körde dit var det minus 15 till -17 ungefär. Lugnt sansat tempo i 80-90 km/h. Den sjönk ner mot 80 grader i nerförsbacke men gick fort upp till 88-90 så fort det blev lite motstånd. Ena dagen var det 22 till 25 minus på mätaren. Då höll den sig kring 80-82 grader. Men då gick kupefläkten väldigt högt för att försöka få upp tempen i kupén. Så visst hjälper det med nya termostater.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Henrik77 m fl; vid sträng kyla, testa gärna det jag skrev tidigare, kanske gäller samma även för din bil..?

"För att få riktigt bra värme i kupén, och is/imfria rutor, så måste jag på min bil gå ur autoläget på klimatanläggningen och gå in i i-driven och göra manuella inställningar, t ex ställa in värmen mot föraren på max = alla röda streck.
Samt även ändra luftfördelningen (som är helt bortåt väggarna i auto-läget!!!).
På min bil gör det mycket stor skillnad!
(Varje gång någon annan har kört och använt auto-läget så måste jag återigen gå in och ändra manuellt...)."

Särskilt att manuellt ändra värmen mot föraren till samtliga röda streck ger en klar och mycket tydlig skillnad skillnad i kupén, alltså inte bara mot föraren utan för temperaturen i hela kupén.

Jag tycker att autoläget fungerar skit när den automatiskt höjer fläkthastigheten. Då blåser det "orkan" och jag tycker det både är obehagligt och att luften då blir mycket kallare.
Jag kör manuellt nästan alltid på två markeringar på fläkthastigheten. Vid extrem kyla, eller med många personer i kupén, så kör jag kanske på tre eller någon kort stund på fyra markeringar.

Alltså, på min bil tycker jag att autoläget fungerar riktigt dåligt.
Jag har dock läst att andra håller inte med mig och att de upplever att autoläget fungerar helt ok.
Jag tror i så fall förklaringen ligger i att det kan skilja i programmering, utförande eller liknande mellan olika modeller och/eller olika årsmodeller.
Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Jag använder inte heller autoläget på AC:en dock har jag motsatt problem.
"Mitt" autoläge blåser fullt vrål på framrutan fastän det inte finns tillstymmelse till imbildning ,så för att få värme till fötterna och kroppen så får jag gå till de manuella inställningarna.
Sedan kör jag även fläkten på max tre "pluttar" då jag annars känner att den stackars motorn inte får behålla någon värme.
Bytte bägge termostaterna för någon månad sedan då bilen vägrade att gå över 82° vid 7° utetemp. Nu ligger den stadigt på runt 90° efter ca 10 km motorvägskörning.
Den går snabbt upp till ca 80° sedan de sista tio går betydligt segare.
Verkar som att bilar med m-sport front oturligt nog saknar "spjällen" för kylaren vilket jag tror är riktigt synd...:(

He
437
Henrik 77
Jag upplevde inga problem med att köra i auto läge. Värmen till mitt utsläppen har jag ett steg varmare än mitten läget. Intensiteten har jag inställt på mittenläge. Ger hyfsat hög fläkthastighet. Den låg på 1-2 innan mitten nästan under hela resan. Har jag intensiteten ställd på lägsta tycker jag fläkten går för sakta och är man då många i bilen och det är kallt är det större risk att det immar på bakrutorna.
Bl
47
Blueberry
525d Touring -08
Mini Cooper S -05
316i-89 (Såld)
Hmm
-6° i morse, motorvärmaren (Calix slangvärmare utan pump) inkopplad ca en timme.
15° kyltemp innan start, hann upp i 86° innan framme på jobbet (tog ca 15 min). Skulle nog köpt en värmare med pump....

Intressant är att bilen igår (ca -3° utomhustemp) höll 23° kylvattentemp efter ha stått på parkeringen i 8 timmar.

Är det någon här som maskerat kylaren på en E60 m-front?
Tror att det varit mumma för att snabbt komma upp i temp, idealt hade väl vart att ha jalusierna som LCI utan m-paket verkar ha.

ja
176
janne dubbel
530d -08 735 ial -01 ford 32a roadster
Min 530d -08 har jalusi som var stängt nu -6. jag tycker värmen kommer hyfsat fort janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.