|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Så enligt "thekinglives" fungerade min bil utmärkt med gamla slitna termostater, det var helt i sin ordning att jag och mina passagerare fick frysa när det inte gick att få upp värmen i kupén och den förhöjda bränsleförbrukningen var bara ett sundhetstecken...(?). Sedan jag bytte båda termostaterna (original) så kommer värmen så extremt mycket snabbare, driftstempen brukar hålla sig över 90°, jag har god värme i kupén även vid -30° utetemp, rutorna är numera is-/immfria även vid sträng kyla, bränsleförbrukningen har tydligt gått ned. Men det är ju ett jättetråkigt besked (från han som inbillar sig att han är en levande kung) att det efter termostatbytet numera är fel på min bil :-( PS: Som någon annan skrev så är även jag helt övertygad att många har fått byta partikelfilter i onödan pga av slitna termostater (och även problem med frusna vevhusventilationer, mm, mm...) (Någon annan som har en E34 med en ägare?) |
|
|
Nu är båda termostaterna bytta. Bytte egr termostaten för någon vecka sedan. då gick tempen upp lite bättre men hade svårt att komma till 90. så nu har jag bytt den vanliga också. nu kom den upp till 65 på någon km sen efter kanske 7 km var den uppe i 90 och var även upp i 96 grader om man låg på lite. Så nu vet ni som varit osäkra på om ni ska byta eller ej. var ca -4 grader ute bör tilläggas. kylvätskan var ca 15 grader varm när ja starta bilen. |
|
|
Bra bosson, tack för återrapportering! Då fungerar nu även din bil som den ska. Med fräscha termostater fungerar bilen som den ska, så som det från början var tänkt från BMW. Man får alldeles utmärkt komfort och värme i kupén, slitaget på motor mm minskar, bränsleförbrukningen minskar, livslängden på partikelfiltret förlängs, mm, mm... De som motargumenterar har inte begripit detta och har nog inte fattat någonting! |
|
| Även jag fick ju upp tempen med nya termostater. Från ca 80-82 grader till ca 90-92 grader. | |
| Ja som sagt, att byta termostater torde nog vara en av de bästa investeringarna man överhuvudtaget kan göra! | |
thekinglives |
ulf530:Tråkig attityd då jag försökte hjälpa till. Du kan förbli autopowers termostatkung, jag känner mig trygg med att jag vet hur systemet är byggt och tänkt att fungera,Behöver inte munhuggas här om vad som är innebörden av vad jag skrivit eller inte,allt går att misstolka och vrida. Grunden till det jag skrev är i korthet detta sedan är inga specifika temperaturer skrivet i sten. Enligt DIS är en av agr systemets göromål att sänka tempen på turbo eller turbos. Vilket i sin tur kan ge lite suspekta drifttemperaturer(hade man haft tempmätare hade den nog svajat en del. Nog om detta....Du Ulf kan väl förklara så slipper jag;) Ps:Thekinglives är en hyllning till en stor artist och menar att hans musik lever även om the king himself är död. |
|
Jag tycker det räcker med att förklara att fräscha och väl fungerande termostater är bättre än gamla slitna. Rätt drifttemperatur så snabbt som möjligt och väl fungerande termostater är mycket viktigt ur många aspekter. Man får tyvärr räkna med att termostaterna kan börja bli slitna rätt så tidigt. "theking"; Jag kan inte hålla med om att du visade god vilja och att du bara ville hjälpa till när du argumenterade mot detta faktum. Det finns en gammal god tumregel; termostaterna håller bra skick ungefär lika länga som vinterdäcken. Alltså; om du t ex kör tre vintrar på dina vinterdäck så kan du byta termostat (er) ungefär lika ofta. Häromdagen körde jag ca 20 mil, i huvudsak lugn landsvägskörning i 90 - 110 km/h, med temperaturen "framknappad" i instrumentet. Utetempen pendlade mellan omkring 0 och -5°C. Från kallstart dröjde det ungefär 20 km/18 minuter innan motortempen nådde 90°. Under färden låg motortempen i huvudsak omkring 92°, men den pendlade lite mellan omkring 91 och 96°C vid uppför/utför, i 70-områden och när utetempen ändrade sig. Mina ganska nya original termostater fungerar alltså fortfarande bra efter drygt ett år. Tilläggas kan att jag personligen som vanligt kommer skärma av grill/intercooler/kylare vid sträng kyla. Vid ca -10°C och kallare täcker jag ca 85%. Vid ca -20°C och kallare så försöker jag täcka ca 98% (har då bara ett litet hål öppet vid utetemp-givaren...). PS: Någon här som vet vid vilken temperatur-gräns den varnar för hög temp? Jag har i vart fall sett 98° utan att den har varnat... |
|
| Ulf. Min har varit uppe på 100 när jag dragit husvagn. Den larmade inte då. Jag har också funderat på att täcka för luft intagen i grillen. Hjälper det? Jag läste någon artikel från vi bilägare där en snubbe påstod att det var en skröna och något man använde sig av förr i tiden. Han menade att det absolut inte skulle hjälpa. Jag tror själv på att det borde hjälpa. Så det hade varit skönt och få det bekräftat av dom som testat. | |
|
Jag har självklart testat detta med att skärma av kylluften, mycket och under lång tid. Men oavsett om man skärmar av grillen så måste man ha friska termostater! Trots att jag alltså har fräscha termostater så skärmar jag av grillen vid sträng kyla. Det gör mycket stor skillnad! Den kommer mycket snabbare upp i driftstemp, värmen i kupén kommer mycket snabbare och det blir mycket varmare sas stadigvarande, den håller också mycket jämnare motortemp i utförsbackar, t ex vid 50-områden och om den står på tomgång. Jag vet dessutom att det inte alls är bra att intercoolern/insugsluften blir så extremt kall. Jag har flera gånger kört när det varit kallare än -30°C. Om jag minns rätt så är det kallaste hittills med E61:an -36°C men med E34:an har jag kört i -47, då vill jag lova att det råder rätt så speciella förhållanden... men den fungerade alldeles utmärkt! Vid så låga temperaturer, -20 och kallare, måste man ha bra termostater OCH skärma av grillen om man vill ha bra värme och att allt ska fungera. Hoppas att jag slipper köra dieseln i -47, för då vete tusan om den fungerar..? Jag skulle absolut önska mig kylargardin på moderna diesler (och på alla fordon...). År 2013 kanske det inte behövde vara en manuell "badkars-kedja" att dra i utan det kunde ju skötas med lite mera finess... |
|
| Kylargardin har jag ju redan på min 525d lci. Original. Men om den funkar vetitusan, är alltid stängt bakom njurarna. | |
|
Nja, de där original spjällen bakom njurarna fungerar nog inte som kylargardin. De är avsedda för att (teoretiskt...) förbättra aerodynamiken (...!) och sänka bränsleförbrukningen. Bara teorier enligt mig, särskilt eftersom väldigt få bilar under sin livstid kommer upp i särskilt mycket högre genomsnittshastighet än 65 km/h... På min bil med M-front kommer nog minst 80% av kylluften in genom nedre öppningen i spoiler/stötfångaren. Jag har testat att bara täcka njurarna vid sträng kyla men det gör vare sig till eller från. Jag måste skärma av den nedre/stora öppningen i M-fronten om det ska göra någon skillnad. Detta gör jag alltså även för att jag tycker det är viktigt att skärma av intercoolern vid sträng kyla. OBS: Att skärma av är mitt eget personliga beslut. Det är min egen personliga uppfattning som bygger på min erfarenhet. Verkstadspersonal m fl "experter" påstår dock ofta att man inte får skärma av och Vi Bilägare påstår ju att jag bara inbillar mig och sprider en skröna... Om man som jag täcker ca 98% av front/grill så tar man ju en risk för att det skulle kunna bli varmgång, om man glömmer sig när det plötsligt blir mycket varmare utetemp eller om man hänger på husvagnen och kör hårt. Men jag känner mig helt lugn eftersom det finns larm som varnar vid hög temp. Jag som är någorlunda erfaren/intresserad/uppmärksam känner ju också på temperaturen i kupén, hör om kylarfläkten startar och känner på lukten etc, om den skulle gå varm. Det har hittills aldrig hänt. |
|
| Nu bor jag visserligen i Skåne. Så här blir som kallast ca -10. Men min tanke var vid lite kortkörningar så hade den blivit snabbare varm. Det tar rätt lång tid dom sista graderna. Säg från 70-90 grader tycker jag tar lite tid. Ska till Sälen i januari och då är det ofta ganska långsam körning. Brukar ligga länge i 80-90. Och då finns kanske risken att motorn svalnar lite om det är riktigt kallt. Risken är kanske visserligen mindre när motorn varit igång i flera timmar så allt är genomvarmt. Ska definitivt ha koll på motortempen. | |
|
Henrik77; då har ju du en stor del av vintern ungefär samma temperatur som jag hade vid mitt senaste "test" ovan, allltså omkring 0 till -5°. Med friska termostater så får du då upp tempen snabbt och den kommer hålla en (i stort sett) jämn temperatur utan att du behöver skärma av. Vid kortkörning i sådana temperaturer så är friska termostater mycket viktigare och nyttigare än att du skärmar av. Se mitt "test" ovan. Min gick då aldrig ner under 91°, trots att jag släppte gasen vid hastighetsbegränsningar och trots att jag hade ganska långa utförslöpor med i stort sett ingen gas. Men eftersom du har märkt av att det tar lång tid att komma upp till 90° och att den svalnar lite när du kör lågbelastad så är jag rätt övertygad om att din bil (även du själv och din familj!) skulle må bra av att byta termostaterna. Testa ska du få se, jag skulle nästan kunna lova att du blir positivt överraskad över den stora skillnaden. Tänk också på risken att partikelfiltret blir igensatt på mycket kortare tid om du har dåliga termostater i kombination med mycket kortkörning. Men som sagt, om det kryper under -10 så tycker jag personligen att det även är en god idé att skärma av. |
|
| Ulf. Jag har inga problem att hålla 90-92 grader. Jag har bytt termostater för ca 2 månader sen då jag upptäckte att den bara kom upp i ca 80-82 grader. Så tempen är stabil än så länge. Som kallast har det visserligen bara varit några minus grader. Det är den första diesel bil jag har och givetvis tar det längre tid att bli varm än en bensinare. | |
|
Ok då förstår jag. Då ska du få se att du har utmärkt och jämn värme i vinter! PS: För att få riktigt bra värme i kupén, och is/imfria rutor, så måste jag på min bil gå ur autoläget på klimatanläggningen och gå in i i-driven och göra manuella inställningar, t ex ställa in värmen mot föraren på max = alla röda streck. Samt även ändra luftfördelningen (som är helt bortåt väggarna i auto-läget). På min bil gör det mycket stor skillnad! (Varje gång någon annan har kört och använt auto-läget så måste jag återigen gå in och ändra manuellt...). PPS: Samma på sommaren; om jag ska få bästa kyla så måste jag göra manuella inställningar, t ex sätta alla streck på blått! (Jag har läst att flera har klagat på låg kapacitet på kylanläggningen, någon har försökt med att fylla köldmedel, etc. Kanske skulle även deras problem vore lösta om de gjorde manuella inställningar..?) |
|
| Jag kör min i mitten läget. Köpte bilen i våras så jag har än så länge inte haft den en vinter. Men jag körde till Italien i somras. Som varmast hade jag 38 grader och det var inga problem att hålla svalt i bilen. Jag har satt "intensiteten" i mellan läge. För när jag köpte bilen trodde jag att något var skumt få det var liksom "segt" att uppnå önskad temperatur. Men då var den inställd på lägsta läget. Sen dess har jag haft intensiteten på mellersta. Det ger normalt lite högre fläkthastighet. | |
|
Jag testade skärma min, den går dock sällan över 85grader, 87 är det högsta jag sett (+5 ute) och fullgas ett bra tag och märkte ingen skillnad när mot oskärmad. Dock börjar nog mina termostater öppna för tidigt. Måste ta och beställa hem och byta dem.. Även om det är kring nollan så är det inte säkert att den hinner upp i 85ºC (normal maxtemp för min bil) på de 3.5milen till/från jobbet.. |
|
thekinglives |
Ulf530: Jag har inte, i alla fall inte avsiktligt argumenterat för att man ska ha gamla trasiga termostater. Vill inte ha någon tävlan om vem som vet hur det minsann ligger till med termostater mm. Jag har av nyfikenhet läst det mesta som relaterar till områdena turbo intercoler kylning, agr...dpf... Den primära anledningen till att jag grottat ned mig i detta träsk har i grunden varit att jag avsett att göra en såkallad "optimering" med bla DPF delete. Temperaturreglering vad det gäller motor, växellåda och turbos har en naturlig central roll. Om du har tid och lust får du gärna redogöra i ämnet då fakta verkar gått mig helt förbi? Tackar på förhand. Nu när jag förhoppningsvis funnit mitt unikum vad gäller denna biten(ulf 530) så vill jag även ta tillfället i akt och fråga er andra, och då speciellt ni som fått era "tempmätare" att visa konstant över 90 grader. Vilken av dieselmotorerna har ni? 25 30 eller 35? Har ni tillsatsvärmare diesel? Har ni elvärmaren 12voltvarianten som skjuter till värme när inte motorvärmen räcker till? Har ni automat eller manuell? Jalusi i fronten? "trimbox" chiptrim" eller annan ecomapp eller liknande? Är det bara via hidden menu som ni kollat tempen? eller har ni kollat med termometer eller diagnos? Hur långt har era bilar gått? Agr ?? kondition? status? |
|
Jag säger nej tack "theking", jag har ingen lust att munhuggas med dig. Om du läser trådstartaren och majoriteten av inläggen så är det tydligt vilket problem tråden handlar om; alltför låg drifttemperatur och/eller att det tar alltför lång tid att nå upp till normal drifttemperatur. Om du läser ditt eget inlägg, där jag anser att du försöker idiotförklara oss alla som önskar uppnå den av BMW avsedda normala drifttemperaturen, så förstår du kanske mitt svar till dig (?). Nu förklarar du ditt inlägg med att du i denna tråden har valt att ta upp trimning/effektökning (s k "optimering") och att du avser att demontera partikelfiltret. Gott så (för dig...), men jag förstår inte riktigt hur du förknippar detta med denna tråden som gäller problemet med att uppnå normal drifttemperatur? Jag kan i o f s tycka att även ditt ämne kan vara intressant men att du då valt fel tråd. Även jag har väl ett visst intresse för ditt ämne, bl a eftersom jag sysslat med detta på många olika sätt, bl a deltagit i utveckling och tävling med turbobilar i mer än 30 år. Ibland i rätt så avancerade bilar och på en hyggligt hög internationell nivå. Förutom mina praktiska erfarenheter så har jag liksom du läst och förkovrat mig en del i ämnet under dessa mer än 30 år. Som du mycket riktigt påpekar så är problemet med tillräcklig kylning en mycket viktig del i detta. Men som sagt, jag tycker inte det ämnet hör hemma i denna tråden. F ö så har jag för min egen personliga del gjort ett aktivt val när jag medvetet har valt att inte "optimera" (eller förstöra?) min BMW. |
|
|
Svar till "thekinglives": "speciellt ni som fått era "tempmätare" att visa konstant över 90 grader" Som jag skrev tidigare i tråden, efter byte av båda termostaterna visar min stabilt 90 grader vid snabbare landsvägskörning ända ner till -20. Vid snålkörning när det är kallt sjunker den. Men under 80 ska den inte under några omständigheter sjunka under körning, då är termostaterna dåliga, och partikelfiltret tar skada i längden. 75 grader är tröskelvärdet för aktiv regenerering. "Vilken av dieselmotorerna har ni? 25 30 eller 35?" -525d "Har ni tillsatsvärmare diesel?" - Ja "Har ni elvärmaren 12voltvarianten som skjuter till värme när inte motorvärmen räcker till?" - Nej, denna uppgift sköts av dieselvärmaren som aktiveras vid ca 68-72 graders kyltemp. "Har ni automat eller manuell?" - Automat "Jalusi i fronten?" - Ja, standard på LCi ""trimbox" chiptrim" eller annan ecomapp eller liknande?" - Tack och lov nej. "Är det bara via hidden menu som ni kollat tempen? eller har ni kollat med termometer eller diagnos?" - Kollat både med "hidden menu" och BMW-specifik diagnos. Separat och parallellt. "Hur långt har era bilar gått?" - 25 t mil "Agr ?? kondition? status?" - Fullt fungerande, övervakas löpande med diagnos. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.