|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
|
Hej.vad kostar det på Bmw. (ej ARG termostatbytet) Jag måste själv byta huvudtermostaten. /jimjam |
|
|
Har gjort följande fältstudie på min 520d: Normal körning landsväg/stadskörning i lagom tempo -> 84-86 grader Landsvägskörning i ca 160-180 km/h -> 88-92 grader Med husvagn och i "belastat" läge -> 96-99 grader När man sedan släpper gasen, dvs kör i "obelastat" läge eller står på tomgång sjunker tempen ner till ca 80-81 grader... Noterade vidare att antalet sträck som visas på varvräknare inte ändrades ens när den var uppe i 99 grader. Min når ca 8 sträck(alla) redan vid 70-75 grader. Verkar detta rimligt eller bör även jag ge mig på att byta termostaterna? Mvh / |
|
|
Du bör byta. Nog ska den upp över 86C vid normal körning. Har du en lci har du inga sträck som ska ändras vid varvräknaren |
|
|
Är en pre-lci så jag har sträck som rör sig... |
|
|
Jag har också kollat min motor temp i morse när jag körde till jobb. Den kom upp som mest i 77 grader. Då hade jag kört ca 1 mil. Det var ca 18 grader varmt ute. När jag stannade på jobb öppnade jag motorhuven och kände då att övre kylarslang var rejält varm ändå. Det måste ju också betyda att min termostat öppnar för tidigt? Ska göra ett längre test efter jobb. Tyckte ändå att jag körde ganska länge. Kommer den inte upp i ens 80 grader nu när det är sommar så måste den ju vara dålig. Jag läste någonstans här om att det finns elpatroner i motorn. Kan någon bekräfta det? |
|
|
Hade ungefär samma temp som dig Henrik 77, bytte båda termostaterna o har nu en konstant temp på mellan 92 o 96 grader. Tempen kommer snabbare, märkte även att bränsle förbrukningen gick ner något. När jag kokade mina gamla termostater märkte jag att de läckte igenom lite vatten så de va aldrig helt stängda. |
|
|
Ok. Bilen är 4 år gammal nu. Trodde visserligen dom skulle hålla längre. Men som sagt när man kände på övre kylar slangen så var den fullt varm vilket jag tycker indikerar på öppen termostat trots 75 grader enligt displayen. Ska testa köra lite längre runda i eftermiddag och se om den överhuvudtaget vill komma upp. Gör den inte det nu mitt i sommaren så lär den ju inte göra det på vintern när man dels använder värmen i kupen. Såg att båda kostade 970 kronor på autoexperten. Dem är kanske inte dyrare på BMW. |
|
|
Varför är öppningstemp 70 grader på EGR termostaten? Hos Autoexperten anger man denna temp... Blir nog till att beställa termostater hos BMW. Mvh / |
|
|
hej köp original termostat jag köpte pirat och det var en annan konstruktion på den och funkar dåligt så jag fick köpa en original termostat och byta igen har en 535d så det var inte kul att byta flera gånger mvh |
|
|
Nu har jag kört en längre runda. Den gick upp till 84-86 grader. Då var det 27 grader ute. Den vägrade gå över det. Men även vid längre tomgångskörning så låg den kvar där. Väntar nog ett tag och kollar när det blir lite kallare. |
|
| Hur lång tid ska det ta innan den når ca 85-90 grader? bytte nyss Agr termostaten för jag tyckte den inte fick nån temp och nu är det bättre. Men med Kliman på 20 grader auto och ca -6 grader ute så tar det ca 2 mils körning innan tempen når 85 grader och då är det landsväg 90 70 och 50 | |
|
Vid -6 grader ute är 2 mils körning innan 85 grader helt normalt. Den ska rätt "kvickt" nå 80 grader kylvätsketemp (75 är undre tempgräns för DPF-regenerering), men efter det kan det gå lite segare, allt efter hur du kör. Mina båda termostater är nya, och ska jag komma upp i 90 -93 grader när det är kallt ute så får jag inte snålköra. Är det t.ex. -15 får jag vara nöjd med 85-88 grader vid "ekonomisk" körning i 100 km/h. Om jag en kall vinterdag börjar snålglida i 70 eller stå på tomgång så kan mycket väl tempen sjunka ner mot 75-77 grader igen tills jag börjar gasa igen. |
|
| Okej vet inte hur kvick min är men 50-60 grader efter kanske 5 km sen efter 1 mil kanske 70 sen från 70 upp till 85 tar 1 mil. då brukar den oftast inte vara -6 när ja startar bilen utan kylvätskan är runt 10 grader eftersom man använt bilen ca 8 h innan. | |
thekinglives |
Anledningen till att BMW plockade bort tempmätarna var inte att de var för dyra, inte heller att de var för fula. Orsaken var precis detta som diskuteras i denna tråd, ursäkta språket, men skitsnack är rätt ord;) Vid normalkörning på landsväg 70-90km/h lite ekodriving är en temp på allt över 75 grader högst normalt. För att nå 88 som termostaten är specad till får du gasa en hel del. AGR termostaten är orsaken till dessa bryderier, till er som skriver att era bilar ligger konstant på 88-96 grader är frågan om era agr "system" funkar? eller är det så enkelt att ni har "chipat" bilarna, då brukar Chiparna ta bort funktionen. Tyvärr är dessa agr anordningar inte bara av ondo, en del är att den sänker tempen på turbon med upp till 100grader(värmeväxlare). Med andra ord ni som ligger på dessa höga temperaturer utan tillsatsvärmare mm...NÅGOT Är FEL!!! Misstolka nu inte detta genom att fokusera på specade öppningsgrader för termostater utan se helheten med hur systemet fungerar, det är betydligt mer komplext än någonsin innan. Och anledningen till att ni inte har tempmätare är att en sådan säger er inte alls om allt står rätt till, däremot kommer många bilkunninga ringa/besöka verkstäderna och undra en massa om termostaterna. |
|
Allt är väl fungerande på min bil, med nybytta termostater, över 90 når den ibland, men i princip bara när den regenererar. 85-88 grader når den som jag skrev under vanlig "icke-eco"-körning. Ligger den för någon på 95 grader hela tiden är det mycket riktigt något som inte stämmer. Men under 75 grader ska den inte under några omständigheter inte ligga, oavsett om man är världsmästare i eco-driving. Då är... NÅGOT FEL, och reningen av filtret kan ta stryk. Så att tempmätaren togs bort under en period är ren idioti, jag undrar hur många partikelfilter som tagit stryk i onödan för att föraren inte visste ett bilen gick kall. |
|
|
thekinglives: Host host, så BMW plockade bort tempmätaren för att det var en massa "skitsnack" , det lät ju seriöst från Bmw sida. Har du någon källa på det? Varför ska man "gasa" för att nå över 88 grader? Gasar man på ordentligt så kommer väl motorn fortare upp i temperatur (90) än om man kör lugnare, men väl uppe i temp ska motorn hålla temperaturen som det är stämplat på termostaten, med lite + och - (om det inte är väldigt kallt ute eller fel på termostaten). Temperaturen på motorn är det som visas i dispalyen i bilen och inte EGR temp, eller? |
|
|
Svane, det kan även hända att den sjunker ner lite under 80 vid mycket lugn körning om det är kallare ute, typ 70 km/h just över tomgångsvarv. Men gasar man lite mer och vid landsvägskörning så ska den hålla temperaturen. VAG började i slutet av 90-talet med en annan lösning på det hela, de "kalibrerade" om tempmätaren så den stod rakt upp, oavsett om tempen tillfälligt svankade ner 10 grader. Det eliminerade många oroliga klagomål från kunder enligt teknikerna. Men att helt plocka bort en tempmätare är inte så smart. |
|
|
Men idag har dom väl tempmätaren för oljan och inte kylvätskan? Klart som fan att där inte är något fel på bilen bara för att motorn håller 90-92 grader. Snarare tvärtom. Jag bytte mina termostater för ca 2 månader sen. Senast idag hade jag temp menyn framme under en ca 1.5 timmars biltur. Den låg hela tiden mellan 90-93 grader. Ca 4-5 grader ute. Även vid en längre tomgångskörning på ca 10 min låg den kvar på 90 grader. Med dom gamla termostaterna pendla den kraftigt i temp. |
|
|
- Mrhenke, vänta tills det blir -20.. ;) |
|
| Blå525. Jo givetvis då kan jag tänka mig att den har svårt att orka hålla tempen. Men enligt thekinglives så verkar han ju mena att det är något allvarligt fel om motorn håller 90 grader. Givetvis har dieslarna svårt att hålla uppe tempen vid sträng kyla men jag tycker ändå BMW klarar det hyfsat om man jämför andra bilar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.