|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
|
Inga felkoder = inga fel. Det är BMW-verkstadens verklighet. Datorn ljuger inte... Vart tog vanlig, allmän bil- och mek-kunskap vägen? Sorgligt... Jag hade och lite trubbel nu senast att övertyga en ÅF att den beggade 530xd jag väntar på går för kallt. Datorn sa ju inget, och förresten, hur sjutton kunde jag veta tempen?? Jag förklarade att man för några hundra får en OBDII-läsare till Sun Android... Ahaaaaa...sa de då. De gav sig till slut efter att ha provkört bilen och jämfört med två andra bilar i hallen. Så stå på dig!!!!! /Stefan |
|
|
Stefan, vilken temp hade du på bilen? |
|
|
@Garpen: Den toppade på 75°C i stadstrafik med c:a -3°C ute. Tempen sjönk sedan på landsväg. Jag fick den aldrig över 75°C. BMW sa: "Nja, jmfrt med två andra bilar vi testade så var den ju faktiskt liiiite sämre. För att få det helt perfekt så måste man byta termostater, så vi gör väl det då..." Egentligen inget fel, men ska det vara perfekt, så ska det! ;) /Stefan |
|
|
Vad ligger tempen på efter bytet? |
|
|
Vet tyvärr inte. Det är nyförvärvet i stället för en likadan med dålig växellåda som jag lämnat tillbaka till handlaren. Jag för hämta den "nya" på lördag, hoppas jag. De ska bl.a. byta baklucka... Undrar varför? Kanske tack vare AP:s begagnat-guide? Om det inte är försent så ska jag försöka rapportera live på lördag. /Stefan |
|
| Ang. temp på AGR termostat så står siffran 90 på kolven,plockade isär min gamla. | |
|
Hej. Jag har följt den här tråden noga eftersom jag misstänker en aningen för hög förbrukning. Började väl egentligen när jag kollade den verkliga förbrukningen, 0,7 l/mil på en 08- 520dA touring, är i högsta laget då BMW anger ca 0,6l/mil. Har iaf. tagit mig in i den gömda menyn och nu vill jag gärna ha era åsikter. Körde hem från jobbet idag. En resa på 25 km varav ca 17km är landsväg (100km/h) och resten är stadskörning (35-70km/h). Efter landsvägskörningen var avklarad så var temperaturen ca 70 grader och efter stadskörningen så var maxtempen 76 grader. Är detta normalt? Får jag förvänta mig ett sådant resultat en dag som denna med -6 ute, eller borde motortempen upp trots ute-temperaturen? Ska lämna in bilen till BMW på fredag för annat fix så jag tar tacksamt emot åsikter innan dess. Tack så länge! |
|
|
@Imba: Det var tämligen precis lika de temperaturerna jag fick på den 530xd jag ska köpa. BMW konstaterade också att termostaten behöver bytas. Tempen ska ligga högre. Medhåll, någon? Se mitt tidigare inlägg, detta ger troligen ingen felkod, och då är det inte säkert att BMW-verkstaden förstår att något är fel. /Stefan |
|
|
85 grader är mer än godkänd på en modern diesel vintertid, Bilen blir knappast ens så varm att termostaten börjar öppna. Har sett friska bilar utan tilläggsvärmare som tempen sjunker ner till 40 grader när den stått på tomgång en stund, detta på grund av att dagens diesel motorer är så effektiva att de inte ger någon spillvärme. På BMW som har temp mätare står den rakt upp redan vid 75 grader eftersom man anser att redan det är normalt. |
|
|
Har bytt termostaterna på min 325d eftersom vattentempen var för låg, enl DIS:en, 77-80°C. Märkte detta då partikelfilterregenereringen inte funkade och varnade för högt mottryck. Efter termostatbytet har det funkat klockrent och tempen går aldrig under 88°C. Så att köra med för låg motortemp sätter igen partikelfiltret. Rätt vanligt tydligen, så byt! /Stefan |
|
|
Min förra 330xd hade jobbigt att komma up i temp t o m med hjälp av webaston. låg på max 80 C, men oftast runt 75 C. Byte båda termostaten och då fick jag upp tempen väldigt snabbt! arbetstemp låg på ca 88 C på vintern. på sommaren låg den runt 90-92 C om jag inte mins helt fel. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Hej. Har kollat upp min x5a idag och ser att tempen kommer inte upp högre än 77grader. Körde ca 3 mil i sportläge. Dvs lite högre varv för att verkligen få upp tempen. Men inte. Det var juförsig 13minus ute. Men med min förra e60 530d 2006 så låg jag på mellan 88-92 även mitt i vintern. Blir ett besök till bmw för termostat byte. Kan vara förklaringen till den höga förbrukningen. Återkommer med besked d. Mvh Daniel |
|
|
phu... nu är AGR-termostat bytt, skulle ta ca 15 minuter. Som vanligt tar det längre tid. Tre skruvar och en slangklämma ska väll vara enkelt tänkte jag. Till en början kunde jag inte böja undan slangen till bromsservon då en plåtbit var i vägen, detta löstes med en kofot och lätt våld. När jag bara hade den "krångliga" sista skruven kvar så tappar jag bitsen. Fick ägna eftermiddagen till att leta efter den. Efter två timmar och genom att böja arm och fingrar i omöjliga vinklar fick jag tag i den. Sen vid provkörning i 1,5 mil fick jag upp tempen till 74 grader. Känns fortfarande lågt så det blir nog att ge mig på termostaten. Är det lätt och vet ni om det finns någon guide till hur man gör? /Rikard |
|
| Kan man läsa av temperaturen utan att OBD-läsare? | |
| Ja det går, Länk eller sök på Youtube. | |
| Ser nu att du har en 330 men det borde funka med. | |
| Jo, menyn funkade mer eller mindre likadant, ska på en längre tur i helgen och se hur det ser ut med tempen, tycker också bilen drar onödigt mer än den borde. Vad borde tempen ligga på under normal motorvägskörning och nån enstaka plusgrad ute? | |
| 90-92 grader. | |
| Kan någon här inne ge en siffra på vad förbrukningen skiljer egentligen vid korrekt temp? Fick upp min i max 72 c, efter byte båda termostat. så ligger min på runt 88 c men tycker inte förbrukningen minskat. Någon som har en annan uppfattning? | |
|
Nu så, på torsdag blir det byte av termostat och EGR, Termostaten står BMW verkstan för och sen betalar jag 500 SEK för EGR bytet. Ska bli intressant och se högt den kommer upp i värme efter det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.