AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
38.270

Motortemperatur 530D 2006 ca 85 grader, räcker det

Sida 1 av 8
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag letade mig fram mha tripknappen in i den dolda ODB menyn för att se om jag hade tillräcklig motortemp.

Den låg mellan 84 - 87 men oftast på ca 85 grader.

Jag frågade meken på BMW vad en normal motortemp ska vara och fick svaret att det ska vara ca 92 grader.

Lämnade in bilen i samband med en anna sak och bad dem fixa detta också, När jag hämtade den sa de att det var onödigt då det var en diesel och att den har en extra elvärmare.

Det roliga i det hela var att undrade varför den var så låg och sa att då får vi gå igenom hela systemet ordentlig, när jag pratade med honom i telefon, kanske var det innan han insåg att det var en garantiåtgärd...

Har det betydelse?
Ska jag acceptera svaret?

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Var är "redigerarknappen"...

Så har skulle det stå:

När jag pratade med meken i telefon innan verkstadsbesöket, undrade han varför temperaturen var så låg och sa att då får vi gå igenom hela systemet ordentlig, kanske var det innan han insåg att det var en garantiåtgärd...

BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Har du garanti så tycker jag att du ska kräva att detta åtgärdas.En motor måste ha rätt arbetstemperatur för att må bra.Vid kallare temp förbränns avgaser sämre med sotning som resultat.Stå på dig!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Termostaten har en öppningstemperatur på 88 grader vad jag kan läsa mig till. Tveksamt om det är något fel.

"You can call me Bon"
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det är ett fel. Jag tror på den uppgift du fick; att 92° är rätt.
Om du har garanti så se till att få det åtgärdat.
85 / 92° gör faktiskt väldigt stor skillnad men det viktigaste är att om någon eller båda termostaterna har börjat bli sämre så tar det väldigt mycket längre tid att uppnå driftstemp = inte bra! Och det kommer självklart bara att bli sämre.
(Att den har tillsatsvärme spelar ingen roll, man rättar inte ett fel med ett annat!)
Kom i håg att din bil har två termostater, både den vanliga samt även EGR-termostat. Se till att byta båda.
När jag bytte på min bil så blev det väldigt stor skillnad, faktiskt överraskande stpr skillnad!, därför är min absoluta rekommendation: byt termostater.
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack, då blir det att ringa verkstan imorgon...

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Den andra heter AGR-termostat om du tittat på denna bild så är det vid nr 7 öppna huven du ser den längst fram ovanpå det fyrkantiga blanka röret som den sitter i nr på BMW 11 71 7 787 870 kostar 328 kr samt O-ring 11 53 2 248 435 kostar 11 kr och om man byter själv så det att föredra att byta formslangen från vacumpump som sitter i vägen och ofta så hård att den är svår att få bort nr 11 66 7 788 959 kostar 95 kr samt 2 slangklämmor..är mycket enkel att byta själv inget vatten rinner ut bara ta av plastlocket över motorn ..

Länk
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Har samma problem på min, ska byta motorns termostat på handlarens bekostnad. Provade att byta egr-termostaten själv först, då fick jag upp motortempen från ung. 60 grader till 75-80 grader. Vissa personer säger att detta är normalt för en diesel på vintern, men jag tycker inte det. Öppnar termostaten först vid 88grader så ska motorn hålla minst 88 grader!?

Tillsatsvärmare som många dieselbilar har, är den elektrisk på min? För någon dieseldriven variant har jag inte hittat. Värmer den kylarvattnet eller är det bara luften i kupen?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det är elektriska "doppvärmare" som värmer i kylvattnet. Det är väl bra med de har ganska låg effekt och en dieselvärmare vore ju mycket bättre (och dyrare...)
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Om man byter AGR-termostat, måste man då byta glykol samt lufta systemet?

Tänkte om man kunde byta den själv, eller är det knepigt?
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Megachef>>Enligt inlägg ovan rinner inget vatten ut
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
Ok, och då antar jag att man inte behöver avlufta heller då? Är den svår att byta, ungefärlig tid att byta för en som gör det i garaget hemma?
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
När jag bytte rann det ut lite, men det var för att jag inte släppt ut övertrycket i systemet, motorn var fortfarande varm.
Annars är det enda pilliga slangen till vakuumpumpen som sitter lite ivägen. Annars plättlätt. Finns även en luftningsskruv i plast på agr-termostaten.
Me
482
Megachef
525d E61 -06

520d F11 -17
hittade denna,

Länk

EGR, AGR är det samma sak?
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Någon kanske kan tala om för mig varför jag inte får upp tempen till mer än 75-77 grader efter byte av båda termostaterna. (530D -05 med dieselvärmare) Dieselvärmaren fungerar bra.

En riktig BMW har fyra Pipor... // Henke
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
HenkePenke; det ligger nära till hands tro att du ändå har fel på en termostat, det är inte helt ovanligt. Jag brukar rekommendera att man värmer termostaten i en kastrull på spisen, tillsammans med mammas kött-termometer. Höj o sänk värmen så ser man snart hur termostaten öppnar/stänger och hur den fungerar.

Lite beroende var temp-givaren är placerad så bör man åtminstone ha över 90° vid driftstemperatur (alltid över 88°, om det är öppningstempen på termostaten).
Bara ett par grader gör skillnad, 5° gör en tydlig skillnad, 10° gör en dramatisk skillnad.
Förr i tiden förekom det att man vintertid bytte från standard termostat (85-88°) till en vintertermostat på 92°.
Det gjorde skillnad nästan som "natt och dag"!
Men den största skillnaden är ändå att schyssta termostater gör att motorn så mycket snabbare kommer upp i driftstemperatur.

Termostaten försämras gradvis, men så lite att man kanske inte märker det innan den blivit riktigt dålig. Men efter byte så brukar man bli överraskad vilken fantastisk skillnad det blev!
Termostater är nästan förbrukningsvara, eller åtminstone "förslitningsvara". Det finns en gammal god tumregel som säger att termostaten håller ungefär lika länge som vinterdäcken. Om du kör tre vintrar på dina vinterdäck så behöver du även byta till ny termostat var tredje vinter.
Dagens dieslar är väldigt känsliga för att termostaten fungerar som den ska.
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Läste om någon bmw-modell där det var vanligt att huset var trasigt så att det läckte förbi den stängda termostaten. Kan det vara nåt sånt på din?
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Ruskigt besviken på den lokala BMW-handlarens verkstad. De struntar i öppningstemperaturer utan anser att funktionen är korrekt eftersom EGR funktionen fungerar optimalt vid 80 grader.

Jag tänker bara göra de eventuella garantiåttaganden som dyker upp hos dem och allt annat får den andra BMW verkstaden i stan ta hand om.

Det handlar gissningvis om en interkostnad på max 1 500 SEK för att fixa detta, och de förlorar en kund. Suboptimering skulle jag kalla det...

Den andra verkstaden erbjöd sig dessutom att plocka bort gasspjällen vilket jag har förstått att auktoriserade verkstäder oftast inte gör...

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Du måste nog läsa på själv, eller få info på detta utmärkta forum, om vilken arbetstemp som BMW föreskriver.
Ta reda på vilka fakta som gäller så att du är mer påläst än din motpart.
Sedan kan du ställa anspråk på handlaren och verkstaden.
(Är det bara mekanikern som gissar? Eller finns det verkligen dokumenterat att EGR fungerar optimalt vid 80° ? Rimligen så borde den väl fungera rätt ok vid 80° men den borde fungera optimalt vid rätt arbetstemp (92°?).

Gasspjällen, menar du swirl flaps som det varit problem med och som orsakat motorhaverier?
Enl de uppgifter jag har så ska det inte vara problem med dessa på våra -06:or..? (D v s så länge den inte är trimmade...).
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag tycker att jag är skapligt påläst, 88 grader är öppningstemperaturen och då ska den vara över det enligt min mening, men det skiter de i.

Jag kan inte hitta nåt angående trivseltemperatur för EGRn, men du kanske vet?

Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Du har rätt, om öppningstemperaturen är 88° så ska motortempen givetvis ligga över detta, annars är det ett fel.
Ge dig inte!
Men det kan ju ändå vara bra att ha flera olika fakta som stödjer din uppfattning...
Nej jag vet inte optimal temp för EGR.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.