AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.968

E90 320i luktar bränd olja i kupén

em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Hej!
Har problem med min 320i -06 (E90) som precis har passerat 10 000-milsgränsen.
Det är så att ibland när man startar bilen på morgonen, så kommer det en hemsk lukt av bränd olja i kupén, och det kan även märkas av utifrån. Detta händer dock ganska sällan, kanske var 10:e gång man kör. Det försvinner inte så fort bilen börjar bli varm, utan kan fortsätta lukta upp till en halvtimma efter kallstart, vid stopp vid rödljus osv.

Jag trodde först att det var avgaser jag kände, då jag nyligen fick problem med tändspole på cylinder nr 3 som slutade fungera, och att det kanske hade skadat katalysatorn som i sin tur läckte avgaser. Jag har tittat efter synlig rök när lukten har kommit, och sett en liten mörk fläck på en av burkarna (den som ansluter till cyl. 1 & 3) och lite svagt synlig rök.

Det var dock i förra veckan jag skjutsade min bilkunnige kompis som lukten artade sig, och han direkt sa att det inte var avgaslukter, utan bränd olja jag kände.

Jag gick ut idag och lyste med ficklampa och försökte få det på kort.

Sett snett framifrån höger. Verkar komma uppifrån sen rinna utmed den galv-färgade plåten och ner på katalysatorn.
Länk

Lite kladdigt runt denna komponent:
Länk

Kanske läcker oljepåfyllningslocket?
Länk

Lyfte lite på kåpan
Länk

En av två bultar som var lite kladdig
Länk

Har ni någon erfarenhet av detta? Någon packning som läcker? Vad vet jag? Tacksam för svar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Möjligen ventilkåpspackningen som läcker lite. Det räcker med en droppe ner på avgasgrenröret för att det ska lukta illa. Nu har ju inte N-seriemotorerna samma problem med vevhusventilationen som tidigare modeller, men en helt eller delvis igensatt eller frusen ventilation kan skapa övertryck i vevhuset som gör att olja sipprar ut ur ventilkåpa, lock m.m. Jag skulle nog sikta på en ny ventilkåpspackning om du inte har några mer problem än oljelukten.
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Är det komplicerat att byta en sån själv?
Har lite skruvarvana och har t ex bytt tändstiften själv utan problem.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej, det är ingen större operation. Tror att skruvarna har inbyggda distanser så att packningen blir korrekt komprimerad om man drar skruvarna i botten så att säga.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Möjligen kan det vara lite trångt på 3-serien i bakkant. Var så tidigare i.a.f. på E46 med M54-motor.
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Om det har någon betydelse har jag märkt av att bilen blir lite mullrig och skakig på låga varv. Ungefär som att man försöker köra i uppförsbacke med för hög växel fast det är plan mark.
em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Hej igen!
Har nu bytt ventilkåpspackningen som någon tipsade om. Under arbetets gång upptäckte jag en slangklämma som satt löst bakom ventilkåpan, och man såg att det hade runnit ganska mycket olja där, och sedan i sin tur ner på en slang som sedan rann ner på ena katalysatorn. Det hade läckt lite ur ventilkåpspackningen men jag tror att denna slang var huvudorsaken till att det luktade bränt.

Skulle jag få problem lär jag skriva igen!
Tack för svaren!
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Emil: har du någon bild på denna slangklämma, vart den sitter på motorn?

//Roger

em
31
emiljohansson
120D Sport -12 F20
Hej!
Det var ju ett tag sen nu och det visade sig vara 2 o-ringar i vakuumpumpen till bromsarna som sitter bak på ventilkåpan som var orsaken till läckaget. Slangklämman jag nämnde satt på denna vakuumpump.
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
Tack!

//Roger

Jag känner igen felet!
Har samma problem med min 320 (e90) just med skakningar på låga varv! kommer endast när bilen blivit varm och mellan en hastighet runt 40- 70 km/h endast.
Har du lyckats bli av med skakandet nu när du fixat bilen? Behöver verkligen HJÄLP!! hittar inte problemet med skakningarna!

Mvh
F-
1.931
F-Tar
Alpina B5 2005 #001
BMW 325tds 1997
Har haft samma jävleskap på min 530i -04 (E60) Att de kommer in en pust av bränd olja i kupen.

Jag gjorde en tråd och la ut i princip samma bilder som du, ner mot grenröret har den gamla oljan börjat koka sedan dragits in i kupen. Vissa trodde också ventilkåpspackningen.. Iallafall så tidigare i vår så var jag in med bilen på en tändstiftservice bl.a och då när jag plockade upp motorkåpan så såg jag direkt att tändstiftbrunnarna var fyllda med olja, för att utesluta ventilkåpspackningen så torkade jag rent runt alla 6 tändstift + på avskärmningen för grenröret, nu har lukten i princip försvunnit. Jag antar att de sölat en del på BMW när de gjorde servicen.

Provade du att torka rent innan eller bara bytte du packning på en gång? Man blir såklart lite smått orolig, det är aldrig skoj när bilen strular.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.