AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.257

e39 540iA -01 med automatlådestrul

He
4
HemleN
540iA Touring -01
730i -90
Har ägt min 540 -01 med automatlåda i några månader nu och har stött på ett problem som blir mer och mer vanligt. Bilen har gått 25.000 mil och är välservad enligt boken.
Det som händer är att lådan ibland (oftast när den är genomvarm) inte vill växla upp högre än 2an eller 3an, och om jag då går in i manuellt läge och försöker tvinga upp lådan så växlar den ner själv igen i princip direkt (eller ja, den visar åtminstone det på skärmen, egentligen växlar den inte upp alls) trots att varvtalet ligger bra över 3000Rpm.
Ibland händer det även när man ligger i stabila 90-110 på motorvägen att lådan utan anledning växlar ner till 4an eller 3an och börjar varva onödigt mycket och vägrar gå tillbaka till 5an även om jag försöker "tvinga den", det kan även hända med farthållaren inkopplad.

Att försöka pumpa till på gasen för att få till en uppväxling eller släppa av helt eller liknande saker som kan hjälpa på andra bilar har nästan aldrig hjälpt heller.

Jag är lite ny på "moderna" bilar med massa elektroniska givare och sånt så har ingen aning om i vilken ordning jag ska börja leta.
Kanske ska tillägga att växlingarna är jättemjuka och i de flesta fallen vid precis rätt tidpunkt så jag tror inte på något problem med oljenivån eller liknande.

Hjälp tack? :)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det som brukar kunna ge växlingsproblem.
Skillnad på däcksslitage på framdäcken, även mycket LITEN skillnad.

De sensorer som sitter i lådan för ingående och utgående varvtal kan vara smutsiga så de inte läser av rätt exempelvis

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Pe
80
Pelle1964
BMW X1 20d X-drive 2015
BMW 535d 2014
Mercedes 560 SEL 1989
Hade samma problem med min 95:a. Böt olja, därefter försvann problemet. Bilen hängde kvar på låg växel så att säga. Har kört 5000 problemfria mil efter oljebytet.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Hej Hasso
Kan du utveckla det där med slitage på framdäcken och växlingsproblem. skulle va roligt att lära sej mer om detta.

Mvh
Göran "Forry" Forsberg

Min bil
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.