|
Sida 36 av 37
|
|
|---|---|
|
Hej Almo, jag har skickat PowerPost till dig för en vecka sedan med mina kontaktuppgifter! Skall något göras ordentligt - gör det själv! |
|
|
Hej Hur får man bort de sista 2 skruvanra |
|
|
Hej Har en BMW e60 2009 års modell med dragkrok problem. Motorn funkar men drar inte in kroken. Troligtvis plastdrev som är sönder. Är det någon som har till salu? |
|
|
Varför inte prova med "Fonzie", två inlägg före ditt? :) /Lennart |
|
|
För er som undrar varför nylondreven i el-utfällbara-draget går sönder (se vad jag skrev på sid 35). I utfällt läge startar elmotorn varannan minut tills strömbegränsning nås för att kolla att draget fortfarande är i utfällt läge pga dålig design då lägesgivare saknas för kroken. Nya drev köper tid eller flyttar problemet en stund, men grundorsaken kvarstår: Dålig design. Ha alltså inte kroken utfälld mer än som absolut behövs (är tydligen lagkrav i Tyskland)! För att få bilar med registrerat drag igenom besiktningen: Laga draget, ersätt med annat drag eller gör registreringsbesiktning utan drag. Finns inte drag registrerat så behöver det inte funka om det inte sitter på bilen. Numera behöver ny reg.besiktning inte göras för att sätta ett godkänt drag på bilen. Håller f.ö. med "folke" m.fl. Det är inte nylondreven som säkrar dragkroken. I utfällt läge är den säker och godkänd (annars hade BMW/Westfalia varit skyldiga att åtgärda krokarna). Nu får BMW bara bad-will när de inte tar ansvar för dålig design/programmering. TEE |
|
| Är detta felet åtgärdat på F10/11? Har inte sett så många problem på den modellen. | |
|
Jisses vilken seg tråd... Det är många år sedan jag skrev om när jag undersökte detta och hade kontakt med dragkrokens tillverkare. Det gav inte så mycket, man hade bytt till metalldrev men tog inte på sig nåt ansvar, det pekar mera på att BMW har en dålig lösning i sin styrmodul och programmering. Jag hade en elektrisk dragkrok i min sista BMW, den funkade utmärkt men om det berodde på tur eller annat vet man inte... FP |
|
|
Skruvarna är borta, Det är 2 mm plast mellan botten på kuggen och hålet på drevet, den konstruktionen av drevet är så dålig att det inte kan hålla. |
|
|
Hej Fonzie Hur kommer jag i kontakt med dig gällande "drev problemet"? - Kan du kontakta mig på 0701429281. Verkligen intresserad för att köpa drev. Mvh Andreas |
|
|
Allt ovan verkar handla om Vestfalias dragkrokar. Vet någon om det är samma typ av drev-problem på motsvarande krok från Oris? Kan det till och med vara exakt samma drev? Jag har en X5 40D E70 från 2010 med liknande symptom. Nu har den fastnat i ett läge där kroken pekar rakt ner. Perfekt när man vill ploga en fåra :) Lampan på knappen blinkar rött, det låter som motorn försöker jobba men inget händer. Det plingar när man startar och meddelandet klagar på att kroken inte är låst. |
|
|
Jag har också en X5 40d 2010 som nu fastnat i utfällt läge. Jag har läst igenom hela tråden och förundras över konstruktionen. Men vet någon om det är metalldrev i min årsmodell? Tittade snabbt under och tyckte mig se en spricka i höljet till snäckan - så jag är mer lur på att det ärgat ihop... Den haräven klagat någon gång innan, men då har jag bara tryckt på knappen igen varpå den fungerat. Så min tanke är att det rostat ihop någonstans.. Men, hur som - är det samma innanmäte på krokarna till X5 och 5-serien? |
|
|
Har någon en bild på hur plattorna ska sitta på det yttre höljet som styr hur kroken går? Slarvigt nog tog jag ingen bild innan jag tog i sär och kommer inte ihåg nu när jag ska montera ihop. Förresten vad är det som indikerar att kroken är låst i sitt läge? |
|
| Ni som tagit bort draget helt. Hur slapp ni felmeddelande? Går det om man får knappen att lysa grönt innan man kopplar ur det? Hur gjorde ni för att lyckas med det… | |
| Jag har en bild på hur det ser ut men lyckas inte posta den på forumet. Posta din mail eller telefonnummer så kan jag skicka till dig. Eller om det finns något annat sätt så man slipper göra de uppgifterna offentliga? | |
|
Stort tack. Bladfalt @ hotmail.com När jag tog isär kom det ut två kulor. Jag ser att det är tre plus tre kulor som den låser i när den är helt ute. Men jag hittar inte vart de övriga två ska vara. |
|
|
Det går att programmera bort så bilen inte vet att den har en elektronisk dragkrok. Då försvinner alla felmeddelanden, men bilen känner fortfarande av om man kopplar på elen från ett släp, belysning etc fungerar fortfarande - då det är andra kodningar som styr det. Har gjort det på min E70 årsm 2010. |
|
| @chip_saffire Vem / vilken typ av verkstad programmerade bort dina felkoder? Vad det BMW eller vet du vad de använde för utrustning? | |
| Jag gjorde det själv. Beställde programvaran från eBay bara..:) | |
| Ok vilken felkodläsare och app använde du? | |
|
Beställ av OlaO här på forumet, du hittar grejerna på blocket om du söker efter INPA. Så slipper du beställa från EBAY. Programvaran är samma som BMW-verkstäderna använder så vitt jag vet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.