|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Kolla med stefan vikarby i Huddinge Mycket seriös och billigare. har firman hemma och har fixat mycket åt mig Automat är bekvämt och helst med V8 muller |
|
|
Jag lämnade in den på ett ställe i Söderort (Farsta). Dom rev ner insuget idag för att komma åt problemstället, det är därifrån det droppade bensin och det går inte att komma åt så enkelt.. Jag är mycket tveksam till att det skulle kostat 2000 kronor hos han i huddinge.. För att man river inte insuget, byter delar o sen sätter ihop allt på ca 1,5-2 h.. En sak att lämna in sin feta bmw som kostar 300 lax hos han och pröjsa 1100 kr / h... En annan sak när bilen kostar max 10,000 ,, o sen ska man betala typ 5-6 lax.. Det e lite väl saftigt...Sorry men jag gör inte det.... Berättar vad priset landade på när dom e klara med min E30... Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
Tror inte killen som driver firman bryr sig ett svkatt om din bil är värd 3000 30000 eller 300000 Han måste ändå få ihop till sina omkostnader och lön osv. Sen förstår jag fullt ut ditt argument att det inte känns kul att lägga en massa pengar på en bil som kanske inte är värd så mycket. Men alternativet i det läget är ju att skrota bilen du har och köpa en ny. Det är väl iofs bra om du har hittat en annan meck som förhoppningsvis löser ditt bekymmer till en överkomlig peng. Niklas Fransosen |
|
|
Skojar du? Vadå skroten?? Har du öht läst den första inlägget? Den droppar bensin från en bensinslang. Ska jag alltså enligt dig åka och skrota min E30 bara för att den droppar bensin och det åtgärdas på en dag? Tänk på va fan du skriver!! Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
Köper man billig bil får man vara beredd på att laga allt själv också, eller pröjsa mer än vad bilen i värd i reperationskostnader. Kan man inte mecka och inte vill betala vad det kostar att laga på verkstad är det bara skroten som gäller. |
|
|
Jag HAR läst hela tråden och givit dig tips på verkstäder som kan hjälpa dig. MEN dom kommer att vilja ha betalt och deras pris beror INTE på värdet på din bil! Kan inte jag rå för. Om du inte kan mecka själv måste du betala någon annan att göra det, enkel logik. Om du inte vill eller kan betala någon annan att göra jobbet och heller inte kan laga det själv, ja då återstår det bara 2 val. Antingen lever du med felet eller så säljer du bilen. Eller som sista utväg tar den till skroten. Förstår inte varför du blir så upprörd faktiskt. Säger det ännu en gång, att betala en erkänt duktig mekaniker runt 1000-spänn i timmen i Stockhiolm, det ÄR billigt!!! Hoppas att du fick fason på din bil till en för dig överkomlig peng. MVH Niklas Fransosen |
|
|
Hur ska du förresten göra om delen som är trasig och behöver bytas kostar 1-2 tusen???Ska du få den billigare med hänsyn tagen till att din bil inte är värd mer än 10 tusen? Att ha en bil, ny eller gammal spelar ingen roll, det kostar pengar. Det är bara att betala och vara glad :-) Känner man att man inte har råd, då ska man heller inte ha bil. Niklas Fransosen |
|
| Roman2007: Precis som Fransosen skriver så betalar du antingen vad reparationen kostar eller så skrotar du ditt gamla as. Räknar du med att få rabbat för att du kör en 22 år gammal bil eller vad är det frågan om? | |
| Skrota bilen, för skrotningspremien köper du en cykel. Den är enklare att serva själv och blir därmed billigare. Lycka till! | |
|
Kul med lite nya verkstäder som nämns här! Jag har fullt förtroende för Perre men visst, han tar betalt och egentligen räcker det väl att lämna de kluriga fallen till honom. Problemet är väl att ofta när man behöver åka till verkstaden så är det något klurigt. ;-) Hmm, Vikarby borde man kanske prova, dock säger ryktet att han lämnar de svåraste fallen och sådant som har att göra med elektronik till Perre, om det stämmer vet jag ej, de kanske är polare? Om jag nu är otrogen mot Perre och lämnar bilen till Vikarby istället och sedan får kanske Perre bilen till slut ändå? Då blir jag ju påkommen kan man säga. ;-) Även Jardeviks Bilservice i Hallonbergen låter intressant, smidigt med verkstäder som ligger nära t-banan. Det är ju inte direkt Sveriges mest förmögna som bor i Hallonbergen, det kan kanske förklara en vettigare prisnivå där? |
|
|
Någon som vet hur verkstäderna brukar reagera på om man har med sig delar själv? Nu när det finns så mycket vettiga sajter i tex England och Tyskland så är det ju lockande att köpa in prylarna själv. Oljebyte gör jag åtminstone själv men i övrigt... Kan ju vara jobb som tex byte av bromsklossar, skivor, bränslefilter, kamkedjespännare, tändstift osv, men även diverse stag osv. Man får väl ringa och fråga. Vem som helst accepterar nog inte detta. ;-) Självklart förlorar man då garantin på prylarna vilket kan bli ett litet problem om man inte blir nöjd med ett jobb. |
|
|
Generellt tror jag att priset avrundas till en timme även om hela jobbet tar exempelvis 45 minuter. Det är endast marginella summor man kan spara genom att kolla runt. För jobbet är ju inte så stort. Likväl kan det bli dyrare när slutnotan är klar. Jonas |
|
|
Sist jag tog med mig delar blev det ett jävla liv. Det var ingen hemlighet att halva intäkten kom via marginal på delarna. Det var en Mekonomen verkstad i Bromma. Dit gick jag aldrig igen. ------- //Lövet |
|
|
De flesta verkstäder (Stockholm) har minst 10-15% rabatt på delar från mekonomen och BMW om inte mer beroende på deal eller mängd inköp baserad på per månad eller år. Sen finns det verkstäder som handlar från Meca; AD Bildelar mm och dem lär inte vara sämre för det när det gäller rabatter för verkstäder... BMW M-POWER |
|
|
Det är väl som vissa elektriker som blir sura eller vägrar om man vill köpa det mesta själv. ;-) Vore ändå schysst, om man kunde hitta en vettig verkstad i Stockholm som inte lackar ur om man ibland köper vissa delar själv och ändå åtar sig jobbet. Just för exempelvis bromsklossar, dämpare, bromsok, skivor och stag finns det nog en hel del pengar att spara in då? Sedan förstår jag att man i så fall bör köpa in vettiga prylar. Att komma med undermåligt pirat skräp och be att få det monterat, jag då skulle jag nog själv lacka ur som mekaniker. ;-) |
|
| Billigare med en jurist? Det är i så fall en väldigt junior förmåga. | |
|
Man får nog kolla först om det är OK att ta med egna prylar till verkstaden. Tror det funkar bättre på oberoende firmor. Skulle vara kul att få en rapport från TS :-) Niklas Fransosen |
|
|
Jag har ett par gånger använt AA däck och rep i Märsta. Dom är väldigt duktiga och hjälpsamma, jag har bytt klossar och skivor där bl.a då tog jag med mig eget material och dom tycker inte det är några problem ! rekommenderas varmt. Mvh Kapten |
|
|
Danviks bil tar 600 kr/timme exklusive moms enligt deras hemsida: Länk Det är nog sällan ok att ta med egna reservdelar till verkstaden men man kan ju alltid fråga. Om man gnäller lite och säger att ekonomin är ansträngd osv kanske de förbarmar sig. ;-) Risken är dock att de lägger på lite extra arbetsstid istället, sådant kan man ej ha full kontroll på. |
|
|
Nu är bilen fixad. Hela kalaset gick på 5000 kr. Dom fick riva ner insuget och bytte samtliga 4 bensinslangar+ 3 andra slangar som går runt insuget, ny insugspackning sattes in. Sedan gjordes en liten service- tändstiftsbyte ( tog med egna Platinum NGK stift), oljebyte halvsynteth från Statoil ( tog med egen olja ), kollades bakaxelolja(bra), växellådsolja (fylldes på) och tändningen (bra). Så nu får ni kommentera! MVH Roman Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.