AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.252

Bmw 530D -01 Automat

ti
2
timpa28
320i -89
318i -87
Tja.

Funderar på att köpa en 530DA, och undrar då om det finns några kända fel på denna modellen ? tex. om lådan är slut efter att bilen gått 25 - 30000mil, vanliga motorfel ?

Tack på förhand

//

Tim
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Lådan är ju en gammal klassiker, min har gått 24 000 och har bortsätt från lite skorrande (som tystades med ett oljebyte) fungerat perfekt medans andra totalhavererar långt tidigare.
En annan svag punkt är e39ans hjulupphängningar med ett antal bussningar som måste vara i nyskick för att bilen ska uppföra sig ordentligt.
Annars en mycket trevlig bil med bra tryck och lågförbrukning.
ti
2
timpa28
320i -89
318i -87
Ok ok tack för ett snabbt svar..

Är ju lite oroväckande med automatlådan.. kanske ska satsa på en manuell istället.
Har en passat nu som jag jagar automat låda till (rasa 2veckor efter inköp)

//

Tim
GM
58
GMCpickup
535D Alpinweiss e61-08
Chevrolet C20-77 6,2D
Opel Vectra -99
Hitta en med manuell låda.....
du behöver sällan växla, bara gasa vid omkörning!
Klart trevligaste BMW:n jag ägt...!
Sa
440
Saij
X3 -12
>timpa28
Hej!

lat som jag är klipper jag in ett av mina svar från annan tråd som handlar om oljebyte i lådan - men även lite info om lådan i just "vår bil" - som nu har drygt 30K mil på mätaren och funkar fortfarande oklanderligt, men som sagt - tidigare körprofil betyder nog väldigt mycket!

Mvh/Saij

--------------------------------------------------------------------------------
från: Länk

Jag gjorde 3 delbyten med nå’t 100-tal mil mellan, filterbyte vid sista bytet – bilen hade då ca 20K mil på mätaren. Den har nu strax 30K mil och går som en klocka, växlar helt ok och växellådan känns till alla delar helt OK. Men jag bytte oljan bara som serviceåtgärd – hade inga som helst problem innan bytet och märkte heller egentligen ingen skillnad före – efter byte (kanske att den växlar ngt mjukare i smygkörning) – hur den skulle betett sig nu 10 K mil senare utan byte är ju en fråga som vi aldrig får något svar på……….

Se’n är det ju givetvis en enorm skillnad vilken körprofil och körstil bilen haft. Det är ju troligtvis stor skillnad i slitage i lådan om bilen tillbringat de första 15 K milen som taxi i Hamburgs eller Hannovers innerstad med fullgasväxlingar vid varje rödljus eller varit ett landsvägslok på Autobahn som bara stannat för att tanka – kan ju säkert skilja 100.000-tals växlingar på samma miltal. Åker man Autobahn med högsta växeln och lockup’en i blir det nog inte så mycket slitage i lådan.

Vår bil ifråga hade tillbringat sin första tid som just Autobahnlok hos en miljökonsultfirma och av slitaget på ratt, pedaler, säkerhetsbälte och förarsäte (det i princip enda som var använt) osv att döma + tidsrymden dessa 13-14 K mil tagit att prestera kan man nog sluta sig till att dagsetapperna varit ganska långa. Detta kanske gör att lådan klarar 10K mil till om inget oförutsett inträffar.

Mvh/Saij
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
"Insugsflärparna" på denna modell bör man ju åtgärda om det inte är gjort.
Lo
55
Lojvet
325-88
X5 40d 2011
535 e34 525 e34 touring folkracebilar
Kane

Är dom känsliga på alla e39 530?

Lojvet med bmw
Med rätt körprofil klarar lådan drygt 80000mil utan något byte av oljan. I det fallet var det långkörningar med i Tyskland snitt på 150-170km/h och utanför något lägre.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.