AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.386

Gjorde E-diagnos och blev negativt överraskad, 6st felkoder någon som känner igen ?

Visa användare
20
Alexandere
BMW 530iA -04
Hej kära powerusers !

Detta är mitt första inlägg och har ingen jättevana av forums världen så ni får ha överseende.
Snabba fakta om min BMW. 530iA -04 precis slått runt till 12000 mil.

Besiktade bilen idag (2012-01-19), fick en tvåa på Styrled, högre yttre, glapp men detta är inget problem då jag redan beställt två nya för avhämtning imorgon.

Blev erbjuden en E-diagnos och tänkte, tja varför inte det kan ju vara bra. Kostade ju bara 150:-
Fick då reda på att jag har lite problem. Det är sex stycken felkoder, tre styck gällande bromssystem och tre styck gällande krockskydd. Här är felkoderna från bilprovningen vet ej om det är samma som BMW har. Har skrivit av pappret exakt som det står.

Bromssystem 3st, DSC Bosch 8.0
Felkod:
5F13 Stlitage bromsbelägg, bakre axel intermittent. (OBS beläggen är det mycket kvar på det var mer än OK enligt besiktningsinspektören)
5F45 För låg bromsväteskenivå Intermittent.
5F10 Sensor, bromsbeläggslitage, främre axel intemittent
Krockskydd SRS:
93FC Underspänning - (SGM-SIM: Säkerhetsmodul) Intermittent
94E7 Styrvinkelgivare, torkarkontakt - (SZL: kopplingscentrum rattstång) Intermittent
Airbag SZL (SZL: Kopplingscentrum rattstång)
94E7 Styrvinkelgivare, torkarkontakt intermittent

Undrar nu om någon känner igen dessa felkoder eller själv haft dom. Är det dyrt, eller kan bli (dyrt menar jag med 8000-10000)? Ska in till BMW återförsäljaren i Varberg imorgon och fråga vad dom tror om detta och be om ett kostnadsförslag. Eller bör jag vända mig någon annanstans i Varberg/Göteborg med omnejd för eventuellt billigare felsökning/reparation som kan göra det likvärdigt med BMW? Tackar tusen gånger för eventuella tips och svar då detta kommer gnaga mig till sömns när det är dags att sova ikväll.

När jag ändå skriver detta inlägg kanske jag kan ställa ännu en fråga och det är tips gällande vad för utrustning man bör köpa om man vill felsöka sin BMW själv. Har fattat det som om man kan köpa kabel och programvara som man kopplar in i sin pc. Någon som vet vilka produkter som fungerar bra ?
Är ny i BMW världen men trots mina ny uppkomna problem är jag otroligt nöjd med min 530iA. Är inte särskilt tekniskt kunnig när det gäller bilar då jag aldrig har haft tillgång till att kunna skruva själv. Är intresserad och vill lära mig mer om hur jag tar hand om min BMW på bästa sätt.

Mvh Alexander
PS. Ska göra en beställning på en autopower skylthållare en sådan måste man ju bara ha =)
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Importbil?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag skulle nog tippa på att de flesta felkoder är gamla, eller "hickor".
Testa att släcka dem, och se vilka som kommer tillbaka.
Visa användare
20
Alexandere
BMW 530iA -04
e34briliant: Den är Svensksåld =) Gå gärna in på min profil och läs mer om bilen om intresse finns.

Simon76: Ja ! Det är ju en underbar idé. Det tänkte jag inte på.
Kan man göra det själv eller måste man in till BMW?
Eftersom att inte felkoderna kommer upp i iDrive:n så vet jag inte hur jag ska hitta dem.
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Läste av en del felkoder i samband med batteribyte. Efter bytet hade de flesta försvunnit.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ett intermittent fel betyder att det kommer och går. Har du kontrollerat nivån i bromsvätskebehållaren? Dina felmeddelanden bytyder inte att det måste vara ett fel, Bromsbeläggen har säkert varit slitna och bytts utan att man gjort en nollställning och raderat "felkoden".

Kan rekommendera Göteborgs Bilservice i Partille.

Mvh Håkan
Visa användare
20
Alexandere
BMW 530iA -04
Håkan:
Då vet jag vad intermittent betyder, tack =).
Nej det har jag faktiskt inte kollat, men ska göra det på direkten.
Ska kolla om det är DOT5 bromsvätska isåfall har jag ju det hemma =)
Det stämmer faktiskt att beläggen är bytta, det gjorde förra ägaren sent 2011.

För att "resetta" felkoderna kanske man kan plocka bort pluspolen på batteriet en timme eller så ? Då kanske de försvinner? Är det en bra idé ? Måste jag ha egna diagnoskablar för att kontrollera att felkoderna försvinner och eller åka till BMW för att se att de försvunnit? Då de inte finns i iDriven.

Jag ska spara Göteborgs Bilservice i telefonen Håkan =)

Tack för de svar jag har fått hittills de har lugnat ner mina nerver !
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du skall använda glykolbaserad bromsvätska Dot 4 eller Dot 5.1, INTE Dot 5 som är en siliconbaserad vätska!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Har man en hel hög med felkoder där dom inte är daterade och inte har nått fel på bilen som man noterat. vilket du borde ha gjort med de felkoder du har. Styrvinkelgivarenfel ger DSC varning tex.
Så raderar man dom och kör en ny diagnos. Men det kan inte bilprovningen göra med sin utrustning då den är spärrad för raderingen av felkoder enligt deras Tekniska chefskonsult. Just därför så kan dom sätta en 2a på flera år ej existerande DME koder utan att ens veta om det är fel på bilen eller ej. EU regler. Deras diagnos är i mina ögon helt värdelös och inget man borde betala pengar för.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Du måste ha någon form av diagnosverktyg för att släcka felkoderna.
De flesta verkstäder har till alla bilmodeller.
Prova Mekonomen, det kan vara värt några hundra..
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Intermittent = risk för att batteriet är dåligt.
Om det kan finnas minsta lilla risk för att ditt batteri skulle kunna vara dåligt så byt batteriet, radera alla felkoder,
kör ett tag och kolla igen (eller bara kör...).

Köp inte ett BMW-märkt s k "originalbatteri". Det finns bättre batterier till mycket lägre kostnad!

Om du lämnar in på verkstad finns det nog stor risk att de gör någon "reparation" och byter åtminstone någon komponent, med saftig räkning som följd.
Men du kommer kanske aldrig få reda på om det var en nödvändig reparation(?).
Visa användare
20
Alexandere
BMW 530iA -04
Men kan jag byta batteri själv måste man inte koppla till en batteribackup så att bilen aldrig blir spänningslös ?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Det är inga problem att byta batteriet själv.
så här skrev jag i en tidigare tråd:
"Jag bytte till ett Tudor High-Tech TA1000 (jag vet av erfarenhet att det är ett mycket bra batteri med lång livslängd!) som har klart bättre köldstart-effekt än original. Det har även lite högre Ah än original men jag tror inte jag kommer bry mig om att omprogrammera någonting.
Listpris på detta batteri är 1918:- inkl moms och inkl alla avgifter. Det går att pruta för jag fick det för 1500:-, trots att jag hade brådis och trots att jag bara kollade på ett ställe.
Utan att veta så gissar jag att ett BMW-märkt batteri (s k "original") kostar mera. Jag är dock rätt övertygad att ett Tudor High-Tech är ett bättre batteri (?)."

Jag har inte brytt mig om att programmera. Allt fungerar nu mycket bra för mig, startmotorn snurrar som aldrig förr, ELV/rattlåset fungerar perfekt och jag har inte behövt underhållsladda (förr laddade jag titt som tätt).
Jag har läst att andra har lagt 3000 - 3500:- på BMW-märkt s k originalbatteri.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har brutit strömmen ett par gånger, för att "nollställa" allt då jag hade vissa driftstörningar...
Senaste gången för ca två månader sedan när jag bytte till nytt batteri. För mig har det inte varit några som helst problem.

Mina driftstörningar är borta sedan jag bytte batteriet.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Kan det vara så att förre ägaren bytt bromsbelägg och slitagevarnare utan att nollställa?
Visa användare
20
Alexandere
BMW 530iA -04
Tack få vet jag hur det ligger till med batterit. Det är högst troligt att förra ägaren bytt belägg utan att nollställa felkoderna. Ringde iallafall bmw i Varberg och dessa felkoder som inte visas i iDriven är inget att bry sig om. Det var ju skönt. Tack för svaren allihopa, är nu lite mer grundligt bildad om min bil.
"felkoder som inte visas i iDriven är inget att bry sig om"

stämmer detta verkligen?
Visa användare
20
Alexandere
BMW 530iA -04
Det var i princip det som mekanikern på hedin bil i Varberg sa. Jag frågade om det var någon ide att lämna bilen till hedin för att de skulle nollställa dessa felkoderna. Men det är en viss procedur de ska gå igenom med diagnostisering osv det skulle gå på 1500:-+. Han tyckte inte att det var nödvändigt för mig att lämna bilen hos dom om det inte var felkoder som visades i iDriven. Får väl lita på detta och låtsas som om det regnar ? Men nu vet jag iallafall vad jag ska köpa för batteri när det är dags Ulf530 :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.