AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.008

Vad får er att byta bil?

Sida 1 av 3
Verdi
Vilken är er främsta motivation när ni byter bil?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tröttnat på den

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Har aldrig byt bil sedan jag köpte min första BMW, det har bara tillkommit fler genom åren... :-)

BMW 4 Life
Vill ge mina grannar något att snacka om när jag inte hör dem.
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Omväxling. Max ett år sen är jag trött och behöver förnyelse :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

mycket ligger i den goa känslan att lära känna en ny bil. Omväxling.

MVH
Robert
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jakten på en ny bil, glömde den :-)

MVH
Robert
Verdi
Jag har faktiskt alltid haft "legitima" skäl.

Den första bytte jag för att jag började skämmas för den. En citrongul Audi A4 -97 som jag hade i 7 år mellan 98 och 05. Framförallt färgen var jobbig när man blev lite äldre. Dessutom rasade kamremmen några månader innan och jag var allmänt less på den.

Den andra bytte jag för att den drog för mycket soppa när jag skulle pendla långt i jobbet. Dessutom skulle kamrem och länkarmar behövas bytas inom kort. Det var en Audi A4 quattro -04 som jag hade mellan dec 05 och juni 09.

Den tredje bytte jag för att jag satt så jävla illa. En 320d E90 -08 med std-stolarna. Hade den bara i 3 månader. Men fick ett jäkligt bra pris när jag bytte den mot den fjärde.

Den fjärde bytte jag för att vi fick barn och behövde plats åt barnvagnen. Det var en mer välutrustad 320d E90.

Nu har jag haft min femte bil i 5 månader och det börjar krypa i kroppen. Inte för att jag inte är nöjd men för att jag helt enkelt är nyfiken på annat.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om du ska vara sådär seriös så visst har det funnits skäl ;)

530 E39 2002 (såld -07) - började bli halvsliten och stod inför en del reparationer och service som jag inte hade nån lust att kosta på. Började också se gammal och förortsmässig ut.

Volvo S40 T5 AWD 2005 (såld -09) - bra på allt men inte kul på nåt. Började jobba i innerstaden i Sthlm och fick då inget bilbehov längre = plats för entusiastbil!

BMW Z4 3,0 2003 (såld -11) - såldes för att vi väntade barn och tvåsits inte kändes som en bra idé. Såldes dock lite för tidigt egentligen men det nappade så bra på annonsen att jag inte ville riskera att inte få iväg den till hösten när barnet var på G.

Volvo V70II 3,2 2008 - med barn föds hos svensken en naturlig instinkt att köpa Volvokombi. Den går dock över snabbt när man inser hur jävla avslagna de är att köra. Trots stor motor var bilen bara ett sömnpiller. Ett praktiskt sådant men vafan livet är inte slut.

BMW 325iA 2008 (såld 2011) - för liten för att få plats med både barn och packning. Trots halvskinn, Logic7, automat och lite mer så kändes bilen också rätt påver. Trött motor under 4500rpm gjorde att den inte passade så bra med automaten tyckte jag också.

BMW 525dA LCI 2008 (ej såld än) - otroligt nöjd än så länge. Ser fram emot varenda gång jag sätter mig i den. Kommer säljas innan den går för långt dock vilket blir inom 1-2 år. Byts antagligen mot X3 eller F11. Vill dock inte ha dieselfyra vilket gör det bytet lite komplicerat antagligen för det säljs ju inget annat.

-------
//Lövet
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Då böjar jag från början:
1: 518i 1982 - skulle renoveras men ändrade förhållande i familjen lede till skroten.
2: Volvo 242 1975 - hur länge kan man köra en sådant bil?
3: 518i 1985 - har bilen gått 42k så måste man byta nån gång!
4: 525i 1990 - körde bara 2-3 dagar per vecka så fler hästar vore roligt.
5: 530iAT - Individual blev orsaken till köpet, såldes för att den bara samlade dam.
6: 318i 1995 - nuvarande o pågående process - vill ha E28 o barnvagnen går inte värst smidigt genom backluckan (sedan)

BMW - Beroende Med Wilja
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Främsta skälet för byte är när man börjar sukta alltför mycket över en specifik annan modell. T.ex. en exakt likadant konfiguerad E61 530 istället för E39...
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Nåt som man egentligen borde uppsöka psykolog för.. 22 bilar på 5 år, som längst 11mån och som kortast 2 dagar (var tvungen att invänta regbeviset.) Bör tillägga att jag har två bilar hela tiden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då är jag ju helt frisk i jämförelse. 8 bilar på 4 år är mitt facit. (Den har passerat en del junk och vinterbilar också mellan bilarna ovan).

-------
//Lövet
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Runt 40 bilar sedan -97. Är man bilpundare så är man :-)

Många billiga vinter/pendlarbilar iofs.. Men ändå.. 2-3 st/år i snitt :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kan inte räkna de bilar jag haft, men tresiffrigt. Visst är det friskt att byta bil 10 gånger på en 14-månadersperiod!?

MVH
Robert
Tja, ska man se objektivt på det är anledningen att man är klar med bilen.

Man har bytt allt som ska bytas och plöjt ner en herrejösses massa pengar bara för att leverera en perfekt bil till någon annan.

Sjukt? Javisst.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
När man går in och tittar på en intresant bil och får ett bra pris för den gamla då brukar jag byta sen måste man erkänna att det ibland blir bara hjärtat som får bestämma

Ha deT
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Behovsstyrt oftast. Behöver en större, snabbare, utan tak, osv. Men i jämförelse med vissa så framstår man ju som otroligt normal när det gäller bilbyten.
NeZaN
Jag byter bilar när jag känner att det är dags, vare sig det beror på ekonomiska anledningar eller att jag helt enkelt bara vill gå vidare till något nytt. Med undantag från när vi sålde vår Audi TT då vi behövde en mer barnvagnsvänlig bil :)

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
ska snart byta bil för andra gången. har ingen nytta av den längre då man knappt kör längre. så då får de bli miljötjuv och spara pengar så man har råd med en riktigt fin bmw när man behöver de :)

BMW ownz
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Ändrade familjeförhållanden, ändrade ekonomiska förutsättningar, åldrande bil eller att man har ruttnat på bilen är hitills vad som fått mig att byta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.